• Anonym (Konsult?)

    Jobba som konsult ute hos kund? Erfarenheter ?!

    Någon som har jobbat som Konsult (som hos Manpower) på visstid hos en kund (företag) och är det bra anställning?

  • Svar på tråden Jobba som konsult ute hos kund? Erfarenheter ?!
  • asdfgh

    Inte jag men däremot min man har jobbat så i rätt många år. Långa uppdrag hos en arbetsgivare i taget. Han har då varit anställd med grundlön hos uthyraren men oftast fått en procent av vad uthyraren fått betalt för honom. Till exempel har han haft 30 000 som grundlön men kanske 45 000 när han varit uthyrd.

    Han har trivts ok med det även om han tycker att det är skönare att jobba in-house 

  • Anonym (Konsult?)
    asdfgh skrev 2021-06-11 20:23:55 följande:

    Inte jag men däremot min man har jobbat så i rätt många år. Långa uppdrag hos en arbetsgivare i taget. Han har då varit anställd med grundlön hos uthyraren men oftast fått en procent av vad uthyraren fått betalt för honom. Till exempel har han haft 30 000 som grundlön men kanske 45 000 när han varit uthyrd.

    Han har trivts ok med det även om han tycker att det är skönare att jobba in-house 


    Vad ät för respektive nackdelarna att aldrog vara en i teamet ?
  • asdfgh
    Anonym (Konsult?) skrev 2021-06-11 20:31:51 följande:
    Vad ät för respektive nackdelarna att aldrog vara en i teamet ?
    Eftersom det handlat om långa uppdrag, oftast på 1-2 år, har han vad jag förstått blivit en del i teamet.
  • Anonym (andra ögon)

    Jag jobbar i industrin, samma företag i 20 år. Vi har nästan halva arbetsstyrkan från bemanningsföretag. De fördelar jag kan se är tex.
    En konsult får medellönen av vad de fast anställda har, är du 19 och utan erfarenhet är det gynnsamt, men har du jobbat där länge och visat framfötterna har du inget extra för det.
    Vill du flytta  är det lättare att få nytt jobb.
    När det inte är pandemi brukar konsultföretagen ha lite andra aktiviteter mm.

  • Anonym (Kina)
    Anonym (Konsult?) skrev 2021-06-11 20:31:51 följande:

    Vad ät för respektive nackdelarna att aldrog vara en i teamet ?


    På mitt jobb (där jag är fast anställd) gör man skillnad på konsulter och fast anställda. Konsulterna får inte delta på alla tillställningar eller på alla möten. All information är inte öppen för konsulterna. I det projekt de tillhör tror jag de känner tillhörighet och förhoppningsvis känner att de får den information och vägledning de behöver för att utföra det jobbet dem är inhyrda för att uträtta men det görs skillnad på folk och folk.

    Personligen skulle jag varken ha problem med att vara konsulent eller fastanställd. Däremot tror jag olika personer är lämpade för olika anställningsformer i större eller mindre grad precis som olika typer av yrken passar mer eller mindre bra för olika personer.
  • Nutid

    På mitt jobb är det nästan ingen skillnad på konsulter och anställda.

    Julbord och sommargåva m.m. till alla den enda märkbara skillnaden är att min chef inte tycker att konsulterna skulle ut och resa (leverantörer och mässor)

  • Anonym (Konsult?)

    Vad händer om man påbörjar ett arbete långt uppdrag hos en kund (företag ) men känns fel.

    Blir Manpower mycket besvikna då och kunden?

Svar på tråden Jobba som konsult ute hos kund? Erfarenheter ?!