• Anonym (Kaffedraken)

    Ethel eller Edda?

    Hej!

    Vi väntar barn och funderar över namnen Edda eller Ethel (uttalas Etel) om det blir en flicka.

    Vad tycker ni om namnen?

  • Svar på tråden Ethel eller Edda?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Isarisa skrev 2021-06-23 20:46:53 följande:

    Hej!

    Vi väntar barn och funderar över namnen Edda eller Ethel (uttalas Etel) om det blir en flicka.

    Vad tycker ni om namnen?


    Ethel låter som en 80-årig gammelmormor, och Edda låter som en sagofigur.

    Ledsen att säga det, men du frågade vad vi tyckte om namnen. :(
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en kollega som heter Edda och jag känner till ett barn som heter Edda. Jag tycker också Ethel är snyggt. Vilket som helst är fint här, tycker jag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Gammelmormor-associationen är bara mysig tycker jag. Blir rätt till sonens namn också. Sagofigursassociationen är jag inte lika såld på :)

  • Anonym (Kaffedraken)

    Träffade faktiskt på en Ethel på lekplatsen idag! Frågade såklart om namnet och mamman sa att hon aldrig hade haft problem med att folk uttalade det fel. Och att hon får många positiva reaktioner på namnvalet. Får se om jag kan hitta en liten Edda också att intervjua:) glad midsommar!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Edda är precis som Ebba ett "täppt i näsan"-namn.

    Ethel känns som ett rejält namn med Karaktär.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Uppdatering här.

    Dottern fick namnet Ethel och vi kunde inte vara nöjdare. Storebror August tycker att det är det finaste namnet i världen, och bara det är ju en supergo känsla.

    Vi har fått väldigt mycket positiva kommentarer kring namnet, mer än jag trodde. många som tycker att det är väldigt vackert. Uttalet har inte varit problem hittills, verkar som att många känner till namnet. God jul på er!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Isarisa skrev 2021-12-20 11:43:03 följande:
    Hej!
    Uppdatering här.
    Dottern fick namnet Ethel och vi kunde inte vara nöjdare. Storebror August tycker att det är det finaste namnet i världen, och bara det är ju en supergo känsla.
    Vi har fått väldigt mycket positiva kommentarer kring namnet, mer än jag trodde. många som tycker att det är väldigt vackert. Uttalet har inte varit problem hittills, verkar som att många känner till namnet. God jul på er!
    Härligt att höra
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bägge är fina, men föredrar Ethel av de två. Tycker namn som Edda/Ebba har för mycket smeknamnsfaktor och är rätt tråkiga överlag.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ethel heter en på min sons förskola. Hon är sockersöt och lite busig samtidigt, och namnet klär henne så bra. Edda, nja tänker på Gädda.

Svar på tråden Ethel eller Edda?