• Eliinolsen

    depression/minnesproblematik

    Mitt första inlägg här, skriver mest för att jag inte känner någon som kan något om mental ohälsa och jag är inte erfaren själv. Skulle behöva lite råd om vart jag kan vända mig för att få hjälp med mina problem. Jag kör en så kort beskrivning jag kan helt enkelt, tycker du att det är ointressant med depp så kan du sluta läsa nu helt enkelt. Den egentliga frågan börjar i sista stycket om man vill hoppa över lite tjafs.

    Jag är 23 år gammal och har haft problem sedan jag var 14 år och min mamma gick bort "hastigt" i cancer. Det var väl 6 månader av sjukdomstid men ingen förklarade för mig och min lillasyster att det inte skulle gå att bota förän exakt en vecka innan mamma dog. Något jag då (och nu kanske) inte accepterade och jag trodde stenhårt på att allt skulle lösa sig fram tills den dagen hon dog.

    Min pappa har alltid varit snäll men kanske inte en jättebra pappa, något jag inte kan klandra honom för. När mamma dog blev började han dricka väldigt mycket och jag började ta mycket ansvar för min två år yngre autistiska syster och för honom. Varken jag eller min syster pratade med någon form av psykolog eller kurator, mer än vid något enstaka tillfälle direkt efter mammas död.
    Okej, så det var bakgrunden helt enkelt.

    När jag var 18 gick jag till läkaren och fick utskrivet antidepp, citalopram på högsta dos. Fick inget erbjudande om psykiatrin och jag visste inte om att det kunde vara en bra idé, dumt jag vet. 

    För ett par år sedan slutade jag med antideppen och mådde bättre än någonsin ett tag. Men på senaste året har det börjat svacka lite, och jag har inte lust att börja gå på antidepp igen. 
    Mina största problem är dels att jag får en sån sjuk ångest ibland, depression som vissa dagar är nästintill förlamande samt att jag har enormt stora minnesproblem.
    Egentligen är det det sistnämnda som är jobbigast. Både för mig och personer i min närhet. Jag minns till exempel inte hur jag och min pojkvän blev kära, vår första kyss eller vad jag gjorde förra veckan. Jag vet inte om det är att jag inte lägger saker på minnet eller om det är att jag inte kan minnas det i efterhand om det makes sense?? Det här började vara ett problem när jag började med antideppen (tror jag, som sagt har jag svårt att minnas saker) men har fortsatt vara ett problem även två år efter att jag slutat... 
    Så egentligen är väl frågan, vart kan jag vända mig för att få hjälp? Är detta ens något man kan få hjälp med eller kommer det vara såhär alltid? Är det här ett vanligt problem och är det någon här som har liknande erfarenheter?

    Förlåt för att det blev så långt, jag tror att allt var någorlunda viktigt trots allt. Jag vore jättetacksam om någon visste något som kan hjälpa <3
  • Svar på tråden depression/minnesproblematik
  • Anonym (E)

    Hej! Din uppväxt låter mycket traumatisk och jobbig. Beklagar verkligen.

    Båda mina föräldrar har gått bort, pappa när jag var 7 och mamma efter jag fyllde 20, och mycket traumatiska händelser däremellan. Är 28 idag. När min mamma gick bort rann det över, kan man säga. Fick mycket mediciner, men som för dig så fick jag i övrigt ingen hjälp med terapi. Jag började tappa minnet något år efter mammas bortgång. Trodde det berodde på medicinerna, kombinerade en del antidepp. Men läkaren trodde inte det hade med dem att göra. Jag kom inte ihåg vad jag gjorde dagen innan, eller veckan innan. Allt var bara som lera i huvudet när det gällde mitt minne. Det är fortfarande inte helt bra men klart bättre än för några år sedan.

    Jag har pratat med läkare om det och de tror att jag har haft fullt upp att bearbeta allt jag varit med om, trauman osv, så minnesbiten fallit bort. Hjärnan har inte orkat.

    Det kan ju ha med din medicin att göra, men tycker inte det känns konstigt om det bara är så att din hjärna har stängt av för att orka med andra bitar än just minnesbiten.

    Lite rörigt meddelande det här men jag hoppas du förstår hur jag menar :)

    Jag hoppas du kan få hjälp genom terapi för det låter det verkligen som att du skulle behöva. Det har jag försökt få i flera år men där jag bor verkar det vara väldigt svårt att få samtalskontakt via psykiatrin.

    Men tror absolut att ditt minne blir bättre med tiden, och fortare bättre genom hjälp med terapi. Ta hand om dig!

  • Steven01

    Det låter som att du har haft det jobbigt ts. Men det är just det, det var jobbigt och nu är det dags att du släpper det som varit och börjar sikta framåt. Börja med att acceptera dig själv, ok du har ångest och är deppig med låt inte det definiera dig. Du är så mycket mer.
    Sen det här med minnet. Jag tror att du nog minns ungefär som dom flesta men när det är något som du glömt får du ångest för att du tänker att det är något fel på dig, kan det stämma?

    Jag tycker inte att antidepp hjälper, iaf inte för mig.
    Du vet vad som gör att du mår bra eller hur? Sömn, kost, motion, relationer är gemensamt för dom flesta så försök att göra sånt varje dag som förstärker det positivt.

Svar på tråden depression/minnesproblematik