• Nutid
    Sat 12 Jun 2021 16:31
    2643 visningar
    23 svar
    23
    2643

    Är Sex jämnlikt?

    Jag befinner mig i ett läge i förhållandet med min fru där det inte fungerar.
    Vi har inte haft sex på över fem år och som ett sista försök går vi nu hos en parterapeft. Jag försöker få fram någon sorts vision över hur vårt förhållande kan bli om vi ska fortsätta attt vara ett par. Jag frågade henne om hur hon upplevede vårt första år tillsamman innan vi fick barn (vi hade sex ca. en gång om dagen).

    Svaret gjorde mig mycket ledsen, nej på det kommer det aldrig att bli det var allt för stor fukus på min (Mannens) njutning. 
    Min följdfråga, men det var nästan alltid du som var drivande och tog intitiativ till sex? (Hon är den dominatnta i vårt förhållande och min upplevelse är att hon kan kan få mig tänd på fem sekunder, medan jag har fått jobbat hårt och knappt vet vad som funkat ju mer jag försökt ju sämre går det)
    Då svar hon: Ja men det gjorde jag för att jag tänkte att det förväntades av mig, genom den samhälliga strukturen där mäns njutning sätts i fokus. Att så tänker oftast yngre kvinnor innan de blir äldre och klokare. Men att hon ändå gjorde det för mig. Och med avslutningen om att sex inte är så viktigt och det lösersig nog när vi mentalt har kommit på rätt våglängd.

    Vad tycker ni?

    Själv mår jag inte bra inombords, jag har under en lång tid ranskat mig själv och kommit fram till att Sex är skitviktigt och att jag inte kan stanna kvar i äktenskapet om det forsätter så här. Därför hade jag önskat svar Ja det klart att jag vill ha det som i början av förhållandet när allt fungerade bra mellan oss. Alternativt nej jag känner att sex inte alls är viktigt och hon tycker att vi i princip inte vill ha sex mer.

    Då hade mitt val varit enkelt, nu vet jag inte.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är Sex jämnlikt?
  • Magica­l
    Sat 12 Jun 2021 16:55
    #1
    Nutid skrev 2021-06-12 16:31:30 följande:

    Jag befinner mig i ett läge i förhållandet med min fru där det inte fungerar.
    Vi har inte haft sex på över fem år och som ett sista försök går vi nu hos en parterapeft. Jag försöker få fram någon sorts vision över hur vårt förhållande kan bli om vi ska fortsätta attt vara ett par. Jag frågade henne om hur hon upplevede vårt första år tillsamman innan vi fick barn (vi hade sex ca. en gång om dagen).

    Svaret gjorde mig mycket ledsen, nej på det kommer det aldrig att bli det var allt för stor fukus på min (Mannens) njutning. 
    Min följdfråga, men det var nästan alltid du som var drivande och tog intitiativ till sex? (Hon är den dominatnta i vårt förhållande och min upplevelse är att hon kan kan få mig tänd på fem sekunder, medan jag har fått jobbat hårt och knappt vet vad som funkat ju mer jag försökt ju sämre går det)
    Då svar hon: Ja men det gjorde jag för att jag tänkte att det förväntades av mig, genom den samhälliga strukturen där mäns njutning sätts i fokus. Att så tänker oftast yngre kvinnor innan de blir äldre och klokare. Men att hon ändå gjorde det för mig. Och med avslutningen om att sex inte är så viktigt och det lösersig nog när vi mentalt har kommit på rätt våglängd.

    Vad tycker ni?

    Själv mår jag inte bra inombords, jag har under en lång tid ranskat mig själv och kommit fram till att Sex är skitviktigt och att jag inte kan stanna kvar i äktenskapet om det forsätter så här. Därför hade jag önskat svar Ja det klart att jag vill ha det som i början av förhållandet när allt fungerade bra mellan oss. Alternativt nej jag känner att sex inte alls är viktigt och hon tycker att vi i princip inte vill ha sex mer.

    Då hade mitt val varit enkelt, nu vet jag inte.


    Det är givetvis trist för er båda, men jag lite så här tänker jag:

    1. Hur kommer det sig att du inte frågat om detta tidigare? (det kanske du har min din text låter som om du inte gjort det)
    2. Hur mycket har du själv läst på om sexualitet (både mäns och kvinnors) när du insåg att det var strul därhemma?  Du skriver själv: jag har fått jobbat hårt och knappt vet vad som funkat ju mer jag försökt ju sämre går det). 
    Borde inte det varit en rimlig signal till dig att förändra för ett par år sen?
    3. Varför är det viktigt att ha sex "som i början" ? Ni är inte i början av relationen nu, däremot kan man givetvis a sex, men om du förväntar dig på det sättet så förstår jag att du blir besviken. 
    Ska ni fortsätta ihop behöver ni hjälp med att hitta till ett "nytt" sexliv, men du verkar inte vara intresserad av det, för du vill att det ska vara som i början. 

    Jag förstår att det är svårt att skriva allt här, men det sättet du skriver på, får mig att gissa att du är en man som (tyvärr) inte reflekterat så mycket över hur svårt det kan vara för kvinnor när sexet inte blir så bra. Givetvis är man två om saken och er kommunikation på området har väl inte varit den bästa. 
  • Magica­l
    Sat 12 Jun 2021 16:55
    #2

    Jag förstår förresten inte vad du ska ha omröstningen till? Hoppas du att svaren ska bli så att du kan visa din fru och säga att hon har fel? 

  • Sat 12 Jun 2021 17:53
    #3

    Din fru pratar helt i egen sak och en mening som "Och med avslutningen om att sex inte är så viktigt och det löser sig nog när vi mentalt har kommit på rätt våglängd" är ren och skär maktutövning och oerhört nedlåtande mot dig och dina känslor.

    Lämna henne snarast är mitt råd, det kommer aldrig att bli bättre med en sån kvinna.

  • Sat 12 Jun 2021 18:03
    #4

    Varför behöver du en omröstning. Om sex är avgörande för en relation enligt dig så är detta inte en relation du bör stanna i. Ni vill helt olika.

    Upplever också att hennes utryck var väldigt nervärderande, som att en smart människa inte behöver sex? Hon avgör inte vad som är viktigt. Hon kan bara avgöra vad som är viktigt eller oviktigt hos henne själv.

  • Nutid
    Sat 12 Jun 2021 18:52
    #5
    Magical skrev 2021-06-12 16:55:06 följande:
    Det är givetvis trist för er båda, men jag lite så här tänker jag:

    1. Hur kommer det sig att du inte frågat om detta tidigare? (det kanske du har min din text låter som om du inte gjort det)
    2. Hur mycket har du själv läst på om sexualitet (både mäns och kvinnors) när du insåg att det var strul därhemma?  Du skriver själv: jag har fått jobbat hårt och knappt vet vad som funkat ju mer jag försökt ju sämre går det). 
    Borde inte det varit en rimlig signal till dig att förändra för ett par år sen?
    3. Varför är det viktigt att ha sex "som i början" ? Ni är inte i början av relationen nu, däremot kan man givetvis a sex, men om du förväntar dig på det sättet så förstår jag att du blir besviken. 
    Ska ni fortsätta ihop behöver ni hjälp med att hitta till ett "nytt" sexliv, men du verkar inte vara intresserad av det, för du vill att det ska vara som i början. 

    Jag förstår att det är svårt att skriva allt här, men det sättet du skriver på, får mig att gissa att du är en man som (tyvärr) inte reflekterat så mycket över hur svårt det kan vara för kvinnor när sexet inte blir så bra. Givetvis är man två om saken och er kommunikation på området har väl inte varit den bästa. 
    bästa. 
    1. Jag har försök fråga under lång tid men inte formulerat mig på det sättet , Jag har hela tiden haft tanken att sex inte är något man kräver det är något som sker av ömsesidig lust. Därför har hon missförstått mina frågor och vi har hamnat i andra disskusioner (vilka har varit bra disskussioner).
    Men nu ville jag vara konkret inte att jag hänvisade tillbaka på vår första tid var att det var den lyckligaste i mitt liv och någon sorts vison, sen är jag mycket väl medveten om att man inte kan återuppleva gamla tider. Det jag är ute efter hur vill vi ha det om allt är bra. (jag tänker inte ge mig detta svar utan kommer att forsätta fråga. för det går mer och mer upp för oss att vi missförstår varandra rejält)
    2. Nej jag har inte läst på så mycket jag har pratat en del med min fru men har fått svar som jag har svårt att tyda och inte riktigt känt att jag fått respons. Jag har inte velat lägga press och för att jag inte ska bli tokig har jag stängt möjligheten till sex rent mentalt.
    3. lite samma som i frågan ett. jag är uten efter en mental bild, och jag förstår naturligtvis att det inte kan bli som då. Min tanke är att vi borde vara överns om att det var en fantastisk tid och att framtiden borde var nåt som mer likan det än som nu att inte ha sex alls.
  • Nutid
    Sat 12 Jun 2021 19:01
    #6
    Magical skrev 2021-06-12 16:55:44 följande:

    Jag förstår förresten inte vad du ska ha omröstningen till? Hoppas du att svaren ska bli så att du kan visa din fru och säga att hon har fel? 


    Nej, inte säga att hon har fel, jag har faktiskt ställt en annan fråga angåend sex och lust och jag berättade för henne att jag hade ställt den frågan, var vid hon svarade att jag hade tyckt att en fråga liknande den jag ställer nu var intressantare, och jag kanske det därför kommer frågan.
    Om jag eller någon annan person pratar med några vänner så är det ganska dåligt statistiskt urval eftersom dels är vi troligen i ungefär samma situtuion och kommer från liknande förhållande dels kan det även vara så att mina vänner håller med mig fast de egentligen inte tycker så. Därför tänker jag att en fråga här är rätt bra eftersopm ni som användare är en mer blandad grupp samt inte behöver känna att några socialkoder hämar er från att vara ärliga då vi är skyddade bkaom anonymitetens barriär
  • Nutid
    Sat 12 Jun 2021 19:05
    #7
    Mimosa86 skrev 2021-06-12 18:03:17 följande:

    Varför behöver du en omröstning. Om sex är avgörande för en relation enligt dig så är detta inte en relation du bör stanna i. Ni vill helt olika.

    Upplever också att hennes utryck var väldigt nervärderande, som att en smart människa inte behöver sex? Hon avgör inte vad som är viktigt. Hon kan bara avgöra vad som är viktigt eller oviktigt hos henne själv.


    Jag vill gärna veta om det är så att de flesta (särkilt kvinnor tycker att sex är ojämnlikt och om de lägger detta med hur sex ska vara utifrån en mall utan att s till sin egen njutning). Det är iså fall inte lätt för mannen att ta ansvar "förtrycket" eftersom det är kvinnan själv som styer det dit.
  • Sat 12 Jun 2021 19:24
    #8
    +1

    Om du inte slutar skriva jämnlikt i stället för jämlikt kommer jag att... kommer jag att...

    Skriv som du vill. Jag bryr mig inte.

  • Sat 12 Jun 2021 19:47
    #9
    +1

    Sex ska vara jämlikt, bådas njutning ska vara lika viktig.

    Ofta är fokus på mannen och då tröttnar kvinnorna.

    Hur många män känner sig färdiga när de kommit? Alla jag varit med.

    Hur många kvinnor avslutar sexet när de kommit? Inte någon jag känner.

    Så oftast i mina väninnors och mitt sexliv har mannens njutning varit mest i fokus.

    Jag var gift innan och tände inte på min man vilket resulterade i halvårsvis utan sex och närhet.

    Nu har jag en by partner sedan 5 år och vill ha sex med honom så fort jag rar i honom/ser honom.

    Så attraktion måste man jobba på

  • Nutid
    Sat 12 Jun 2021 20:50
    #10
    -1
    Aikido skrev 2021-06-12 19:24:31 följande:

    Om du inte slutar skriva jämnlikt i stället för jämlikt kommer jag att... kommer jag att...

    Skriv som du vill. Jag bryr mig inte.


    Oj förlåt jag är lite ordning.
Svar på tråden Är Sex jämnlikt?