• Anonym (Funde­rar)
    Tue 29 Jun 2021 15:25
    347 visningar
    9 svar
    9
    347

    Barn tätt - hur gjorde ni med sovplats?

    Ni som har barn med 1,5-2 års mellanrum, hur har ni gjort med sovplatser? Fick det större barnet sova själv när det yngre kom? Delade de rum? Ärvde småsyskonet det äldre syskonets säng så fort eller köpte ni två spjälsängar?

  • Svar på tråden Barn tätt - hur gjorde ni med sovplats?
  • Anonym (ppp)
    Tue 29 Jun 2021 15:29
    #1
    Anonym (Funderar) skrev 2021-06-29 15:25:32 följande:

    Ni som har barn med 1,5-2 års mellanrum, hur har ni gjort med sovplatser? Fick det större barnet sova själv när det yngre kom? Delade de rum? Ärvde småsyskonet det äldre syskonets säng så fort eller köpte ni två spjälsängar?


    Först sov båda i vårt rum (en vagga, en spjälsäng) men när vaggan var urvuxen fick barnen ett gemensamt rum. Då skaffade vi två juniorsängar. Vi hade kvar spjälsängen till nr 2 ett tag, men juniorsängarna hade ett skydd på sidan så att barnen inte så enkelt skulle kunna ramla ur sängarna. Först ställde vi ihop sängarna också, så det blev som en minidubbelsäng, jättemysigt! Då kunde man ligga mellan barnen och natta dem och läsa en saga osv. Så hade vi ganska länge tills barnen störde varann en del så då drog vi isär sängarna och ställde en stol mellan, där den vuxne kunde sitta vid nattningen. 
  • Anonym (20 månade­r)
    Tue 29 Jun 2021 15:53
    #2

    Är 20 månader mellan mina tjejer. Den äldsta fick en 120 säng utan ben när syrran kom. Så pappa kunde sova med henne om hon vaknade och jag hade bebis i vår säng. Supersmidigt då vi allahar fått sova bra.

  • Anonym (20 månade­r)
    Tue 29 Jun 2021 15:54
    #3

    Nu är de 4 och 2,5 och stora sover fortfarande i sin säng och lillasyster sover i samma rum i en juniorsäng.

  • Anonym (H)
    Tue 29 Jun 2021 16:04
    #4

    Har 2 i huset och de andra 4 i garaget.

  • Tue 29 Jun 2021 16:42
    #5

    Tanken var att äldsta skulle flyttat till eget rum när 2an kom. Skiljer strax över 2 år på dem.

    Vi var dock lite sent ute och ville inte att äldsta skulle förknippa sängflytt med småsyskon, så det blev lite flytande första månaderna.

    Men grunden i alla fall att vi skaffade en fullstor 90säng till äldstas rum. Bebis sov i spjälsäng/samsov i vår säng. Spjälsängen är nu omgjord till juniorsäng och kvar nu 3 år senare, men oftast väljer de att sova i samma säng i eget rum.

  • Anonym (Olika­)
    Tue 29 Jun 2021 16:47
    #6

    Den äldre sov i spjälsäng i vårt sovrum. Den yngre provade vi ha i babykorg och det gick inte alls. Hnb:are i kubik så jag fick sitta med honom i soffan i 5 månader. Sen blev det 5 månader i dubbelsäng jag och han. Sen gick det med spjälsäng så ca ett år blev det 2 spjälsängar.

  • Tue 29 Jun 2021 17:10
    #7

    Båda barnen har sovit i korg bredvid min säng så länge jag ammade, men sedan flyttat till spjälsäng i eget rum, nattningen var då välling i mörkt rum sedan ner i spjälsängen och godnattmusik spelades på låg volym i hallen utanför

    Så storasyster var redan van vid eget rum när lillasyster kom.

    När de blev större så sov de i samma rum trots att de hade varsitt rum, lillasyster sov på en madrass på golvet i storasysters rum. Båda ville ha det så Vi läste ju samma godnattsaga för dem efter som de var så nära i ålder, och sedan somnade de i samma rum.

    Ofta kom de in på oss senare på natten senare, de var förstås välkomna, men skönt att de kunde somna själva.

    Lillasyster började somna i sitt rum från 5-årsåldern ungefär.

  • Tue 29 Jun 2021 17:23
    #8

    1.5 år mellan barnen. Första gick över till en juniorsäng precis innan lillasyster kom. Hon sov i spjälsäng bredvid våran säng. Äldsta kom Alltid in till oss på nätterna så fram till hon var 8 månader lyfte jag tillbaka henne till spjälsängen efter amning, när storebror kom. Vid 8 månader(då hon sluta äta på nätterna) flyttade vi in spjälsängen till storebrors rum på hans önskan. Vi har 2 sovrum på övervåningen och 2 på nedervåningen därav att de delade rum att sova i och sen hade det ett stort lekrum med alla leksaker på nedervåningen. Så i sovrummet sov det endast. Och vi sov i rummet bredvid. Fungerade hur bra som helst tills minsta vid 3.5 år uttryckte att hon ville ha ett eget rum. Hon fick då en ny säng i det rummet vi sov i och vi flyttade ner våran säng på nedervåningen. Vi flyttade då även upp leksakerna och delade upp dom i deras rum. Det fungera jättebra, de kommer ibland ner till våran säng nattetid fortfarande (Nu är de 4 och 6 år. )

  • Anonym (13)
    Wed 30 Jun 2021 17:07
    #9

    13 månader mellan mina äldsta. När lillebror kom så fick storebror sova i en juniorsäng i eget rum (han sov redan i eget rum) medan lillebror sov i spjälsäng inne hos oss föräldrar. När lillebror var omkring ett halvår så flyttade han in till storebror. De delade rum tills de var 3 och 4 år gamla.

Svar på tråden Barn tätt - hur gjorde ni med sovplats?