• Anonym (hur)
    Sun 4 Jul 2021 14:57
    1955 visningar
    19 svar
    19
    1955

    D-vitamin, hur mycket per dag?

    Har köpt mig D-vitamin tillskott i hopp om att nli gravid (försökt i 1å månader nu och har haft 2 missfall).

    Men hur mycket kan jag ta utav dom utan att det är någon fara?

    Förstår inte riktigt??

  • Svar på tråden D-vitamin, hur mycket per dag?
  • Bluesk­illen
    Sun 4 Jul 2021 14:58
    #1

    Går du ut i solen nu i sommar så får du tillräckligt med D-vitaminer.

    För mycket av det är farligt.

  • Bluesk­illen
    Sun 4 Jul 2021 15:05
    #2

    Enligt den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Efsa, är övre gräns för intag (Tolerable Upper Intake Level, UL) av D-vitamin 100 mikrogram per dag för vuxna.

    Dina tabletter innehåller betydligt mer.

    Hur tänker du nu när du ska överdosera det rekommenderadeintaget

  • Bluesk­illen
    Sun 4 Jul 2021 15:48
    #4
    Anonym (Gun23) skrev 2021-07-04 15:17:51 följande:

    Eftersom det är väldigt svaga tabletter och det sällan är den styrka det står (de brukar vara bygd 50% mindre styrka än vad det stor) ska du ta två på morgonen och två på kvällen


    Om man utgår ifrån det du säger att det bara är 50% av det som det står på burken per piller så är ett piller 250% mer än det dagliga rekommenderade intaget.

    Du rekommenderar att TS ska ta fyra piller per dag. Det blir då med din uträkning ett intag av D-vitamin per dag med 1000% över det rekoendetade.
  • Anonym (hur) Trådstartaren
    Sun 4 Jul 2021 15:53
    #5
    Blueskillen skrev 2021-07-04 14:58:34 följande:

    Går du ut i solen nu i sommar så får du tillräckligt med D-vitaminer.

    För mycket av det är farligt.


    Nu är det så att jag jobbar inomhus större delen av sommaren här så solen kan jag i princip glömma, tror inte den ger så mycket efter klockan 22 liksom. Tack.
  • Anonym (15)
    Sun 4 Jul 2021 15:55
    #6

    Räcker ju va ute en kvart, det måste du väl ändå kunna va på dagen.

  • Anonym (Jag)
    Sun 4 Jul 2021 16:14
    #7

    D-vitamin är ingen fertilitetsmedicin. Ta rekommenderad dos och inte mer. Eftersom ni försökt ett år kan ni göra en utredning och se om de hittar nåt fel. Du kan dock bli gravid vilket räknas som väldigt positivt så det kan handla om "bara" otur.

  • Anonym (J)
    Sun 4 Jul 2021 16:52
    #8

    Det första du borde göra är att kolla upp ditt D-vitaminvärde för att se om du har en brist. Beroende på svar behöver du justera dosen efter det.

    Man tror att värden upp emot 60-75 är bra att ha. Själv hade jag 25 vid test, vilket är allvarlig brist. Jag tog 2000 enheter D-vitamin per dag i 3 månader och kom då upp i värden på 29. Sedan tröttnade jag på tabletterna...

  • Anonym (hur) Trådstartaren
    Mon 5 Jul 2021 15:28
    #9

    Jag ska köpa mig ett test via Werlabs och kolla upp om något är fel med mina hormoner. Känns lite oroväckande att missfallen skett i samma vecka. Kan handla om otur visst, men något känns knas.

  • Anonym (för lite)
    Mon 5 Jul 2021 16:20
    #10

    Rekommendationerna är löjligt låga i Sverige. De är liksom baserade på studier på folk som bor mycket längre söderut. Den Svenska rekommendationen är 400 IE per dag. Det kan jämföras med Canadas rekommenderade 600 IE per dag och upp till 4000. För vuxna då. Men! Canadas nordligaste stora stad ligger i jämnhöjd med Malmö! Sverige har fått bannor av canadensiska forskare att rekommendationen är alldeles för liten.

  • Bluesk­illen
    Mon 5 Jul 2021 18:23
    #11
    Anonym (för lite) skrev 2021-07-05 16:20:08 följande:

    Rekommendationerna är löjligt låga i Sverige. De är liksom baserade på studier på folk som bor mycket längre söderut. Den Svenska rekommendationen är 400 IE per dag. Det kan jämföras med Canadas rekommenderade 600 IE per dag och upp till 4000. För vuxna då. Men! Canadas nordligaste stora stad ligger i jämnhöjd med Malmö! Sverige har fått bannor av canadensiska forskare att rekommendationen är alldeles för liten.


    Svårt att jämföra andra nationer. Hela Norden har nästan exakt samma rekommendation.
  • Anonym (för lite)
    Mon 5 Jul 2021 19:43
    #12
    Blueskillen skrev 2021-07-05 18:23:05 följande:
    Svårt att jämföra andra nationer. Hela Norden har nästan exakt samma rekommendation.
    Nej, jätteenkelt. Resten av de nordiska länderna får också bannor av canadensarna.
  • Pentra
    Tue 6 Jul 2021 17:19
    #13

    Av dessa ovanstående får du ta 10-20 tabletter om dagen, tills din D-vitaminnivå i blodet ligger på ca 80 ng/ml. 

    De dagar du är ute i solen så kan du minska dosen med 250 mikrogram. 

    När du kommit upp i rätt nivå så kan du därefter övergå till något lägre underhållsdos. ... 

    Bättre är att köpa D-vitamintabletter med hela 20000 IE från Tyskland; man behöver bara ta 1 tablett var till varannan dag och man slipper att bli ruinerad. ... Bl.a. ADHD, övervikt, diabetes och astma mm är kopplat till brist på D-vitamin. ... 

    Mvh,
    Pentra

  • Bluesk­illen
    Wed 7 Jul 2021 11:23
    #14
    Pentra skrev 2021-07-06 17:19:48 följande:

    . ... Bl.a. ADHD, övervikt, diabetes och astma mm är kopplat till brist på D-vitamin. ... 


    Vad får dig att tro detta?
  • Anonym (TTC)
    Wed 7 Jul 2021 13:19
    #15

    Jag försöker också bli gravid och äter 7500 IE D-vitamin om dagen (www.apotea.se/elexir-d3-vitamin-2500-ie-180-kapslar) (tre kapslar/dag). 

    Jag äter också multivitamin (ACO Gravid), Omega3, zink, magnesium, folsyra, b-vitamin samt coenzym q10. 
    Har gått igenom tre missfall tidigare, då åt jag inget annat än folsyra. 

    Lycka till! 

  • Anonym (hur) Trådstartaren
    Wed 7 Jul 2021 13:24
    #16
    Anonym (TTC) skrev 2021-07-07 13:19:31 följande:

    Jag försöker också bli gravid och äter 7500 IE D-vitamin om dagen (www.apotea.se/elexir-d3-vitamin-2500-ie-180-kapslar) (tre kapslar/dag). 

    Jag äter också multivitamin (ACO Gravid), Omega3, zink, magnesium, folsyra, b-vitamin samt coenzym q10. 

    Har gått igenom tre missfall tidigare, då åt jag inget annat än folsyra. 

    Lycka till! 


    7500 IE, hur många tabletter blir det? (Haha kass på huvudräkning!) :D

    Tack! Lycka till du med!
  • Anonym (TTC)
    Wed 7 Jul 2021 13:47
    #17
    Anonym (hur) skrev 2021-07-07 13:24:54 följande:
    7500 IE, hur många tabletter blir det? (Haha kass på huvudräkning!) :D

    Tack! Lycka till du med!
    Tre tabletter av den sorten jag länkade, men av din sort (på bilden avläser jag att det är 1000 IE per tablett) så blir det sju tabletter per dag Glad
  • Wed 7 Jul 2021 14:19
    #18

    jag tar 1 tablett (10 000ie) om dagen 

  • Wed 7 Jul 2021 23:36
    #19

    Vill bara passa på att kopiera in från andra trådar här...  Zink + magnesium för både mannen och kvinnan kan göra under!

    vi fick utskrivet zink + magnesium för att öka chanserna till ett livsdugligt foster. Funkade för oss och för 6 andra par vi tipsade efter vår lyckade kur.


    Det var överläkaren på KK som skrev ut till oss, men till kompisarna och deras vänner så var det husläkaren (som muttrade något om att "det skadar ju inte iallafall, även om jag inte tror det hjälper heller"), de sista paren vi tipsat om detta har köpt receptfritt själva.

    såhär fick vi:
    1 st solvezink (45 mg brustablett) 1 per dag (per person, både mannen och kvinnan) varje dag i 30 dagar. Därefter 0,5 tablett per dag. Kvinnan tar hela grav. Mannen tar tills livsdugligt foster påvisats (tex vid RUL)
    1 st Emgesan (250 mg tablett) 1 per dag (per person). Dela gärna och ta en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen.Kvinnan tar t.o.m. v. 36, mannen till livsdugligt foster påvisats.

    helst ska båda ta 3 mån före man försöker, men bättre att ta så fort man kan om man redan försöker.

    Och GIVETVIS ska man ändå ta folsyra!!!

    Man kan givetvis köpa och äta motsvarande styrka receptfritt, så länge man tar 250 mg magnesium + 45 mg zink

    Tex:

    www.apotea.se/gevita-magnesium-100-tabletter

    En sådan per dag, borde vara ungefär samma.

    Sen 2 per dag av denna:

    www.apotea.se/zink-150-tabletter
Svar på tråden D-vitamin, hur mycket per dag?