• Anonym (Vikti­gt)
    Wed 30 Jun 2021 10:31
    12210 visningar
    429 svar
    429
    12210

    Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)

    Skapar nu en ny vikt och träningsinlägg, för de som vill fortsätta haka på, från midsommartråden samt givetvis nya som vill vara med.

    Lägger upp min startvikt för denna omgång imorgon.

    Dags att åter igen peppa varandra till våra mål :)

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)
  • Anonym (Vikti­gt) Trådstartaren
    Wed 7 Jul 2021 10:43
    #71
    Anonym (neråt!) skrev 2021-07-06 09:25:59 följande:

    82,7kg idag, minus 0,4kg sedan förra veckan ... för långsamt för min smak, men okej ...

    Kroppsfettet påstås vara 37,3% idag, efter 36,2% förra veckan och 35,8% för 2 veckor sedan. Låter inte rimligt, jag utgår därför ifrån att det är fel.


    Har också en sådan våg hemma men just den delen använder jag inte så mycket men kollade nyss för att jag var nyfiken. Visade idag 34,1 % kroppsfett.

    Kroppsfettet kan variera trots tex samma vikt beroende på muskelmassan. Har man tex tappat lite utav de så går kroppsfettsprocenten upp..
  • Anonym (neråt­!)
    Thu 8 Jul 2021 12:40
    #72
    Anonym (Viktigt) skrev 2021-07-07 10:43:33 följande:
    Har också en sådan våg hemma men just den delen använder jag inte så mycket men kollade nyss för att jag var nyfiken. Visade idag 34,1 % kroppsfett.

    Kroppsfettet kan variera trots tex samma vikt beroende på muskelmassan. Har man tex tappat lite utav de så går kroppsfettsprocenten upp..

    Ja, visst kan man gå up i fett även när man gå ner i vikt, men det är ändå inte trolig i mitt fall, när jag inte bara akta att ha en kaloriunterskott, men även tränar några gånger i veckan och går raska promenader nästan varje dag. Om % stämmer, har jag gått upp ungefär 0,8kg i fett förra veckan och det tror jag inte att jag har gjort.


    Jag har bara börjat använda funktionen för ungefär 4 veckor sedan för att se om det verka rimligt, så jag ska fortsätta ett tag till. Om jag inte tycker att det stämmer, struntar jag i det. Det var en ganska billig våg och jag köpte den bara för att den kostade lika mycket som en "vanlig" kroppsvåg utan den funktion, därför förvänta jag mig inte mcket av den. De sista veckorna har den även visad fel BMI, och den behöver man ju inte mäta, den räknas ju enbart ut, så jag litar inte så mycket på vad den säger Flört

  • Anonym (Jojo)
    Thu 8 Jul 2021 17:44
    #73
    Anonym (nytt försök) skrev 2021-07-05 21:40:54 följande:

    Imponerad av er som lyckats gå ner en massa kilo i vikt! Häng i så kommer ni att nå era mål!

    Jag hamnade för något år sedan på en vikt som jag aldrig varit uppe i, och magen ser ut som vid en ganska långt gången aktivitet. Bestämde mig vid årsskiftet för att gå ner till det som tidigare var min normalvikt. Gick ganska bra, men när jag nästan nått målet såg jag fortfarande gravid ut, tappade motivationen och gick upp ett kilo igen. 

    Nu skulle jag behöva lite stöd i att

    - åtminstone gå ner 2 kg till normalvikt

    - träna magmuskler (bra tips, någon?)

    - helst gå ner ett par kilo ytterligare


    Har du koll på hemmaträning och videos på Youtube? Finns många övningar för magen där! Säg till om du vill ha tips :)
  • Anonym (Jojo)
    Thu 8 Jul 2021 17:46
    #74
    September1518 skrev 2021-07-04 20:18:11 följande:

    Grymt som gymmat i över ett år, imponerande! Har du gjort nån sån kroppsmätning för att se muskelmassa? Jäklar, då är du snart i mål, bra jobbat!! :D Sen 3 kg till bara efter det. Hoppas du fixar det till 1 oktober, laserfokus mellan sommarnjutningarna! Det här fixar du!


    Tack för pepp! Inte gjort nån mätning men det vore kul, jag tycker mig se muskler som växt på olika ställen :)
  • Anonym (nytt försök­)
    Thu 8 Jul 2021 19:57
    #75
    Anonym (Jojo) skrev 2021-07-08 17:44:04 följande:
    Har du koll på hemmaträning och videos på Youtube? Finns många övningar för magen där! Säg till om du vill ha tips :)
    Tack så mycket för svar, jag tar gärna emot tips! Glad
  • Anonym (neråt­!)
    Thu 8 Jul 2021 19:58
    #76
    Anonym (nytt försök) skrev 2021-07-05 21:40:54 följande:

    Imponerad av er som lyckats gå ner en massa kilo i vikt! Häng i så kommer ni att nå era mål!

    Jag hamnade för något år sedan på en vikt som jag aldrig varit uppe i, och magen ser ut som vid en ganska långt gången aktivitet. Bestämde mig vid årsskiftet för att gå ner till det som tidigare var min normalvikt. Gick ganska bra, men när jag nästan nått målet såg jag fortfarande gravid ut, tappade motivationen och gick upp ett kilo igen. 

    Nu skulle jag behöva lite stöd i att
    - åtminstone gå ner 2 kg till normalvikt
    - träna magmuskler (bra tips, någon?)
    - helst gå ner ett par kilo ytterligare


    Tyvärr kan man inte punktförbränna fet, så det är nog bara att fortsätta gå ner i vikt och hoppas att det smälter på rätt ställe.
    När det gäller träning är det viktigt att du inte tränar för ensidig, allts
    å samm muskler hela tiden, då detta kan leder till allvarliga problem. Tänk alltså på att alltid gör olika övningar i samma kroppsregion, för att träna olika muskler ... tänk speciellt på att träna runt om hela kroppen, dvs. även musklerna på sidan och - extra viktigt! - ryggen! Du kan få problem med ryggen om du enbart träna magmusklerna.
    Jag tränar hemma med fitnessblender.com jag tycker de är utmärkt.

    Förutom detta kan du ser till att f
    å in mycket vardagsaktivitet - gå, cykla, tar trappor osv.

  • Anonym (Jojo)
    Fri 9 Jul 2021 07:46
    #77
    Anonym (nytt försök) skrev 2021-07-08 19:57:04 följande:

    Tack så mycket för svar, jag tar gärna emot tips!


    Inlägget ovan, #76 är väldigt bra och jag håller med om det. Träna hela kroppen och låt magmusklerna vila så kör inte varje dag. Jag gillar också fitnessblender, och blogilates. Söker man på ab workout kommer hur mycket som helst upp! Ett tips är också yoga with adriene, jag kör just nu hennes 30 dags of yoga. Det skulle jag säga är ett bra sätt att börja träna magmuskler, då man står en del i plankposition och spänner sin core. Skriv gärna här hur det går sen! :)
  • Anonym (Trött och tung)
    Fri 9 Jul 2021 09:14
    #78
    +1

    Jag vägde mig i måndags och hade en startvikt på 97,2 och imorse vägde jag 96,6. Jag har tränat kondition/ styrka på gymmet och använt mig av lifesum- appen och det verkar funka fint. Jag har satsat på att äta få, men lite större portioner. Jag brukar annars, efter inrådan från diverse hälsocoacher och andra, äta en massa mellanmål och grejer. Det gör att jag konstant går och tänker på mat så detta verkar funka bättre, just nu iallafall. Jag ska satsa på att väga mig måndag och fredag, det ger en bra start på veckan och bra start på helgen (förhoppningsvis)!

  • Anonym (nytt försök­)
    Fri 9 Jul 2021 11:35
    #79
    Anonym (neråt!) skrev 2021-07-08 19:58:42 följande:

    Tyvärr kan man inte punktförbränna fet, så det är nog bara att fortsätta gå ner i vikt och hoppas att det smälter på rätt ställe.
    När det gäller träning är det viktigt att du inte tränar för ensidig, alltså samm muskler hela tiden, då detta kan leder till allvarliga problem. Tänk alltså på att alltid gör olika övningar i samma kroppsregion, för att träna olika muskler ... tänk speciellt på att träna runt om hela kroppen, dvs. även musklerna på sidan och - extra viktigt! - ryggen! Du kan få problem med ryggen om du enbart träna magmusklerna.
    Jag tränar hemma med fitnessblender.com jag tycker de är utmärkt.

    Förutom detta kan du ser till att få in mycket vardagsaktivitet - gå, cykla, tar trappor osv.


    Stort tack för detta! Glad Ska kolla in fitnessblender!
  • Fri 9 Jul 2021 15:19
    #80
    Anonym (nytt försök) skrev 2021-07-05 21:40:54 följande:

    Imponerad av er som lyckats gå ner en massa kilo i vikt! Häng i så kommer ni att nå era mål!

    Jag hamnade för något år sedan på en vikt som jag aldrig varit uppe i, och magen ser ut som vid en ganska långt gången aktivitet. Bestämde mig vid årsskiftet för att gå ner till det som tidigare var min normalvikt. Gick ganska bra, men när jag nästan nått målet såg jag fortfarande gravid ut, tappade motivationen och gick upp ett kilo igen. 

    Nu skulle jag behöva lite stöd i att
    - åtminstone gå ner 2 kg till normalvikt
    - träna magmuskler (bra tips, någon?)
    - helst gå ner ett par kilo ytterligare


    Usch tråkigt att det blev så! Så lätt att tappa motivationen när man inte får det resultat man förväntat sig.

    Yes 2 kg låter helt överkomligt! Vad är din plan, hur gick du tillväga förra gången?

    Plankpositioner är väldigt bra och skonsamt för magen, ingen hängbro bara! Visst går det inte att punktförbränna men alla har väl hört om kycklingben, klart om du bara tränar magen är det främst där du bygger muskler, sen måste fettet över ändå bort. Ska fundera om jag kommer på några specifika tips. Men bli av med dom extra kilona låter som ett bra steg ett.
Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)