• Gururakshmi

    Arbetsförmedlingen

    Har aldrig haft ett jobb och undrar om det är värt att gå till arbetsförmedlingen. Har inte gymnasie utbildning, vad kan jag förvänta mig om jag skriver in mig.

  • Svar på tråden Arbetsförmedlingen
  • Jemp

    Ja, gör det.

    Du kan ha rätt till aktivitetsersättning om du passar in på nåt program. På sikt kan du även få praktik och utbildningar genom arbetsförmedlingen.

  • Gururakshmi
    Jemp skrev 2021-06-28 19:18:14 följande:

    Ja, gör det.

    Du kan ha rätt till aktivitetsersättning om du passar in på nåt program. På sikt kan du även få praktik och utbildningar genom arbetsförmedlingen.


    Så jag anmäler mig bara på deras hemsida & skriver in mig som det heter. Sen får jag någon telefon tid. Vet inte vad de kommer att fråga mig dock.
  • Jemp
    Gururakshmi skrev 2021-06-28 19:25:32 följande:

    Så jag anmäler mig bara på deras hemsida & skriver in mig som det heter. Sen får jag någon telefon tid. Vet inte vad de kommer att fråga mig dock.


    Nu kommer jag inte ihåg vad man fyller i när man skriver in sig och vad som tas muntligt. Men de frågar om utbildning och erfarenhet, vad du söker för jobb, kollar om du har behov av extra stöd.

    Sen diskuterar ni hur du ska lägga upp ditt jobbsökande och vilka krav som ställs på dig. Och ungefär när nästa möte är, antar jag.
  • me33
    Gururakshmi skrev 2021-06-28 19:17:09 följande:

    Har aldrig haft ett jobb och undrar om det är värt att gå till arbetsförmedlingen. Har inte gymnasie utbildning, vad kan jag förvänta mig om jag skriver in mig.


    Inte mycket. 

    Blivit den sämsta organisation på senare tid. 

    Mest en språngbräda för nysvenskar som utbildat sig inom det social/köpt utbildningar.
  • GGN

    De kan hjälpa dig med praktikplats så du får arbetserfarenhet.

    Du ska inte plugga in gymnasiet då? Går även på folkhögskola.

  • Gururakshmi

    Kan jag få utbildning via arbetsförmedlingen? Såg på deras hemsida att det fanns, fast jag vet inte hur man ansöker.

  • moaguuun
    Jemp skrev 2021-06-28 19:18:14 följande:

    Ja, gör det.

    Du kan ha rätt till aktivitetsersättning om du passar in på nåt program. På sikt kan du även få praktik och utbildningar genom arbetsförmedlingen.


    Inte aktivitetsersättning det är för de som inte kan arbeta pga funktionsnedsättning. Det kallas aktivitetsstöd
Svar på tråden Arbetsförmedlingen