• Thu 10 Jun 2021 18:26
    1891 visningar
    6 svar
    6
    1891

    Coronavaccin och amning

    Har ni som ammar tagit eller övervägt att ta coronavaccin?

    Jag har tid nästa vecka, men är fundersam ifall det kan vara skadligt för min baby.

  • Svar på tråden Coronavaccin och amning
  • moaguu­un
    Thu 10 Jun 2021 18:29
    #1

    Men vad i helvete.
    Du tror inte läkarna och vaccinforskarna har tänkt på detta?! Inte fan skulle de godkända att mammor som ammar vaccineras om det fanns en minsta risk. Suck

  • Thu 10 Jun 2021 18:41
    #2

    Javisst tror jag att de har tänkt på det, men hittar ingen forskning på hur barnet eventuellt kan komma att påverkas. Inte hade de tänkt att barn skulle få narkolepsi av svininfluensavaccinet heller, men inte heller i det fallet räckte det tyvärr men en tanke.

  • moaguu­un
    Thu 10 Jun 2021 19:04
    #3
    Ullis90 skrev 2021-06-10 18:41:23 följande:

    Javisst tror jag att de har tänkt på det, men hittar ingen forskning på hur barnet eventuellt kan komma att påverkas. Inte hade de tänkt att barn skulle få narkolepsi av svininfluensavaccinet heller, men inte heller i det fallet räckte det tyvärr men en tanke.


    Fast narkolepsi fick bara de som redan hade anlag för sjukdomen. Och man kunde få det av svininfluensan också. 


    Sen måste du ju inte vaccinera dig redan nu. Du kan ju göra det efter sommaren utan problem.

  • Thu 10 Jun 2021 19:19
    #4

    Det är det jag överväger, ville höra lite hur andra tänker.

  • sextio­talist
    Thu 10 Jun 2021 19:22
    #5
    Ullis90 skrev 2021-06-10 18:26:50 följande:

    Har ni som ammar tagit eller övervägt att ta coronavaccin?

    Jag har tid nästa vecka, men är fundersam ifall det kan vara skadligt för min baby.


    Om du läser på hur detta vaccin fungerar så blir du nog varse om att det inte kommer påverka bröstmjölken. Du får en lite injektion av en bit av virusets rna. Detta aktiverar ditt immunförsvar och kroppen bildar antikroppar. Inget förs över till bröstmjölken, på sin höjd dina antikroppar (som i så fall även skapar ett skydd åt ditt barn)
  • Fri 11 Jun 2021 08:28
    #6

    Jag tog vaccinet i går och jag ammar.. jag är inte orolig att han ska på något sätt påverkas av det efter vad jag har läst.. utan jag ser mer skada om jag får covid. Jag kan smitta han. jag blir så dålig att jag inte kan ta hand om han och i värsta fall dö. Så jag gör det för mina barns skull..

    Även min syster som ammar sin dotter på 2 mån kommer ta vaccinet på måndag.

Svar på tråden Coronavaccin och amning