• rigw
    Fri 11 Jun 2021 16:05
    1244 visningar
    6 svar
    6
    1244

    PCOS?

    Är det någon här som har blivit diagnostiserad med PCOS och känner igen sig i detta?

    Jag är 31 år och har ätit p-piller sedan 20 års åldern. Jag slutade med mina p-piller för lite över ett år sedan och har sedan dess haft problem med min mens. Efter p-piller stoppet fick jag ingen mens på ca 6 månader. Sedan kickade den igång och kom rätt så regelbundet i 3-4 månader (med cykler mellan 24-32 dagar). Sedan började mina cykler bli längre och nu ligger mina cykler på ca 45-50 dagar + att jag blöder mindre. Jag bokade tid på gyn som tog hormonprover på mig och enligt gyn så tyder mina hormonvärden på att jag eventuellt har PCOS. Jag fick göra ett ultraljud som visade på att min ena äggstock ser PCOig ut. Läkaren sa att jag eventuellt har PCOS? Jag har aldrig haft problem med min mens innan p-piller och jag är varken överviktig eller har ökad hårväxt, finnar osv. Mina symtom är långa menscyklar samt att mitt hår har börjat gått av. Jag känner av att det är något knas med hormonerna men har jag PCOS? Läkaren sa att jag eventuellt har det, men gav ingen definitiv diagnos. Hon sa bara att jag skulle börja äta p-piller för att få regelbunden "mens". Jag vill inte äta p-piller, jag vill försöka få bukt på problemet på egen hand (om det nu går). Jag planerar inte att skaffa barn just nu men vill ha barn i framtiden (är singel). Vill inte äta p-piller för att "maskera" mina besvär, utan jag vill försöka få så regelbunden mens och ägglossning på egen hand. Någon som känner igen sig eller är kunnig inom PCOS området?

  • Svar på tråden PCOS?
  • Fri 11 Jun 2021 16:49
    #1

    PCO är lätt att diagnosticera. Blodprover i kombination med VUL ger besked. Tog du både FSH, AMH, LH, TSH, prolaktin och progesteron? De tillsammans ger svar på varför dina cykler är så långa. I regel är cykler över 40 dagar äl-lösa.

  • rigw
    Sat 12 Jun 2021 14:33
    #2

    De prover som togs var prolaktin, FSH, LH och TSH. Prolaktin och TSH var normala. FSH och LH visade på "omvänd kvot" vilket tydde på PCOS. Och enligt henne hade ena äggstocken multifollikulärt utseende. Men jag fick inga direkta svar, och hon var lite svår att prata med så hon gav mig ingen definitiv diagnos. Hon sa bara att "allt annars såg bra ut" och gav råd om att ta p-piller för att få regelbundna blödningar. Vet inte så mycket om PCOS, jag trodde det var något man föddes med? Jag har varit extremt stressad det senaste året vilket jag trodde var orsaken till att min mens strulade. Kan man ha PCOS i olika grader? Alltså lätt PSCOS och "svår" PCOS? Jag passar liksom inte in i den klassiska "PSOC personen" som är överviktig med massa hår och finnar osv.

  • Sat 12 Jun 2021 15:25
    #3

    Progesteron skulle tagits för det hade visat om du haft äl. Det är mest VUL och progesteronprov som ger besked om PCO. Låter som läge att gå till en annan gynläkare för luddiga svar vill man ju inte ha. Det finns ju både PCO och PCO-s, men jag är för dåligt insatt för att veta skillnaden. 

  • Sat 12 Jun 2021 22:00
    #4
    rigw skrev 2021-06-12 14:33:21 följande:

    De prover som togs var prolaktin, FSH, LH och TSH. Prolaktin och TSH var normala. FSH och LH visade på "omvänd kvot" vilket tydde på PCOS. Och enligt henne hade ena äggstocken multifollikulärt utseende. Men jag fick inga direkta svar, och hon var lite svår att prata med så hon gav mig ingen definitiv diagnos. Hon sa bara att "allt annars såg bra ut" och gav råd om att ta p-piller för att få regelbundna blödningar. Vet inte så mycket om PCOS, jag trodde det var något man föddes med? Jag har varit extremt stressad det senaste året vilket jag trodde var orsaken till att min mens strulade. Kan man ha PCOS i olika grader? Alltså lätt PSCOS och "svår" PCOS? Jag passar liksom inte in i den klassiska "PSOC personen" som är överviktig med massa hår och finnar osv.


    Man kan definitivt ha PCOS i olika grader. Min livstil påverkar min PCOS så samma person kan ha varierande symtom. Med det sagt så kan jag inte säga huruvida du har det. Det kan ju också ta lång tid innan kroppen hittar balansen efter att man slutat med p-piller. Annars har du ju varit stressad och det kan ju sätta hormonerna ur balans också.

    Alla gyn är tyvärr inte så kunniga när det kommer till PCOS så du kan försöka att träffa en annan för att se vad den tycker. Sen finns det andra tabletter man kan ta för att starta blödningar så börja inte med p-piller bara av den anledningen.
  • rigw
    Sun 13 Jun 2021 23:38
    #5
    Molybden skrev 2021-06-12 22:00:59 följande:
    Man kan definitivt ha PCOS i olika grader. Min livstil påverkar min PCOS så samma person kan ha varierande symtom. Med det sagt så kan jag inte säga huruvida du har det. Det kan ju också ta lång tid innan kroppen hittar balansen efter att man slutat med p-piller. Annars har du ju varit stressad och det kan ju sätta hormonerna ur balans också.

    Alla gyn är tyvärr inte så kunniga när det kommer till PCOS så du kan försöka att träffa en annan för att se vad den tycker. Sen finns det andra tabletter man kan ta för att starta blödningar så börja inte med p-piller bara av den anledningen.
    Kan man bli av med sin PCOS om man tar hand om sin kropp med rätt kost, vitaminer och sömn osv? Har du haft PCOS sedan tonåren? Jag hade regelbunden mens innan jag började med p-piller. Dock har jag tyvärr ätit p-piller i ca 10 år och vet inte hur min normala cykel kan ha förändrats under den tiden. Jag ska absolut inte börja med p-piller igen, jag vill försöka få igång en regelbunden ägglossning på egen hand om det nu går. Annars får jag ta tabletter som startar blödningar om mensen upphör helt.
  • Mon 14 Jun 2021 09:36
    #6
    rigw skrev 2021-06-13 23:38:21 följande:

    Kan man bli av med sin PCOS om man tar hand om sin kropp med rätt kost, vitaminer och sömn osv? Har du haft PCOS sedan tonåren? Jag hade regelbunden mens innan jag började med p-piller. Dock har jag tyvärr ätit p-piller i ca 10 år och vet inte hur min normala cykel kan ha förändrats under den tiden. Jag ska absolut inte börja med p-piller igen, jag vill försöka få igång en regelbunden ägglossning på egen hand om det nu går. Annars får jag ta tabletter som startar blödningar om mensen upphör helt.


    Man kan inte bli av med PCOS men man kan oftast förbättra sina symtom om man tar hand om kroppen. Jag har haft diagnosen sen tonåren men hade då regelbunden mens. Började med kombinerade p-piller i ca 8 år och fick tillbaka min regelbundna mens direkt när jag slutade. Dock så fick jag tillbaka mina andra symtom så började med en annan sort i några år. Jag slutade med dessa för ca 1,5 år sen och har fortfarande inte regelbunden mens. Troligtvis pga förändrad livsstil då mensen kommer mer regelbundet om jag sköter mig.

    Många med PCOS har insulinresistens och blir bättre av att sköta blodsockret. Vissa har problem med inflammation och tacklar det från den vinkeln. Men bra sömn, kost och vitaminer är det som hjälper många. Man måste tyvärr hitta vad som funkar för en själv. Nu är det inte säkert att du har PCOS men att äta nyttigt och sova bra skadar sällan.
Svar på tråden PCOS?