• Fri 11 Jun 2021 16:18
    724 visningar
    7 svar
    7
    724

    Sommarskola

    Jag har nu fått min sons betyg. Han har fått F i tre ämnen, varav ett är kärnämne. 
    Förra terminen klarade han betygen, men denna termin har varit kämpigare, och nu på slutet har han varit rejält skoltrött. Jag har inga höga krav på att han ska få jättehöga betyg, men vill att han ska vara godkänd. Han är ganska smart, men noll motivation ovh skoltrött.

    aInga direkta anpassningar har gjorts rrån skolans sida, men börjarr misstänka att det behövs,

    Nu till saken. Han har precis gått ut åk 6. Har pga tre F blivit erbjuden plats i sommarskola, det är totalt en vecka av det lååånga sommarlovet.

    Han har tydligt deklarerat att han knte tänker gå på nån sommar skola. 
    Jag könner mig kluven.

    Å en sidan- betygen i åk 6 är inte avgörande på nåt vis. Finns flera som fått F i hans klass. Han har äntligen sommarlov som han har längtat så efter och han känner sig fri. Och det finns möjlighet att ta nya tag nästa termin. 

    Å  andra sida- hur ska jag i framtiden få honom att anstränga  sig och jobba för sina betyg om  jag nu " accepterar" att han får F? vad skickar jag som färälder för signaler om han slipper gå? kommer han i framtiden tänka " jag fick F men det gick bra ändå". Är det dumt att inge ta chansen att nå betygsmålen nu när chansen finns, inför framtida skolgång. Tänker mer långsiktigt iför framtiden. Skolan ÄR  ju viktig. Borde jag sätta ned foten nu för att inte kommande ska bli " normailserat" att få F. 

  • Svar på tråden Sommarskola
  • Fri 11 Jun 2021 16:30
    #1

    Jag har satt sonen trots protester i sommarskola.
    Han har inte svårt för sig utan enbart tramsat bort betyget i ett tillvalsämne.
    Och som jag sagt till honom att tramsar man bort arbetstiden så får man offra fritiden.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fri 11 Jun 2021 16:32
    #2

    Hur vjorde du då? Mutor eller tvång?

  • S23
    Fri 11 Jun 2021 18:34
    #3

    Jag tänker att det lite beror på.

    Beror det enbart på att han är trött på skolan? Skulle han orka med skolan bättte om det var roligare/han var mindre trött?

    Vad är orsaken till betygen? Är det ämnen han faktiskt har svårt med och skulle behöva hjälp med, eller skulle han klara det om han bara hade orken att anstränga sig?

    Om jag hade ett barn som jag visste hade kunskapen att klara ämnena så skulle jag låta barnet slippa denna sommar. Men göra klart för barnet att detta är denna gång för att jag litar på att barnet faktiskt klarar skolan ändå. Informera om att om barnet i framtiden visar sig inte nå målen i dessa ämnen så kommer hen bli tvungen att gå sommarskola. Att det då inte är ett straff utan en nödvändighet för att inhämta kunskaperna.

    Du bör kanske också fundera på vad barnet kommer få ut av sommarskola om hen enbart ser det som ett straff.

    Är det så att du tror att barnet faktiskt behöver hjälpen som erbjuds i sommarskola för att i framtiden kunna klara av dessa ämnen så tycker jag absolut du skall skicka barnet till sommarskola och då vara tydlig med att det enbart handlar om att hen skall få kunskaperna i dessa ämnen som hen faktiskt behöver

  • Fri 11 Jun 2021 18:51
    #4

    Min son går i 5an så han får inte betyg än men omdömen. Han ska gå sommarskola i matte. Jag tycker egentligen inte att han behöver det för jag förstår inte varför man behöver gå sommarskola om man får godkänt på 4 prov och det sista fick han väl godkänt på. Men hans lärare har sagt att hon får impulser att han inte riktigt hänger med så hon har väl uppmärksammat något. Om han hade fått underkänt så hade det inte varit snack om saken. Han hade fått gå.

    Visst protesterade han lite men han får gå ändå

  • Fri 11 Jun 2021 19:28
    #5

    Sommarskola i en ynka vecka med tre ämnen vad kommer det att ge? Låter ju mest som sloseri med allas tid och ork. Ska de jobba på något specifikt som behover tränas på? isåfall låt barnet träna på de momenten hemma kanske, i ett visst antal timmar i veckan

  • Sat 12 Jun 2021 10:01
    #6

    Först trodde jag bara att det var ett äme han skulle få F i och då var det bara två prov han skulle göra. med utgångspunkt i det tyckte jag att det ändå lät rimligt, och inte en så jättestor ansträngning, skulle typ handla om en dag. men när det nu rör sig om tre ämnen vet jag inte hur de lägger upp det.

    Dessutom, jag undrar om han ens kommer att gå dit även om jag säger att han ska det.
    Klart man kan komma med "hot" om det ena och andra. Men frågan är hur värt det är.

  • Sat 12 Jun 2021 10:11
    #7

    För mig är det så självklart att han ska gå i sommarskola och jag blir förvånad över hur vissa resonerar. Sonen har fått F i tre ämnen, det är rätt illa. Om han som du säger har lätt för sig men varit trött är det en katastrof. Kunskapskraven för F är rätt låga förutom för barn med vissa typer av problematik. Får han F högre upp i årskurserna kommer det dels vara svårare att komma ifatt och dels svårare för dig att tvinga honom. Ingen muta ska naturligtvis utgå för att man misskött sig. Finns det ingen problematik bakom tröttheten så gäller det att lära sig att bita ihop och kämpa. Så nu får han offfa fritiden. Om han sköter sommarskolan galant hade jag däremot uppmärksammat det på något sätt när den var klar, (typ gröna lunch eller en sommarlovstårta) men aldrig sagt det innan. Gör ditt barn en stor tjänst och ha lite förväntningar på honom.

Svar på tråden Sommarskola