• Anonym (Ledse­n Mamma)
    Fri 2 Jul 2021 19:43
    4103 visningar
    111 svar
    111
    4103

    7 årig dotter förstör familjen

    Hej,

    Vi har tre barn 9,5 år, 3 år och 7,5 år. Vår sjuåriga dotter är i kö för utredning. Men hon förstör allt!! Hon delar rum med storebror men han får aldrig vara där pga hennes utbrott, ilska och superdåliga attityd. Vi kan inte göra något roligt tillsammans för hon blir arg för allt; en blick kan göra henne galen. Hon skriker jämt så fort man säger åt henne. Man kan be henne sluta 5 gånger snällt för att sedan höjja rösten lite för sjätte gången säga sluta. Då blir hon galen och skriker på oss. Vad vi än gör vilka konsekvenser vi än ger, hur vi än säger /avleder så hjälper inget. Vi går sönder som familj. Semestern är inget roligt. Hon är sååååå uppkäftig för att använda sånt språk. Hon är smart i skolämnen och socialt smart. Man tror att hon är äldre än 7. Men skolan har också problem med henne attityd, vägran och sociala konflikter både i ord och våld.

    Vi försöker leva ett så rutinmässigt liv som möjligt för hennes skull. Men det hjälper inte. Vi avleder så ofta det går, förstärker det positiva, ger henne uppgifter hon gillar.. vi har gått olika kurser vi har provat allt.

    Vi älskar henne massor och hon är såklart så go också.

    Snälla hjälp, tips? Igenkänning? Finns det något i hälsokost? Vi har provat magnesium och omega3. Hjälper ej.

    Snälla jag vill inte känna mig så ensam och ledsen!!

  • Svar på tråden 7 årig dotter förstör familjen
  • Anonym (Sara)
    Fri 2 Jul 2021 19:48
    #1

    Det låter väldigt jobbigt. Hoppas ni får hjälp snart. Lågaffektivt bemötande och att ordna med egna rum kanske gör det lite bättre?

  • Anonym (Jo)
    Fri 2 Jul 2021 19:52
    #2

    Oj, låter tufft, hoppas att ni får hjälp snart.

  • Anonym (Js)
    Fri 2 Jul 2021 19:53
    #3
    +1

    Your child is not giving you a hard time, she is having a hard time.

    Sök på Positiv Disciplinering på youtube, finns många tips. Hapa Family är en av många pedagogiska förespråkare av detta. De flesta är på engelska.

    Generellt gäller ju att hjälpa barnet hantera sina känslor. Sätta ord på dem. Att skälla på, eller gå ifrån ett barn som är mitt i ett utbrott är destruktivt. Säga åt ett barn mitt i ett utbrott att gå till sitt rum och stänga dörren är elakt. Istället får man hitta sätt att hjälpa dem genom känslostormen. Vara känslomässigt och fysiskt närvarande. Visa förståelse och förklara för barnet varför hen känner på det sättet. Ex. Nu är du arg, du ville verkligen se ett avsnitt till på tvn, jag förstår det. Men nu måste vi stänga av för att hjälpas åt med middagen. Du kommer få titta imorgon igen?.

    Vissa barn vill bli kramade, fasthållna, vissa barn vill gå ifrån och vara ifred, vissa barn vill prata och vissa vill ha det tyst när de kämpe igenom känslorna. Hjälp barnet på det sätt som passar dem. Korrigering av beteende göra EFTERÅT! Inte mitt i utbrottet.

  • Anonym (Ann)
    Fri 2 Jul 2021 19:58
    #4

    Konsekvensker kan man inte ge. Konsekvenser är något som uppstår natrligt. Då menar straff! HElt förkastligt, inte undra på att hon blir mer jobbig.

  • Anonym (Bibbi­)
    Fri 2 Jul 2021 20:00
    #5

    Hur länge testade ni omega3 och vilken sort? Den jag sett mest effekt av är EyeQ men vet att effekten kan dröja upp till tre månader.

    Metoder som kan hjälpa er i vardagen är:

    Bildstöd. Tydliga scheman/rutiner. Ritprat och sociala berättelser.

    Finns det någon möjlighet att ge henne eget rum? Kanske går det att dela av rummet så att hon får lite eget utrymme?

    Kan hon själv reflektera över sina utbrott?

  • Anonym (445)
    Fri 2 Jul 2021 20:18
    #6

    Låt en förälder ha hand om barn 1 och 3. De för något roligt tillsammans.

    Den andra föräldern gör saker med barn 2 efter dagsform och önskemål från barnet. Ta varannan dag med det ena och varannan dag med det andra.

  • Anonym (Ledse­n Mamma) Trådstartaren
    Fri 2 Jul 2021 20:25
    #7
    Anonym (Ann) skrev 2021-07-02 19:58:04 följande:

    Konsekvensker kan man inte ge. Konsekvenser är något som uppstår natrligt. Då menar straff! HElt förkastligt, inte undra på att hon blir mer jobbig.


    Oj. Du är ju toppenbra på råd. Nej jag menar konsekvenser. ?Om du inte slutar slåss så går vi in?. Konsekvensen om hon inte slutar är att gå in. Men om du tycker att det är ett straff så. Haha. Larvigt av dig att uttrycka dig så.
  • Anonym (Ledse­n Mamma) Trådstartaren
    Fri 2 Jul 2021 20:26
    #8
    Anonym (Js) skrev 2021-07-02 19:53:45 följande:

    Your child is not giving you a hard time, she is having a hard time.

    Sök på Positiv Disciplinering på youtube, finns många tips. Hapa Family är en av många pedagogiska förespråkare av detta. De flesta är på engelska.

    Generellt gäller ju att hjälpa barnet hantera sina känslor. Sätta ord på dem. Att skälla på, eller gå ifrån ett barn som är mitt i ett utbrott är destruktivt. Säga åt ett barn mitt i ett utbrott att gå till sitt rum och stänga dörren är elakt. Istället får man hitta sätt att hjälpa dem genom känslostormen. Vara känslomässigt och fysiskt närvarande. Visa förståelse och förklara för barnet varför hen känner på det sättet. Ex. Nu är du arg, du ville verkligen se ett avsnitt till på tvn, jag förstår det. Men nu måste vi stänga av för att hjälpas åt med middagen. Du kommer få titta imorgon igen?.

    Vissa barn vill bli kramade, fasthållna, vissa barn vill gå ifrån och vara ifred, vissa barn vill prata och vissa vill ha det tyst när de kämpe igenom känslorna. Hjälp barnet på det sätt som passar dem. Korrigering av beteende göra EFTERÅT! Inte mitt i utbrottet.


    Tack ska kolla in lite extra. Vi benämner alltid och försöker vara tydliga i att vi ser henne och hennes känslor.
  • Anonym (Ledse­n Mamma) Trådstartaren
    Fri 2 Jul 2021 20:29
    #9
    Anonym (Bibbi) skrev 2021-07-02 20:00:13 följande:

    Hur länge testade ni omega3 och vilken sort? Den jag sett mest effekt av är EyeQ men vet att effekten kan dröja upp till tre månader.

    Metoder som kan hjälpa er i vardagen är:

    Bildstöd. Tydliga scheman/rutiner. Ritprat och sociala berättelser.

    Finns det någon möjlighet att ge henne eget rum? Kanske går det att dela av rummet så att hon får lite eget utrymme?

    Kan hon själv reflektera över sina utbrott?


    Vi har testat lite olika omega3. Men kanske får kolla in EyeQ

    Ritprat har vi inte provat tack.

    Rummet är inte så jätteenkelt att dela av. Men sonen hänger i vårt rum mer nu så hon är själv mestadels därinne när hon behöver. Vi letar större.
  • Glinda från Oz
    Fri 2 Jul 2021 20:29
    #10

    Jag säger som någon annan i tråden. Ni får dela upp er. En stannar hemma med tjejen så gör den andra något med de andra två. Kan ni ordna barnvakt någon dag är det också bra.

Svar på tråden 7 årig dotter förstör familjen