• Anonym (Vikti­gt)
    Wed 30 Jun 2021 10:31
    12212 visningar
    429 svar
    429
    12212

    Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)

    Skapar nu en ny vikt och träningsinlägg, för de som vill fortsätta haka på, från midsommartråden samt givetvis nya som vill vara med.

    Lägger upp min startvikt för denna omgång imorgon.

    Dags att åter igen peppa varandra till våra mål :)

  • Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)
  • Fri 23 Jul 2021 13:38
    Anonym (rita) skrev 2021-07-23 11:34:18 följande:

    Det där när man blir förvånad över att så plötsligt öka i vikt tror jag alla kan känna igen sig i. Men kom ihåg att kroppen är så himla mystiskt. Det låter osannolikt att du skulle ha gått upp 0.6 kg fett på två dagar, utan det är garanterat annat som spökar (den klassiska vätskan, men också t.ex. tarminnehåll). Nu är jag inget proffs på graviditeter och viktuppgång i samband med dem, men utifrån vad jag har förstått så låter det ju som att du gör helt rätt och är precis där du ska vara! 


    Ja det har du såklart helt rätt i! Det är väl blod och vätska och bebis osv osv, så mycket som ska bli mer och större nu. Jag har insett det också och förlikat mig med att detta är en hälsosam takt som min kropp mår bra av. Är så tacksam och glad att kroppen fixar det här själv. Tack för dina lugnande ord :)
  • Fri 23 Jul 2021 13:46
    Anonym (neråt!) skrev 2021-07-23 11:34:58 följande:

    Nä men, hur du! Du brukar ju säga till oss som (nästan) aldrig är nöjd att vi inte får vara för stränga med oss själva, och nu gör du samma sak. Skärp dig!  

    Du har ju ändå gått upp mindre än vad som var din gräns, så du kan vara stolt att du klarade det! Och även om du går upp mer någon gång: så länge du äter bra och rör på dig är det precis vad din kropp och din bebis behöver! Därför finns det inget dålig med viktuppgången. Och extrakilon kan du ta tag i när bebisen är här och du har återhämtad dig. Med din disciplin och tankesätt kommer du att klara det galant, även om du skulle gå upp 25kg under gravidideten.


    Haha jag säger som Alice i Underlandet ?jag ger mig själv så mycket goda råd som jag nästan aldrig lyder? eller nåt sånt! Är så himla lätt att tänka smart och rätt när det kommer till andra.

    Det har du helt rätt i! Inte en vecka har jag gått upp ett halvt kilo och det är väl jättebra! Ja jag ska vara snällare mot mig själv nu. Som du skriver, äter jag bra och rör på mig så kommer kroppen rätta sig dit den behöver vara för bebisen. Hehe vill bara inte gå upp så jädra mycket igen!! Men tror inte jag kommer det, jag har helt annan koll och äter mycket bättre nu. Plus att jag har er här som peppar mig :D
  • Fri 23 Jul 2021 13:48
    Anonym (neråt!) skrev 2021-07-23 11:34:58 följande:

    Nä men, hur du! Du brukar ju säga till oss som (nästan) aldrig är nöjd att vi inte får vara för stränga med oss själva, och nu gör du samma sak. Skärp dig!  

    Du har ju ändå gått upp mindre än vad som var din gräns, så du kan vara stolt att du klarade det! Och även om du går upp mer någon gång: så länge du äter bra och rör på dig är det precis vad din kropp och din bebis behöver! Därför finns det inget dålig med viktuppgången. Och extrakilon kan du ta tag i när bebisen är här och du har återhämtad dig. Med din disciplin och tankesätt kommer du att klara det galant, även om du skulle gå upp 25kg under gravidideten.


    Tack för bra pepp förresten! Det behövs ibland! Hoppas vi kan följas åt hela graviditeten och sen när jag behöver stöd att komma i form igen efter förlossningen haha
  • Anonym (neråt­!)
    Fri 23 Jul 2021 14:17
    September1518 skrev 2021-07-23 13:48:16 följande:
    Tack för bra pepp förresten! Det behövs ibland! Hoppas vi kan följas åt hela graviditeten och sen när jag behöver stöd att komma i form igen efter förlossningen haha
    Jag ska säkert vara med under en längre tid! Jag hoppas såklart att jag har nått en vikt är nöjd med lång innan din bebis är född, men sedan kommer ju jobbet med att hålla vikten...
  • velig1­3
    Fri 23 Jul 2021 15:29
    Anonym (neråt!) skrev 2021-07-23 11:34:58 följande:

    Vad bra att du är på bättringsvägen! Ta det lungt bara, det är ingen fara att vara mindre aktiv än planerad, om man precis har varit sjuk. Kroppen behöver tid på sig att återhämta sig .... och det tar energi också, så inte konstig att du går ner i vikt. Lyssna på din kropp!

    Nä men, hur du! Du brukar ju säga till oss som (nästan) aldrig är nöjd att vi inte får vara för stränga med oss själva, och nu gör du samma sak. Skärp dig!  

    Du har ju ändå gått upp mindre än vad som var din gräns, så du kan vara stolt att du klarade det! Och även om du går upp mer någon gång: så länge du äter bra och rör på dig är det precis vad din kropp och din bebis behöver! Därför finns det inget dålig med viktuppgången. Och extrakilon kan du ta tag i när bebisen är här och du har återhämtad dig. Med din disciplin och tankesätt kommer du att klara det galant, även om du skulle gå upp 25kg under gravidideten.

    Vad bra att du gick ner i alla fall! Har du testat att ställa din våg på olika ställen? Oftas visar den olika vikter beroende på golvunderlägget.

    Oi, jag har sett många sådana "30 dagar utmaningar" och de brukar vara extem dåliga, tom farliga! Det är nog lungt att göra det om man är hyfsad tränad, men de brukar ju rikta sig till folk som är ganska otränad och lovar att man gör stora framsteg under bara en månad, bara man håller sig till planen. Med de gör fram alldeles för fort - musklerna utvecklas inte så snabbt, leder och senor behöver vänja sig också. Det går inte inom 30 dagar och man verkligen skada sin kropp ordentlig när man kör ett sådant program.

    Jag har själv en gång, för flera år sedan, varit dumm nog att göra något sådant - det var magmuskler det gällde. Efter någon vecka känndes det plötslig som om någonting barst i min sida och jag kunde knappt röra mig ordentlig i flera dagar.

    Gör inte det!


    Tack för input

    Gjorde deras juni utmaning det gick bra faktiskt men halvvägs inni juli utmaningen tog jag en paus eftersom mina ben var stenhårda och eventuellt övertränade.

    Deras utmaningar går ut på att de börjar lugnt men sedan trappar upp.

    Tack vare den (och styrketräning såklart) så kan jag nu stå över 4 minuter i jägarvila ????.

    Men du har rätt i att många utmaningar köttar på och att det finns risk för skador! Alltid alltid lyssna på kroppen är det som gäller!
  • Anonym (nytt försök­)
    Fri 23 Jul 2021 19:09

    Liten rapport från mig:

    Har rört mig mer än jag satte som miniminivå, och lyckats låta bli att småäta med något enstaka litet undantag. Dock ätit ganska mycket vid måltiderna, och fått till mindre core-träning än jag tänkt mig.

    Magen minst lika stor som tidigare. Vägde mig imorse för första gången sedan jag började skriva här, och till min förvåning vägde jag ett kilo mindre. Min vikt kan variera lite, så jag är osäker på om det verkligen är viktnedgång, men jag har i alla fall inte gått upp i vikt vilket jag var rädd för att jag skulle ha gjort, så jag är nöjd.

    Nu ska jag försöka
    - fortsätta röra mycket på mig
    - inte småäta
    - försöka komma igång i alla fall lite mer med core-träning el dyl (har ju fått väldigt bra tips här Glad)
    - försöka äta lite långsammare så att kanske äta lite mindre

    med mål att stanna kvar på den vikt jag är nu den kommande veckan. Inser att ytterligare ett kilo ner inte kommer att få magen att försvinna, och att jag nog bör försöka gå ner mer, men det får fortsatt vänta tills det är lite mindre av gemensamma fikastunder.

  • Fri 23 Jul 2021 23:04
    Anonym (neråt!) skrev 2021-07-23 14:17:37 följande:

    Jag ska säkert vara med under en längre tid! Jag hoppas såklart att jag har nått en vikt är nöjd med lång innan din bebis är född, men sedan kommer ju jobbet med att hålla vikten...


    När är det du vill nå ditt mål till? :) Yes och som du skrivit tidigare i tråden är det då det tuffa jobbet börjar! I alla fall tills vikten är ordentligt etablerad.
  • Fri 23 Jul 2021 23:08
    Anonym (nytt försök) skrev 2021-07-23 19:09:22 följande:

    Liten rapport från mig:

    Har rört mig mer än jag satte som miniminivå, och lyckats låta bli att småäta med något enstaka litet undantag. Dock ätit ganska mycket vid måltiderna, och fått till mindre core-träning än jag tänkt mig.

    Magen minst lika stor som tidigare. Vägde mig imorse för första gången sedan jag började skriva här, och till min förvåning vägde jag ett kilo mindre. Min vikt kan variera lite, så jag är osäker på om det verkligen är viktnedgång, men jag har i alla fall inte gått upp i vikt vilket jag var rädd för att jag skulle ha gjort, så jag är nöjd.

    Nu ska jag försöka

    - fortsätta röra mycket på mig

    - inte småäta

    - försöka komma igång i alla fall lite mer med core-träning el dyl (har ju fått väldigt bra tips här )

    - försöka äta lite långsammare så att kanske äta lite mindre

    med mål att stanna kvar på den vikt jag är nu den kommande veckan. Inser att ytterligare ett kilo ner inte kommer att få magen att försvinna, och att jag nog bör försöka gå ner mer, men det får fortsatt vänta tills det är lite mindre av gemensamma fikastunder.


    Vad roligt att du rört på dig mer än målet, bra jobbat!

    Har du mätt dig nånting så du får bekräftat vad som händer med magen? Du fixade målen du satt hittills galant så nu gäller det att fortsätta köra och hålla i det!
  • Sat 24 Jul 2021 11:24

    Här går det upp och ner... Har satt en gräns på en vikt jag inte vill gå över i sommar, helst vill jag stå helt stilla (eller gå ner, men behöver en paus) och än så länge går det. Så mer än + 3kg ska jag inte gå i sommar.. Har varit uppe och nosat på + 3kg men gått ner 1 kg sedan värsta semesterveckan (gourmetresa med vinpaket!) så jag är i zonen, men tyvärr +2 kg jämfört med starten på sommaren.

    Så än så länge:
    Sommaren: Hålla mej i rätt zon på max + 3 kg jämfört med 1 juni. Helst så nära noll som möjligt men det är ju bara 1 vecka kvar till 1 augusti när jag tänker ta tag i nedgången igen.
    Säg att jag inte går ner något mer, pga semesterliv med goda drycker och fika med vänner, då är jag på +3 kg jämfört med när sommaren startade.
    Då har jag 15 kg kvar att gå ner till min vikt jag vill hålla. Om jag "kickstartar" hösten med 3-4 hg per vecka under 10-15 veckor, så har jag ca 10 kg kvar.
    2-3 hg per vecka => 30-50 veckor kvar.
    Så nästa sommar kanske jag är i mål? Annars tar jag 1 sommar där jag bör stå still och sen kan det inte vara mycket kvar.

    Håller tummarna för max 1 år.

    Det går inte fort, men det händer iallafall något åt rätt håll efter alla år med långsam viktuppgång...

  • Anonym (rita)
    Sat 24 Jul 2021 11:32

    I måndags vägde jag 90.9 och var så jäkla glad över det. Och i måndags var jag nere på 90.1. Men så igår vägde jag 91.2 och idag 91.0. Och även om jag vet att det är normalt att vikten hoppar upp och ner en del, och det har hunnit hända mig flera gånger sedan jag satte mig själv på diet och det alltid har löst sig till sist, så är det fortfarande sjukt frustrerande när man står mitt i i det.

    Min sambo påminde mig om att jag ju själv sa att jag hade druckit för lite både igår och i förrgår. Man ska dricka minst 2.5 liter när man går på lcd-kost och jag har väl druckit kanske 1-1.5 liter de senaste dagarna (och det märks också då jag kissat mycket mer sällan än vanligt). Så nu undrar jag om det kan påverka. Alltså att kroppen bundit extra mycket vätska för att få hålla kvar det lilla den fått. Så jag ska se det som ett litet experiment och undersöka vad som händer om jag ser till att dricka 2.5 - 3 liter idag. Uppdaterar här sen! :)

Svar på tråden Följas åt med vikt och träning fram till 1 okt ( forts. Midsommartråden)