• Fri 11 Jun 2021 08:13
    865 visningar
    6 svar
    6
    865

    Arbetssökande och gravid

    Hej

    Är som rubriken lyder arbetssökande och gravid. I dessa tider med rådande coronavirus är inte det speciellt optimalt. Jag måste söka jobb aktivt och måste ta det jag får. Hur tänker dom där? Ska jag som gravid ta jobb trots riskzon? Hur rättvist är det? Är i riskzon både pga graviditet OCH övervikt.

    Fler som är i samma sits????

  • Svar på tråden Arbetssökande och gravid
  • S23
    Fri 11 Jun 2021 08:18
    #1

    Om det är ett arbete med risk för smitta så skall arbetsgivaren anpassa dina arbetsuppgifter eller omplacera dig.

    Så ja af och a-kassa tänker helt enkelt att arbetsgivaren följer arbetsmiljölagen.

  • Fri 11 Jun 2021 08:24
    #2

    Om du får ett jobb ska arbetsgivaren göra en arbetsmiljöutreding eftersom du är gravid, och finns det risker pga covid eller något annat ska dina uppgifter anpassas eller så stängs du av med graviditetspenning.

  • Fri 11 Jun 2021 16:03
    #3

    Men det måste var svårt att få ett jobb som kan sluta i att arbetsgivaren måste skicka hem mig. Har jobbat mest inom yrken där jag är konstant utsatt.

  • Fri 11 Jun 2021 16:15
    #4

    Ja, det kanske är svårt att få jobb där arbetsgivaren kommer bli tvungen att stänga av dig. Arbetsgivaren kommer troligtvis välja någon annan. Men du kommer inte behöva tacka nej till jobb med risker och på så sätt riskera din a-kassa eller annan ersättning.

  • S23
    Fri 11 Jun 2021 16:41
    #5

    Jag ser även att du nyligen hade en tråd gällande om du ens var gravid? Alltså är du ganska tidigt gravid och får du erbjudande nu om jobb kommer de ju inte ens känna till din graviditet.

    Tips. spela in samtal med arbetsgivare och intervjuer så att de inte kan neka dig pga graviditet utan att du har bevis på det

  • Fri 11 Jun 2021 16:47
    #6

    Du blir avstängd efter vecka 20 om det finns risk för dig att bli smittad (om de inte kan omplacera dig), så är du tidigare gången skulle jag inte nämna för arbetsgivaren att du är gravid när du söker jobbet. Sen efter vecka 17-18 skulle jag ta upp graviditeten om jag var du. Din sgi är skyddad om anställningen planeras att fortsätta i minst 6 månader, om jag inte har förstått det fel.

Svar på tråden Arbetssökande och gravid