• Fri 11 Jun 2021 17:24
    533 visningar
    2 svar
    2
    533

    Råd och tips

    Jag är tacksam att jag kunde få ett barn. Jag är Tacksam för att jag har en familj som stöttar mig. Men ändå kan jag inte sluta tänka att det var inte såhär de va planerat från början.

    Pappan till barnet lämnade mig gravid i sjätte månaden för en annan tjej. Trots hur mycket vi diskuterade och planerade om allting gällande om vårt barn, så VIPS ett samtal och sedan försvann han.

    Nu är min son 4 månader gammal, och min ork är på gränsen. Han är i en fas som är extremt svår och kräver att vara i min famn hela tiden och skriker/gråter när han är trött och ska sova. Sova gör han knappt. Varje dag. Jag håller på och går under. Jag försöker hålla humöret uppe och vara lekfull med honom, men ibland vill jag bara stänga in mig i ett rum och gråta. Jag vet och hoppas på att det blir bättre. Att det är sömnbristen som är boven och som blir bättre ju äldre han blir. Men hur vänder man detta till ett mer positivt tänkande? Har ni några råd, erfarenheter, tips för att få de värsta dagarna att ändå kunna bli någorlunda bra? Någon liten detalj som gjorde skillnad i en själv? Något som lättnade när man är helt dränerad på energi? ????

    Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden Råd och tips
  • Fri 11 Jun 2021 18:48
    #1

    Tar han napp? Det underlättade för oss. Sov när han sover eller åtminstone vila. Testat bärsele/sjal? Eller låta honom ligga i vagnen inomhus och följa med dit där du är. Ibland måste man ju laga mat, duscha, äta eller vad som helst annat. Mina "hängde med" i vagnen. Korta stunder i babysitter går ju också i den åldern. Bjud hem en kompis som kan ta över en kort stund medans du gör nåt annat.

    Det blir bättre med tiden! Ta en dag i taget- eller en halv om du inte orkar se framåt. 

  • Fri 11 Jun 2021 19:46
    #2

    Jag kapitulerade och lät barnen sova på mig, bär dem runt, gör mitt bästa med alla måste samtidigt som jag bör runt på barnen.

    Min taktik är att bara gilla läget. Sova när barnen sover, släppa lite på kraven på allt runtomkring.

    Endel barn sover enbart på eller intill mamma eller pappa och vill vara uppe i famnen hela tiden. Endel sover knappt alls någonsin känns det som.

    Du kan testa bärsjal eller bärsele om du inte redan införskaffat det.

    Det blir bättre ju äldre dem blir (normalt sett)!

Svar på tråden Råd och tips