• Anonym (Mamma­till2)
    Wed 30 Jun 2021 20:40
    632 visningar
    7 svar
    7
    632

    Någon med barn som har erfarenhet av NA?

    Hej! Jag har under hela min uppväxt kämpat med ett drogmissbruk? lyckades vara ren i 4 år men har nu börjat igen? jag vill ingenting annat än att sluta? men kan inte på egen hand.

    Är det någon som har erfarenhet av anonyma narkomaner? Jag vill verkligen sluta och har funderat på att gå med i NA?

    Bra/dålig idé? Är man så anonym som dom säger?

  • Svar på tråden Någon med barn som har erfarenhet av NA?
  • Anonym (Z)
    Wed 30 Jun 2021 20:51
    #1
    Anonym (Mammatill2) skrev 2021-06-30 20:40:48 följande:

    Hej! Jag har under hela min uppväxt kämpat med ett drogmissbruk? lyckades vara ren i 4 år men har nu börjat igen? jag vill ingenting annat än att sluta? men kan inte på egen hand.

    Är det någon som har erfarenhet av anonyma narkomaner? Jag vill verkligen sluta och har funderat på att gå med i NA?

    Bra/dålig idé? Är man så anonym som dom säger?


    Jag vill börja med att säga att man behöver hitta sin egen väg och det viktigaste är att viljan finns. Men utifrån mina erfarenheter som varit ren i 14 år nu så har jag inte jättebra erfarenhet av NA. Jag vill inte skriva massa negativt för det har hjälpt en del och kanske är rätt för dig.

    Jag tror dock att det är bättre att få hjälp av öppenvården alt substitutionsbehandling beroende på missbruk. Sen kan det funka att i öppenvården gå på möten men att bara gå på möten är ofta inte tillräckligt.

    Man behöver ha lite krav, som att ex gå och lämna prover och få hjälp av en erfaren behandlare som psykolog el terapeut. Vad är det du använder?

    Jag hoppas verkligen du finner din inre styrka, det går att sluta och få ett bra liv. Du har barn så du behöver också ta ett beslut för deras skull. Bor de med dig?
  • Anonym (Du är stark)
    Wed 30 Jun 2021 21:55
    #2

    Nu har jag ingen erfarenhet, men jag vill bara skriva att jag tycker du är stark. Bara det att du vill gör att du har chans att lyckas. Jag önskar dig lycka till!

  • Anonym (Mamma­till2) Trådstartaren
    Thu 1 Jul 2021 14:13
    #4
    Anonym (Usch) skrev 2021-07-01 11:03:23 följande:

    Har du barn är det RIKTIGT lågt och själviskt gjort att knarka, herregud skärp dig för fan. Eller lämna bort dina barn, inga barn förtjänar att växa upp så bland missbrukare


    Säg något jag inte redan vet. Nejdå inga barn förtjänar att växa upp med missbrukare. Därav vill jag sluta. Så din kommentar rör mig ärligt inte i ryggen.
  • Anonym (Mamma­till2) Trådstartaren
    Thu 1 Jul 2021 14:14
    #5
    Anonym (Z) skrev 2021-06-30 20:51:26 följande:

    Jag vill börja med att säga att man behöver hitta sin egen väg och det viktigaste är att viljan finns. Men utifrån mina erfarenheter som varit ren i 14 år nu så har jag inte jättebra erfarenhet av NA. Jag vill inte skriva massa negativt för det har hjälpt en del och kanske är rätt för dig.

    Jag tror dock att det är bättre att få hjälp av öppenvården alt substitutionsbehandling beroende på missbruk. Sen kan det funka att i öppenvården gå på möten men att bara gå på möten är ofta inte tillräckligt.

    Man behöver ha lite krav, som att ex gå och lämna prover och få hjälp av en erfaren behandlare som psykolog el terapeut. Vad är det du använder?

    Jag hoppas verkligen du finner din inre styrka, det går att sluta och få ett bra liv. Du har barn så du behöver också ta ett beslut för deras skull. Bor de med dig?


    Dom bor med mig till och från, vi kör 2-2-3, jag missbrukar aldrig någonsin när barnen är här.
  • Anonym (Z)
    Thu 1 Jul 2021 14:34
    #6
    Anonym (Mammatill2) skrev 2021-07-01 14:14:53 följande:

    Dom bor med mig till och från, vi kör 2-2-3, jag missbrukar aldrig någonsin när barnen är här.


    Vad är det du använder? Har du tidigare fått hjälp mot ditt missbruk?

    Jag tänker om det skulle kunna vara möjligt att du lägger in dig på avgiftning en vecka först beroende på vad du använder och sedan börja öppenvård.
  • Anonym (Jag)
    Thu 1 Jul 2021 14:46
    #7

    NA kan säkert vara väldigt bra, som KOMPLEMENT till annan behandling. Du borde ta kontakt med en beroendemottagning och få experthjälp därifrån. Det är inte "bara att sluta" hur gärna man än vill. Det är en sjukdom. Ett helvete. Och både du och dina barn förtjänar att få bästa möjliga förutsättningar. Det får du genom en beroendemottagning. Och kanske att du behöver åka iväg på behandling?

    Hur slutade du senast? Vad är det du tar och hur mycket/ofta?

Svar på tråden Någon med barn som har erfarenhet av NA?