• Anonym (ts)
    Fri 11 Jun 2021 12:37
    292 visningar
    21 svar
    -1
    21
    292

    Är lågutbildade mer gnälliga och kategoriska än högutbildade?

    Sverige är ett gnällig folk. Gör någon minsta fel gnälls det hysteriskt. Man har noll överseende med att de flesta i sitt jobb gör sitt bästa och man har noll förståelse för att hur saker och ting går till i en demokrati och med statens pengar osv. Man vill bara att allt ska vara fixat igår och till ingen kostnad alls.


    Jag bor också i en förort till Stockholm som har en relativt lågutbildad befolkning. Och nivån på folk i diskussioner på FB är helt absurd. Det är totala upplopp för minsta grej, alla chefer bör alltid få sparken direkt, kommunen ska bara ha resurser att göra allt åt alla, det saknas helt förståelse för att politiken handlar om prioriteringar (som man ju kan påverka genom sin röst eller genom att engagera sig politiskt).

    När hela befolkningen inte var vaccinerad omedelbart igår så bör alla ansvariga genast få sparken (trots att det handlade främst om leveranserna inledningsvis och nu när vaccinationen löper på supersnabbt så är det inga hurrarop direkt).

    Min bild av diskussionerna man läser är att lågutbildade är så vansinnigt mycket snabbare att döma alla andra. Det är alltid fel på chefer, på myndigheter, på regeringen osv osv. Man själv har inte gjort minsta försök att förändra något den regelrätta vägen (medborgarförslag, engagera sig politiskt eller ens gå på föräldramöten) men gnälla och döma folk kan man till förbannelse. Hur jag kan dra den slutsatsen är ju för att det finns socioekonomiska skillnader mellan bostadsområdena i kommunen och de som uttalar sig väldigt negativt och kategoriskt bor oftast i de lite sämre områdena. Är det allt man vill lära sina barn - sitt på rumpan och gnäll så kommer ingenting bli bättre...      

  • Svar på tråden Är lågutbildade mer gnälliga och kategoriska än högutbildade?
  • Anonym (nja)
    Fri 11 Jun 2021 12:42
    #1
    +2

    Jag tror det blir förenklat att säga som din rubrik: genom den kategoriserar du själv direkt människor. 

  • Anonym (Testa­)
    Fri 11 Jun 2021 12:42
    #2
    +1

    Testa och sök bygglov för ett dagis, stödboende eller liknande vid två områden med olika beoendestruktur. Från området med hög inkomst och utbildningsnivå kommer det starta en flod av gnälliga insändare, debattartiklsr, överklagande och brev till politiker.

  • Anonym (Ylva)
    Fri 11 Jun 2021 13:03
    #3

    Nja, lågutbildade människor med tur och pengar orkar gnälla och har ibland svårt att se sin egen tur.

    I en Facebook-grupp blir det dessutom en sorts kultur där vissa typer får komma fram och påhejad, medan andra kanske absolut inte håller med, men vill inte lägga sin energi på att tjafsa.

    I sociala medier fungerar gnäll och kategoriska uttalande bättre en en välbalanserad diskussion om någon glad nyhet. Oavsett utbildning så dras vi ju till det som engagerar och väldigt ofta är det svårt att formulera ett vettigt inlägg om man har kännedom om massa fakta och synvinklar och tvetydigheter.

    Dessutom är det olika sorters gnäll. Visst gnäll är faktiskt berättigad kritik kring att man som vanligt dödlig har vissa villkor och personer med makt ibland har vilkor som provocerar.

  • Fri 11 Jun 2021 13:05
    #4

    Det tror jag inte behöver stämma. Däremot tror jag att obildade gnäller mer än bildade.

  • Anonym (Mella­nutbil­dad)
    Fri 11 Jun 2021 13:42
    #5

    Personlig erfarenhet JA! Rent generellt är det lite så utifrån mina observationer men undantag finns såklart åt båda hållen. Klart det finns gnälliga bland högavlönade.

    Tror också att man är van vid den egna gruppens jargong och mer uppfattar och reagerar på andras gnäll också. Men generellt ja!

  • Anonym (Mella­nutbil­dad)
    Fri 11 Jun 2021 13:51
    #6

    Rent generellt så har ju utbildat folk lite mer förståelse för hur samhället ser ut i stort. Store insikt i hur allt hänger ihop och funkar. Varför vissa saker är på ett visst sätt. Inte samma sak som att man tycker allt är okej, utan mer man förstår bakgrunden och varför vissa saker blivit på ett visst sätt. Man ser den röda tråden bakåt i utvecklingen lite.. Inser att allt var inte bättre när det var på ett annat sätt heller.. Typ..

    På mitt jobb sitter folk ideligen och gnäller på arbetsgivarens snålhet. Samtidigt vet alla att företaget har haft det kämpigt med ekonomin sedan mars 2020. Men man verkar inte kunna lägga ihop ett och ett och dra några slutsatser av detta och förstå varför arbetsgivaren vill spara in lite här och där. Det är cheferna som är dumma i huvudet av hävd och tradition bara rakt av..

  • Anonym (lika)
    Fri 11 Jun 2021 14:04
    #7
    +1
    Anonym (ts) skrev 2021-06-11 12:37:19 följande:

    Sverige är ett gnällig folk. Gör någon minsta fel gnälls det hysteriskt. Man har noll överseende med att de flesta i sitt jobb gör sitt bästa och man har noll förståelse för att hur saker och ting går till i en demokrati och med statens pengar osv. Man vill bara att allt ska vara fixat igår och till ingen kostnad alls.


    Jag bor också i en förort till Stockholm som har en relativt lågutbildad befolkning. Och nivån på folk i diskussioner på FB är helt absurd. Det är totala upplopp för minsta grej, alla chefer bör alltid få sparken direkt, kommunen ska bara ha resurser att göra allt åt alla, det saknas helt förståelse för att politiken handlar om prioriteringar (som man ju kan påverka genom sin röst eller genom att engagera sig politiskt).

    När hela befolkningen inte var vaccinerad omedelbart igår så bör alla ansvariga genast få sparken (trots att det handlade främst om leveranserna inledningsvis och nu när vaccinationen löper på supersnabbt så är det inga hurrarop direkt).

    Min bild av diskussionerna man läser är att lågutbildade är så vansinnigt mycket snabbare att döma alla andra. Det är alltid fel på chefer, på myndigheter, på regeringen osv osv. Man själv har inte gjort minsta försök att förändra något den regelrätta vägen (medborgarförslag, engagera sig politiskt eller ens gå på föräldramöten) men gnälla och döma folk kan man till förbannelse. Hur jag kan dra den slutsatsen är ju för att det finns socioekonomiska skillnader mellan bostadsområdena i kommunen och de som uttalar sig väldigt negativt och kategoriskt bor oftast i de lite sämre områdena. Är det allt man vill lära sina barn - sitt på rumpan och gnäll så kommer ingenting bli bättre...      


    Jag bor i ett område med relativt mycket högutbildade och upplever precis detsamma. Stor trångsynthet och intolerans och precis allt är dåligt om det inte gagnar precis den som skriver inlägget. Jag tycker att de flesta verkar rätt dömande och reagerar hårt på minsta lilla. 

    De vanligaste klagomålen/inläggen handlar om:
    - trafikförseelser: du i vita Audin som inte blinkade i rondellen på....
    - cyklister: du långsamma tant på cykel som stoppade upp all trafik! Du snabba racercyklist som nästan körde på min tre-åring!
    - helikoptrar: vad har hänt, hörde en helikopter???
    - vita skåpbilar: såg en vit skåpbil, säkert en skummis som ska stjäla allt jag har.
    - mystiska män: såg en/flera mystiska män, de är säkert ute efter att stjäla allt jag har.
    - ungdomar: det står ungdomar och dräller, säg åt dem! Det finns ungdomar i min närhet, kan nå ta bort dem! Ett lite gäng ungdomar står på ett ställe, de gör säkert nåt dumt, nån borde ta tag i dagens värdelösa ungdom!
    - återvinning: titta så skräpigt det är här! 
  • Fri 11 Jun 2021 14:07
    #8

    Räknas väl själv som lågutbildad, men är ändå benägen att hålla med dig. 
    Eller kanske mer att folk som inte är nöjda med sina liv oavsett utbildningsnivå är mer gnälliga. Det är nog mer den korrekta beskrivningen om vi ska kategorisera människor.

    Märks ganska väl i olika grupper på social medier och på forum på nätet. De som kan uttrycka sig vettigt/korrekt och de som inte kan det. De som ser världen i svart eller vitt och aldrig förstår en endaste nyans av något. Som verkligen inte kan se saker från en annan synvinkel.
    Och rent krasst är vissa grupper överrepresenterade när det kommer till gnällighet och det är sällan människor mitt i karriären så att säga eller med lyckliga hemförhållanden.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Fri 11 Jun 2021 14:50
    #9
    Anonym (lika) skrev 2021-06-11 14:04:59 följande:
    Jag bor i ett område med relativt mycket högutbildade och upplever precis detsamma. Stor trångsynthet och intolerans och precis allt är dåligt om det inte gagnar precis den som skriver inlägget. Jag tycker att de flesta verkar rätt dömande och reagerar hårt på minsta lilla. 

    De vanligaste klagomålen/inläggen handlar om:
    - trafikförseelser: du i vita Audin som inte blinkade i rondellen på....
    - cyklister: du långsamma tant på cykel som stoppade upp all trafik! Du snabba racercyklist som nästan körde på min tre-åring!
    - helikoptrar: vad har hänt, hörde en helikopter???
    - vita skåpbilar: såg en vit skåpbil, säkert en skummis som ska stjäla allt jag har.
    - mystiska män: såg en/flera mystiska män, de är säkert ute efter att stjäla allt jag har.
    - ungdomar: det står ungdomar och dräller, säg åt dem! Det finns ungdomar i min närhet, kan nå ta bort dem! Ett lite gäng ungdomar står på ett ställe, de gör säkert nåt dumt, nån borde ta tag i dagens värdelösa ungdom!
    - återvinning: titta så skräpigt det är här! 
    Haha, vi måste bo i samma kommun!
  • Anonym (krims­)
    Fri 11 Jun 2021 14:51
    #10

    Jag flyttade nyligen från ett väldigt rikt, välbärgat område till ett mer socioekonomiskt blandat där det är ca 50/50, båda områdena har varsin lokal facebookgrupp och oh boy om det är skillnad. Det rika området gnäller om precis ALLT och det är mycket "ska ha", dessutom verkar dom mycket ängsligare och rädda för utomstående eller allt som är udda. Exempel:
    - Varför kan inte kommunen sanda bara ena halvan av gång och cykelvägen?! Det blir så jobbigt att dra pulkan/åka spark när dom grusar hela gångbanan, hur svårt ska det vara att fixa?! Vem ringer jag på kommunen som kan fixa detta?!
    - Skum man i blå jacka cyklar omkring, setts här och här, håll koll på var ni har barnen. 
    - [bild från överfull återvinningsstation] Vem är det som håller på och svinar ner i vår fina stadsdel?! Titta så skräpigt och fult! SKÄRPNING!
    - Soptunnan låg omkull på gården när jag kom hem från jobbet, är det något nytt knep som stöldligorna börjat med? Obehagligt!
    - Föräldrar! Prata med era barn! Såg ikväll några ungdomar sladda i gruset på fotbollsplanen, dom stökade och levde om. Det blev fult i gruset! Inte okej!
    - Misstänkt skåpbil körde genom vårt kvarter idag kl 14.30, den var vit! Håll ögonen öppna! Någon annan som sett den? 
    - Vi vill att kommunen kommer och röjer lite träd så vi får bättre havsutsikt, vem ringer vi?
    - Ett företag stänger i området-> "Det är då själva fan att kommunen ska dra in på allt!" [30 kommentarer om hur sämst kommunen är på att sköta saker]
    - Jaha. Nu har kommunen varit och klippt dikena IGEN. Är så himla förbannad! Jag och flickorna brukar vara där och plocka blommor på kvällarna och nu är allt nedklippt och fult! Lillflickan gråter över att hennes "lilla blomsteräng" är borta. Varför kan kommunen inte bara låta dikena vara oklippta?!?!?!!?!?

    I den andra facebookgruppen för det mindre rika området är det mer "tomatplantor säljes, 20 kronor styck" eller "vi anordnar den här aktiviteten, alla är välkomna" eller "stöd vår förening, köp hembakt fika vid vårat bord utanför Coop".

    Jag är bara kvar i rikemans-facebookgruppen för att den är så sjukt underhållande. Det är popcorn-läge minst en gång i veckan. Medelklass/övre medelklass som är rädda för "okända bilar", tror det värsta om allt och alla, och som gnäller om precis allt! ALLT. Haha. Spontant tänker jag att rika människor anser sig ha mer rättigheter och en benägenhet att försöka tjata sig till förändringar som bara gynnar dom själva (även sånt som inte går att förändra). Medan många (inte alla) i mer socioekonomiskt utsatta områden är upptagna med att leva sina liv och inte har tid att gnälla om bisarra saker som att bara halva gång och cykelvägen borde sandas så ungarna lättare kan dras på pulkan till förskolan eller att någon trimmat ett dike. 

Svar på tråden Är lågutbildade mer gnälliga och kategoriska än högutbildade?