• Anonym (Grann­e)
    Tue 29 Jun 2021 18:54
    3238 visningar
    81 svar
    -3
    81
    3238

    Anmäla för "spetsande" av kaffe

    Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

    Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.

  • Svar på tråden Anmäla för "spetsande" av kaffe
  • Anonym (f)
    Tue 29 Jun 2021 19:02
    #1
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-29 18:54:52 följande:

    Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

    Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.


    Det beror på hur hon beter sig. Hon har kanske semester? Eller är det året om liksom.

    Hade nog oavsett inte lagt mig i om familjen verkade fungera okej.
  • Anonym (mmm)
    Tue 29 Jun 2021 19:02
    #2
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-29 18:54:52 följande:

    Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

    Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.


    ring soc och fråga!
  • Anonym (Tvekl­öst)
    Tue 29 Jun 2021 19:10
    #3

    Ja. Jag anmälde min egen syster pga gravt alkoholmissbruk.

  • Anonym (J)
    Tue 29 Jun 2021 19:31
    #4
    +5

    Men herregud ???? Får man inte spetsa sitt kaffe?! Ser du henne slå, skrika eller verbalt misshandla sina barn eller sätta sig i bilen med dem? Då kan du anmäla.

    Bor utomlands sen 20 år tillbaka och tror nog varenda en här spetsar sitt kaffe och dricker ett glas vin till lunch. Ska man anmäla hit och dit?

  • Tue 29 Jun 2021 19:40
    #5
    +7
    Anonym (Granne) skrev 2021-06-29 18:54:52 följande:

    Skulle du socanmäla en familj där du dagligen under flera veckor sett mamman "spetsa" sitt kaffe? Du kan se rakt in i deras kök från ditt vardagsrumsfönster.

    Vad tror ni det skulle leda till? Det är dagligen, minst en, men ofta 3-4 gånger du ser det.


    Att vuxna människor dricker alkohol är inte grund för någon form av myndighetsingrepp.

    Om alkoholen gör att hon på något sätt utsätter sig själv eller andra för fara, inte tar hand om barnen ordentligt, eller liknande så kan en anmälan däremot vara befogad.
  • Anonym (Hmm..­.)
    Tue 29 Jun 2021 19:43
    #6
    +5

    Men suck, självklart inte!

    Men har du inget liv? Sitter du hela dagarna och stirrar in i grannens fönster och räknar hur många kaffekoppar hon dricker?

    Du behöver en hobby, alternativt terapi.

  • Anonym (Hm)
    Tue 29 Jun 2021 20:07
    #7

    Jag tycker inte det är konstigt att man blir orolig när en förälder dricker sprit varje dag. Hade det varit under andra omständigheter, tex vin på kvällen i ett socialt sammanhang har jag inte varit lika orolig.

    Om du ringer till Soc och rådfrågar så säg inte ditt namn alls om du vill vara anonym. Du kan alltså inte säga "jag heter Lisa och vill vara anonym", Lisa kommer att vara med i anmälan sen.

    Jag hade faktiskt ringt och frågat.

  • Tue 29 Jun 2021 20:14
    #8
    +3

    Jag trodde brorsan fruga spetsa sitt kaffe, och det var bara en smaksättare.
    Och det såg jag inte ens med en 1m ifrån, utan fick hålla flaskan i handen och först då insåg det bara var en smaksättare.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hm)
    Tue 29 Jun 2021 20:23
    #9
    +1
    klyban skrev 2021-06-29 20:14:47 följande:

    Jag trodde brorsan fruga spetsa sitt kaffe, och det var bara en smaksättare.

    Och det såg jag inte ens med en 1m ifrån, utan fick hålla flaskan i handen och först då insåg det bara var en smaksättare.


    Haha, ja, så kan det ju också vara!
  • Anonym (B)
    Tue 29 Jun 2021 20:25
    #10

    Är fullt lagligt att drick några ml alkohol 

Svar på tråden Anmäla för "spetsande" av kaffe