• Anonym (Frust­rerad)
    Thu 10 Jun 2021 14:49
    2768 visningar
    65 svar
    65
    2768

    Betalar ni jättehöga hyror, stod i kö i 20 år eller hur lyckades ni få era hyresrätter?

    Hur fick ni tag i er hyresrätt? Jag har letat nytt boende i 1,5 år men hittar ingenting som blir aktuellt. Behöver stå i kö hos det kommunala bolaget i flera år till för att ens ha chans att bli en av de fem som blir erbjudna lägenhetsvisning. De privata bolagen går också efter kötid, så det är samma situation där. Det kommer sällan ut något via de privata bolagen ändå. Sen har vi något privat bolag som inte går efter ett kösystem utan lottar ut lägenheterna men de har så höga hyror på sina lägenheter att jag inte har råd med det. Det gäller alla privata bolag här egentligen. Nästan varenda lägenhet, av de få som ändå blir tillgängliga, är så dyra att jag inte har råd. Bor i en medelstor stad och har även kollat grannkommuner och småsamhällen utanför stan här men hittar inget! Har nästan 10 års kötid hos bolag i en närliggande liten stad men är väldigt långt ifrån att ens få komma på visning. Har ni alla fått era lägenheter via lång kötid (det var så jag fick min nuvarande bostad)? Eller betalar resten av er skyhöga hyror helt enkelt? Hur klarar ni som är ensamstående och inte höginkomsttagare det i så fall?

  • Svar på tråden Betalar ni jättehöga hyror, stod i kö i 20 år eller hur lyckades ni få era hyresrätter?
  • Anonym (Elin7­9)
    Thu 10 Jun 2021 14:59
    #1

    Mina föräldrar var förutseende nog att ställa mig och mina syskon i kö vartefter vi fyllde 16 år (gränsen hos bostadsbolaget). Jag blev sambo som 19-åring och har inte nyttjat min kötid så jag ligger nog rätt bra till idag.
    Men jag står även i Stockholms stads kö vilket kostar några hundralappar per år men kanske vill vi flytta närmare stan när barnen flyttat ut?

  • sextio­talist
    Thu 10 Jun 2021 15:00
    #2
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-06-10 14:49:01 följande:

    Hur fick ni tag i er hyresrätt? Jag har letat nytt boende i 1,5 år men hittar ingenting som blir aktuellt. Behöver stå i kö hos det kommunala bolaget i flera år till för att ens ha chans att bli en av de fem som blir erbjudna lägenhetsvisning. De privata bolagen går också efter kötid, så det är samma situation där. Det kommer sällan ut något via de privata bolagen ändå. Sen har vi något privat bolag som inte går efter ett kösystem utan lottar ut lägenheterna men de har så höga hyror på sina lägenheter att jag inte har råd med det. Det gäller alla privata bolag här egentligen. Nästan varenda lägenhet, av de få som ändå blir tillgängliga, är så dyra att jag inte har råd. Bor i en medelstor stad och har även kollat grannkommuner och småsamhällen utanför stan här men hittar inget! Har nästan 10 års kötid hos bolag i en närliggande liten stad men är väldigt långt ifrån att ens få komma på visning. Har ni alla fått era lägenheter via lång kötid (det var så jag fick min nuvarande bostad)? Eller betalar resten av er skyhöga hyror helt enkelt? Hur klarar ni som är ensamstående och inte höginkomsttagare det i så fall?


    Ja, vår lägenhet är dyr. Vi stod ungefär ett år i kö, i Malmö. Insåg att det enda sättet att få en lägenhet är att spetsa in sig på de dyra. Men nu har vi topplägenhet i toppläge, så vi är helt nöjda (vi tittade på ett 10-tal innan vi bestämde oss).
  • Anonym (Gbg)
    Thu 10 Jun 2021 15:17
    #3

    Med lite flax och tre års kötid fick vi en trea med överkomlig hyra i ett område med dåligt rykte. Det var för tio år sedan. Idag behövs det 8-10 års kötid för att få en sådan här lägenhet.

  • Anonym (sss)
    Thu 10 Jun 2021 15:24
    #4
    Anonym (Frustrerad) skrev 2021-06-10 14:49:01 följande:

    Hur fick ni tag i er hyresrätt? Jag har letat nytt boende i 1,5 år men hittar ingenting som blir aktuellt. Behöver stå i kö hos det kommunala bolaget i flera år till för att ens ha chans att bli en av de fem som blir erbjudna lägenhetsvisning. De privata bolagen går också efter kötid, så det är samma situation där. Det kommer sällan ut något via de privata bolagen ändå. Sen har vi något privat bolag som inte går efter ett kösystem utan lottar ut lägenheterna men de har så höga hyror på sina lägenheter att jag inte har råd med det. Det gäller alla privata bolag här egentligen. Nästan varenda lägenhet, av de få som ändå blir tillgängliga, är så dyra att jag inte har råd. Bor i en medelstor stad och har även kollat grannkommuner och småsamhällen utanför stan här men hittar inget! Har nästan 10 års kötid hos bolag i en närliggande liten stad men är väldigt långt ifrån att ens få komma på visning. Har ni alla fått era lägenheter via lång kötid (det var så jag fick min nuvarande bostad)? Eller betalar resten av er skyhöga hyror helt enkelt? Hur klarar ni som är ensamstående och inte höginkomsttagare det i så fall?


     Bodde hos privat företag som inte har kö. Man skickade in ansökan och den gäller i 3 månader hos dem. Man får göra nyanmälan sen. Under de 3 månaderna får man erbjudanden om det finns något. I början kom jag + sambo in där för att vi hade en kollega som bodde där och som ville byta boende med oss (vi hyrde i andra hand en bostadsrätt). Det gick att lösa och när vi sen önskade en större lägenhet inom samma företag så var vi ju redan hyresgäster där så då gick vi före nya intresseanmälningar. 
    Men vi var två och hade råd med hyfsat hög hyra. 

    Allmännyttan i vår stad har  en del lediga lägenheter men då hamnar man i ytterområden där inte alla vill bo. 
  • Thu 10 Jun 2021 15:49
    #5

    Väntade 8 år på min 3,a med uteplats. Hyra strax under 7000. Nu ska renovering ske så hyran går väl upp till 10.000 nånting.

  • Nittio­åtta
    Thu 10 Jun 2021 16:03
    #6

    1:a lägenheten - Hade jättekort kötid men det kommunala bolaget byggde nyproduktion och den som var först till kvarn fick lägenhet. Så det gällde att lyckas trycka först på en lägenhet.

    2:a lägenheten - Annan hyresvärd, hade typ 30 dagars kö och fick lägenheten då. Dock väldigt dyr hyra för att vara ett så dåligt område.

    3:e lägenheten - Samma hyresvärd som första, men hade lyckats stå 3 år i kön, som var den ungefärliga väntetiden för det område där vi ville bo. Hade behövt vänta några år till om vi ville bo i ett annat område.

  • Anonym (uggla­n)
    Thu 10 Jun 2021 16:51
    #7

    Lägenhet 1 - Hade typ ett års kötid. Kommunala bostadsbolaget la ut några lägenheter för direktbokning (först till kvarn) 07.00 varje onsdag så jag satt och bevakade dom på morgonen, fick en dyr 1:a efter ca en månads bevakning (4500 i hyra). 

    Lägenhet 2 - Behövde en lägenhet med lägre hyra, var student, hittade en 1:a för 3200 via direktbokning igen. Fick sitta och bevaka i några månader dock. 

    Lägenhet 3 - Kommunala bostadsbolaget hade slutat med direktbokningssystemet. Krävdes 12 års kötid för att ens få komma på visningar (bor i en universitetsstad med ca 80.000 invånare, så ej Stockholm). Fick duktigt vänta, så att säga. Hittade en 2:a i ett 40-talshus med hyra på 3600 kronor. Hamnade först i kön av 320 sökande. Tog den. Har bott här i två år. Dom ska genomföra stambyte om 6 år och lär då passa på att lägga in en massa standardhöjningar för att kunna höja hyrorna rejält. Så fram tills dess lägger jag undan till en kontantinsats, har bytt jobb under tiden och kan lägga undan mer nu. Jag klarar en hyreshöjning rent ekonomiskt, men jag är inte intresserad av att lägga mer än 4000 för en hyreslägenhet. Och efter stambytet blir det antagligen billigare för mig att köpa en 1:a eller 2:a med låg avgift + amortering och ränta, per månad, än att bo kvar. 

  • Anonym (Cec)
    Thu 10 Jun 2021 16:59
    #8

    Vi hyr av privatvärd. Fick lägenheten genom kontakter, vi kände en som bodde i huset som rekommenderade oss. Är otroligt tacksam för detta. Har bott här i tio år nu men har kvar köplats i kommunala bostadskön för säkerhets skull.

  • Anonym (Cec)
    Thu 10 Jun 2021 17:03
    #9

    ...och vi betalar ca 11 000 för vår fyra. Ska man köpa något motsvarande kostar det ca 3,5 milj.

  • Anonym (Visby­)
    Thu 10 Jun 2021 17:05
    #10

    Vi bor i en fyra i två plan med uteplats och två parkeringsplatser, varav en under tak. Ca 2½ km från Visby ringmur.

    Kötiden var runt 10 år, hyran ligger på 10k i runda slängar.

    Stortrivs och skulle gärna bo här för evigt, har bott här i nio år lite drygt.

Svar på tråden Betalar ni jättehöga hyror, stod i kö i 20 år eller hur lyckades ni få era hyresrätter?