• Thu 10 Jun 2021 21:20
    699 visningar
    13 svar
    13
    699

    Göra en polisanmälan för statitikens skull? (Observera - Det handlar om cykelstöld t.ex. Ej grova brott!!)

    Jag och mina kompisar diskuterade om att göra en polisanmälan för statistikens skull eller om det bara är naivt tänkande att det skulle förändra någonting - När det kommer till cykelstöld, ett brott som polisen redan vet att det är vanligt förekommande. Vad gör det då för skillnad om man gör anmälan för statistikens skull.

    Ena delen av gänget tyckte att det är lönlöst att göra en polisanmälan. Visserligen ökar det större chansen att man kan få tillbaks sin cykeln, men om man redan accepterat att man inte kommer hitta cykeln, varför skall man då göra en anmälan, för statistikens skull, vad gör man för skillnad och bidrar till samhället när polisen redan vet om att cykelstöld är vanligt förekommande.

    Den andre delen tyckte att det är bra för att polisen då kan se trenden och se en statistik.


    Motargumentet vart då att det inte gör något skillnad alls, men det är alltid upp till brottsoffret att göra en anmälan. Men om man väljer att göra en anmälan för statistikens skull, så är det nog bara en naivt tänkande.

    Jag tillhörde delen av gruppen som tyckte att man inte skall göra en anmälan bara för statistikens skulle. Cykelstöld är redan mycket vanligt förekommande och polisen är redan medveten om problematiken.

    Ingen i kompisgänget gav upp. Utan man höll sin argument.

    Men vad tycker ni gott folk?

    Röstningen om brott, handlar alltså inte om grova brott. Det handlar alltså om vanliga brott så som cykelstöld. Diskussionen är inte om att man inte skall göra en anmälan för att: ''Polisen inte kan hjälpa''. Det handlar om att inte göra en anmälan om man har det i sitt tänkande: ''För statistikens skull''.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra en polisanmälan för statitikens skull? (Observera - Det handlar om cykelstöld t.ex. Ej grova brott!!)
  • Thu 10 Jun 2021 21:47
    #1

    Självklart ska man göra anmälan! En cykelstöldsanmälan gör man inte bara för statistiken. Tänk att polisen hittar ett gäng cyklar hos en person, ofta välkänd kriminell som har dömts för flera stölder tidigare. Man tar cyklarna i beslag och hör personen om brottet stöld alt häleri. Han säger att det är hans, att han förvarar dem åt en vän eller dylikt, han har absolut inte stulit dem i vart fall. Polisen söker i godsregistret efter stöldanmälda cyklar. Har folk anmält sin cykel stulen kan då polisen hitta det och därmed kan de bevisa att han haft stulna cyklar hemma och personen kan åtalas och får inte tillbaka cyklarna. Om folk inte har anmält så kan inte polisen bevisa att cyklarna är stulna. Personen kan inte åtalas för brott och får dessutom tillbaka cyklarna och kan sälja dem.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Thu 10 Jun 2021 22:00
    #2
    Sisisisi skrev 2021-06-10 21:47:28 följande:

    Självklart ska man göra anmälan! En cykelstöldsanmälan gör man inte bara för statistiken. Tänk att polisen hittar ett gäng cyklar hos en person, ofta välkänd kriminell som har dömts för flera stölder tidigare. Man tar cyklarna i beslag och hör personen om brottet stöld alt häleri. Han säger att det är hans, att han förvarar dem åt en vän eller dylikt, han har absolut inte stulit dem i vart fall. Polisen söker i godsregistret efter stöldanmälda cyklar. Har folk anmält sin cykel stulen kan då polisen hitta det och därmed kan de bevisa att han haft stulna cyklar hemma och personen kan åtalas och får inte tillbaka cyklarna. Om folk inte har anmält så kan inte polisen bevisa att cyklarna är stulna. Personen kan inte åtalas för brott och får dessutom tillbaka cyklarna och kan sälja dem.


    Nu var fråga dock om man skall göra en anmälan enbart för statitikens skull.
  • Thu 10 Jun 2021 22:13
    #3
    RenLuft skrev 2021-06-10 22:00:42 följande:

    Nu var fråga dock om man skall göra en anmälan enbart för statitikens skull.


    Då valde ju du ett väldigt dåligt exempel med cykelstölder.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Thu 10 Jun 2021 22:20
    #4
    Sisisisi skrev 2021-06-10 22:13:51 följande:
    Då valde ju du ett väldigt dåligt exempel med cykelstölder.
    Efteersom vi pratade om cykelstöld i gänget, så valde jag att lägga det exemplet här. Jag försökte också vara tydlig med att jag var intresserad av att höra om man ville göra en anmälan för statitiken och inte för att få cykeln tillbaks.

    Jag nämnde också cykelnstöld, så att man kunde gå utifrån sådana brott och inte gå ifrån grova brott. Jag valde också cykelstöld just för att det är ett mycket vanligt förekommande brott och ett brott som polisen redan är medveten om att den är i en stor skala. Med andra ord: Om man är intresserad av att bidra till att höja statitiken, är det då lönsamt att göra en anmälan, JUST FÖR STATITIKENS SKULL FÖR CYKELSTÖLD.

    Så nej.  det var dåligt exempel.
  • Thu 10 Jun 2021 22:21
    #5
    RenLuft skrev 2021-06-10 22:20:44 följande:
    Så nej.  det var dåligt exempel.
    Så nej, det var INTE dåligt exempel.

    Skall det förstås stå! Skrattande
  • Fri 11 Jun 2021 06:50
    #6

    Statistikens skull? Så att alarmister och SD:are får en möjlighet att fiska mer röster från grumliga vatten? Nej.

  • Fri 11 Jun 2021 08:40
    #7
    Jagäterkeso skrev 2021-06-11 06:50:31 följande:

    Statistikens skull? Så att alarmister och SD:are får en möjlighet att fiska mer röster från grumliga vatten? Nej.


    Hur tjänar Sverigedemokraterna på att polisanmälningar höjer sig upp? Dessa skulle väl inte utgå ifrån någonting om man inte vet gärningsmannens bakgrund.

    Alarmister?

    Eller menar du att SD skulle vinna på att statitiken höjs upp och därmed försöka öka säkerheten?

    Du får förklara :)

  • Anonym­123456­789234
    Fri 11 Jun 2021 08:47
    #8

    Svårt att se vad din anmälan skulle göra för nytta. De prioriterar inte sånna typer av brott, än mindre att man anmäler det för statistikens skull. Finns hemska våldsbrott som psykopater och andra psykiskt sjuka gjort som inte blivit uppklarade, varför skulle då en cykelstöld som blivit anmäld för statistiken bli uppklarat eller prioriterat. Visst de kan väl säkert ta emot anmälan men tror den är lika mycket värd som papper för polisen då de kommer lägga ner den troligtvis.

  • Fri 11 Jun 2021 12:31
    #9
    Anonym123456789234 skrev 2021-06-11 08:47:34 följande:

    Svårt att se vad din anmälan skulle göra för nytta. De prioriterar inte sånna typer av brott, än mindre att man anmäler det för statistikens skull. Finns hemska våldsbrott som psykopater och andra psykiskt sjuka gjort som inte blivit uppklarade, varför skulle då en cykelstöld som blivit anmäld för statistiken bli uppklarat eller prioriterat. Visst de kan väl säkert ta emot anmälan men tror den är lika mycket värd som papper för polisen då de kommer lägga ner den troligtvis.


    Det var just en sådan här liknade argument som jag och ena gruppen av kompisarna hade. Intressant att du skrev i princip samma sak!

    Vi båda kom aldrig överens, utan vi höll kvar våran argument och sedan började vi göra annat. Så ingen gav upp, med andra ord.
  • Fri 11 Jun 2021 13:32
    #10

    Ja, man gör självklart en anmälan. För statistikens skull. Om du vill kalla det så.

    Men framför allt är väl en polisanmälan nödvändig för försäkringen?!


    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fri 11 Jun 2021 20:18
    #11
    Flash Gordon skrev 2021-06-11 13:32:17 följande:

    Ja, man gör självklart en anmälan. För statistikens skull. Om du vill kalla det så.

    Men framför allt är väl en polisanmälan nödvändig för försäkringen?!


    Det tillhörde inte själva frågan. Men det är kanske bra tillägg, men det hör inte till ämnet.
  • Sat 12 Jun 2021 07:50
    #12
    RenLuft skrev 2021-06-11 20:18:38 följande:
    Det tillhörde inte själva frågan. Men det är kanske bra tillägg, men det hör inte till ämnet.
    Men det har med den praktiska verkligheten att göra.

    Ingen(?) anmäler väl någonsin för statistikens skull, och för statistikens skull enbart, utan primärt just för att lösa brottet och/eller för försäkringens skull?
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Fuskan­deman
    Wed 16 Jun 2021 23:28
    #13

    Intressant vinkling som RenLuft har med sitt argument.

    Jag skulle vilja sticka ut hakan och påstå att oavsett brott, grovt eller som i detta fall ett mängdbrotten skall du ALDRIG anmäla endast för statistikens skull eller som du menar, en pinne för att du inte tror att det blir uppklarat.

    Då kan du i princip påstå att du väljer att anmäla en våldtäkt för statistikens skull också, då det är få som uppklaras men du anmäler det för att det skall finnas statistik.

    Ditt argument handlar om syftet, och jag tycker ditt syfte att kalla det för statistik är märkligt. Inbrott uppklaras heller sällan och även där vet polisen att det är ett stort problem. Så i ditt fall skulle du inte anmäla detta heller då?

Svar på tråden Göra en polisanmälan för statitikens skull? (Observera - Det handlar om cykelstöld t.ex. Ej grova brott!!)