• Anonym (MJ)
    Fri 11 Jun 2021 16:11
    2390 visningar
    196 svar
    196
    2390

    Hur fort får man gå vidare?!

    Som rubriken lyder. Efter 22 års äktenskap har jag fått veta mitt riktiga värde då maken hade den goda smaken att gå bakom ryggen på mig under en grabbresa med en betydligt yngre kvinna.

    Detta berättade han för mig först efter par månader (!) senare efter att vi varit på semester tillsammans och precis kommit hem. Vi har tillsammans en tonåring. Jag tog ut skilsmässa direkt och han fick flytta ut på direkten från vårt gemensamma hus.

    Tre år har gått och jag är fortfarande lika besviken på honom för hur han har betett sig. I början provade vi att äta middagar tillsammans men bitterheten hos mig över sättet han splittrade familjen med allt vad det innebär tar över. Jag kan inte förstå hur han valt bort hela vårt gemensamma liv eller förstå hur han kunde svika mig så.

    Vi pratade om att försöka igen men han fortsatte att åka till den andra kvinnan hela tiden som bor långt bort. Hon har dessutom små barn och var också gift vid tidpunkten. Jag har svårt att se hur en äldre man kan vilja börja om med små barn tillsammans med en så mycket yngre kvinna. Jag och kvinnan hamnade i ett gräl på Facebook en gång. Han tog mitt parti i det hela. Trots detta fortsatte han att träffa henne. De har haft det lite upp och ner som jag förstår via vårt barn. Barnet har inte velat träffa henne heller som tur är och har lyckats undvika detta, liksom min fd svärmor som starkt ogillar hela den här situationen och inte skräder orden kring det.

    Nu kommer det värsta; knappt tre år efter detta stora svek har han varit smart nog att göra henne med barn. Jag kan inte se på honom utan att känna avsmak och äckel.

    Vår konflikt kring detta går ut över vår son då vi inte kan prata med varandra överhuvudtaget. I vår kontakt har han aldrig bett om förlåtelse och undviker ämnet helt. Jag vet inte hur vi ska kunna gå vidare. Är det okej att gå vidare så fort?

  • Svar på tråden Hur fort får man gå vidare?!
  • Fri 11 Jun 2021 16:14
    #1
    Anonym (MJ) skrev 2021-06-11 16:11:32 följande:

    Som rubriken lyder. Efter 22 års äktenskap har jag fått veta mitt riktiga värde då maken hade den goda smaken att gå bakom ryggen på mig under en grabbresa med en betydligt yngre kvinna.

    Detta berättade han för mig först efter par månader (!) senare efter att vi varit på semester tillsammans och precis kommit hem. Vi har tillsammans en tonåring. Jag tog ut skilsmässa direkt och han fick flytta ut på direkten från vårt gemensamma hus.

    Tre år har gått och jag är fortfarande lika besviken på honom för hur han har betett sig. I början provade vi att äta middagar tillsammans men bitterheten hos mig över sättet han splittrade familjen med allt vad det innebär tar över. Jag kan inte förstå hur han valt bort hela vårt gemensamma liv eller förstå hur han kunde svika mig så.

    Vi pratade om att försöka igen men han fortsatte att åka till den andra kvinnan hela tiden som bor långt bort. Hon har dessutom små barn och var också gift vid tidpunkten. Jag har svårt att se hur en äldre man kan vilja börja om med små barn tillsammans med en så mycket yngre kvinna. Jag och kvinnan hamnade i ett gräl på Facebook en gång. Han tog mitt parti i det hela. Trots detta fortsatte han att träffa henne. De har haft det lite upp och ner som jag förstår via vårt barn. Barnet har inte velat träffa henne heller som tur är och har lyckats undvika detta, liksom min fd svärmor som starkt ogillar hela den här situationen och inte skräder orden kring det.

    Nu kommer det värsta; knappt tre år efter detta stora svek har han varit smart nog att göra henne med barn. Jag kan inte se på honom utan att känna avsmak och äckel.

    Vår konflikt kring detta går ut över vår son då vi inte kan prata med varandra överhuvudtaget. I vår kontakt har han aldrig bett om förlåtelse och undviker ämnet helt. Jag vet inte hur vi ska kunna gå vidare. Är det okej att gå vidare så fort?


    Menar du att du tycker att han har gått vidare fort? Att tre år är fort i detta sammanhang?
  • Anonym (MJ) Trådstartaren
    Fri 11 Jun 2021 16:55
    #2
    Embla twopointoh skrev 2021-06-11 16:14:01 följande:

    Menar du att du tycker att han har gått vidare fort? Att tre år är fort i detta sammanhang?


    Om man sätter det i sammanhanget att vi varit ett par i nästan 25 år så ja, det kan jag känna.
  • Anonym (långt­)
    Fri 11 Jun 2021 16:58
    #3
    +1

    Tycker snarare att du har tagit för lång tid för att gå vidare.

  • Anonym (Oj)
    Fri 11 Jun 2021 17:15
    #4
    Anonym (långt) skrev 2021-06-11 16:58:40 följande:

    Tycker snarare att du har tagit för lång tid för att gå vidare.


    Håller med.
  • Anonym (Sanna­)
    Fri 11 Jun 2021 17:15
    #5
    +1

    Har du sökt samtalsstöd eller liknande? Självklart har du rätt till dina känslor men om de påverkar ditt barn negativt behöver du söka stöd för hur du kan hantera dina känslor.

    Du bör nog också försöka förhålla dig till ditt ex enbart som ditt barns far och se det som att ni har barn ihop är enda orsaken att ni ska ha kontakt och att er kontakt enbart ska ha dla om barnet. Du verkar väldigt mycket se honom som din partner fortfarande och att er kommunikation skuggas av hur han svek dig i er relation. Men jag tror att du behöver lägga relationen på en egen hylla och försöka hantera den sorgen och besvikelsen separat och se kontakten med ditt barns pappa som enbart kontakten med ditt barns pappa och inget annat.

    Förstår att det är tufft men det blir nog ännu tuffare för både dig och barnet om du inte kan hitta ett bättre sätt att hantera situationen, ett sätt som är mindre jobbigt för dig.

  • Fri 11 Jun 2021 17:17
    #6

    Tre år är lång tid oavsett vad.

  • Fri 11 Jun 2021 17:21
    #7
    +1

    Tre år är väldigt lång tid att må så dåligt som du verkar göra.

    Jag säger inte att du inte har rätt att vara ledsen och sörja det som varit, men hur går du vidare? Vilken hjälp har du sökt?

  • Fri 11 Jun 2021 17:45
    #8

    Du måste bete dig bättre. Ni är skilda, du skilde dig direkt. Du tvingade bort honom dessförinnan från ert gemensamma hem (som han ägde hälften av), det låter som ett övergrepp.

    Det låter också mycket elakt att fortsätta vara bitter efter din skilsmässa. Di exmake har full rätt att hitta livsglädje, närhet och kärlek med vem han vill numera. Han får även skaffa ny familj. Det är hans val. 

    Din exmake är en egen fri person som du inte får kontrollera och förtrycka längre. Du får inte förtala och skvallra om någon, inte ens män. Det är varken snällt eller lagligt. Du får inte förgifta gemensamma barns sinne och uppväxt genom att blotta din bitterhet, ditt hat och din oförmåga att samarbeta. Sök hjälp.

  • Fri 11 Jun 2021 17:51
    #9

    Han har gått vidare. Det borde du också göra. Fast det är tufft. Ingen mening med att hänga kvar vid relingen. Du gör sig själv en tjänst med. Och barn och släktingar. Släpp kanten!

  • Anonym (mmm)
    Fri 11 Jun 2021 18:17
    #10

    Ert barn måste vara ganska stort? Du behöver inte ta något runt barnet med pappan utan via barnet, eftersom hen är tonåring. 
    Om barnet bor hos dig hoppas jag att pappan betalar underhåll . Tag annars det via FK.

    Sluta prata med honom, sluta vara bitter för det hjälper dig inte alls. Du kommer aldrig må bättre om du inte bara går vidare. Visa honom att DU är en självständig person och att du klarar dig utan honom. 

    Att han gjort den andra kvinnan med barn är inget du har med att göra egentligen. Sluta vara arg över det också, för det skadar enbart dig. Ert barn kommer få ett halvsyskon och jag hoppas att du kan vara så storsint att inte prata skit om detta med ert barn. Denne kanske i framtiden vill ha en bra relation med sitt syskon. 

    Ja han har varit en jäkla gris, ja det var väldig dumt och ego, men du måste ändå släppa det nu när det gått hela 3 år!!!! 

Svar på tråden Hur fort får man gå vidare?!