• Anonym (fågel­)
    Tue 6 Jul 2021 08:59
    9781 visningar
    56 svar
    56
    9781

    Behöver man eftersändning?

    Jag är i flyttagen och funderar på det här med eftersändning av post. Är det nödvändigt ens? Jag har ändrat folkbokföring hos Skatteverket. Jag har också digital brevlåda där jag får post från myndigheter osv. Räcker inte detta?

    Behöver jag även ändra min adress på adressändring.se? Behöver jag beställa eftersändning för 600 kr dessutom? Vad är det för post jag missar om jag inte gör det?

  • Svar på tråden Behöver man eftersändning?
  • Anonym (.)
    Tue 6 Jul 2021 09:06
    #1
    -1
    Anonym (fågel) skrev 2021-07-06 08:59:27 följande:

    Jag är i flyttagen och funderar på det här med eftersändning av post. Är det nödvändigt ens? Jag har ändrat folkbokföring hos Skatteverket. Jag har också digital brevlåda där jag får post från myndigheter osv. Räcker inte detta?

    Behöver jag även ändra min adress på adressändring.se? Behöver jag beställa eftersändning för 600 kr dessutom? Vad är det för post jag missar om jag inte gör det?


    Det får du ju aldrig reda på, om du inte adressändrar. 
  • Anonym (Japp)
    Tue 6 Jul 2021 09:21
    #2

    Du behöver eftersända, det är många försändelser som inte följer skatteverket som bara kör med sina egna adressregister. Du ska veta hur mkt post jag måste skicka tillbaka som brevbärare för att folk inte ids att skaffa en eftersändning. Men vet du om att du inte får mkt post, inte prenumrerar på tidningar, får alla räkningar digitalt/autogiro så visst kan du låta bli men gnäll inte sen om du inte får all din post

  • Anonym (o)
    Tue 6 Jul 2021 09:22
    #3

    Förra hyresgästen som bodde i min lägenhet fick vissa tidningar och liknande hit. Jag kryssade över adressen, skrev hennes nya och la dem på lådan igen. Hör av dig till företag som du har prenumerationer hos eller är medlem hos om du vill vara kvar.

    All viktig post kommer inte till digital brevlåda, men om du själv aktivt hör av dig till de ställen vars utskick du absolut inte får eller vill missa borde du klara dig bra utan eftersändning. Har själv låtit bli då det är för dyrt.

  • Anonym (Rakt på sak)
    Tue 6 Jul 2021 09:25
    #4

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.

  • Anonym (fågel­) Trådstartaren
    Tue 6 Jul 2021 10:05
    #5
    Anonym (Japp) skrev 2021-07-06 09:21:58 följande:

    Du behöver eftersända, det är många försändelser som inte följer skatteverket som bara kör med sina egna adressregister. Du ska veta hur mkt post jag måste skicka tillbaka som brevbärare för att folk inte ids att skaffa en eftersändning. Men vet du om att du inte får mkt post, inte prenumrerar på tidningar, får alla räkningar digitalt/autogiro så visst kan du låta bli men gnäll inte sen om du inte får all din post


    Jag är så digital man kan bli, prenumererar inte på några papperstidningar och dylikt, alla räkningar är antingen autogiro eller e-faktura. Alla utom ett omodernt företag....och de kan jag ju meddela.

    Den enda adresserade post jag kan komma på just nu är erbjudanden från låneföretag och sånt och de vill jag ändå inte ha Därför jag frågar, för att se om det är något jag inte tänkt på, utmärkt att du är brevbärare, då kanske du har nåt förslag?
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Nej, adressändring kostar inget men eftersändning gör, 598 kr.

    Jag får den mesta posten i Kivra, inte bara myndigheter utan banker, försäkringsbolag osv.

    Ja, jag missar ALL post, men jag har ju knappt någon post. Du låter som att det svämmar över av räkningar från en massa företag i brevlådan som jag nu kommer att missa men så är det inte. Jag trodde de flesta faktiskt inte fick pappersräkningar längre. Jag får EN som jag skrev ovan och de kan jag kontakta. Ska jag betala 598 kr för att någon annan ska ordna så att jag får den räkningen? Är jag dumsnål om jag inte gör det? Nä, snarare känns det korkat att göra det.

    Därför jag undrar om det är något jag inte tänkt på som jag kan missa.
  • Anonym (Ellie­)
    Tue 6 Jul 2021 10:11
    #6

    Jag valde bort eftersändning och valde istället att själv höra av mig till ställen som inte synkar mot skatteverket. Men jag har också digital brevlåda, alla räkningar på autogiro osv, jag får knappt post i vanliga lådan så det var ju inte svårt att höra av sig till de få som eventuellt skulle skicka fel.

  • sextio­talist
    Tue 6 Jul 2021 10:21
    #7
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Det kostar 598 för ett helt hushåll om man fyllt 26
    Anonym (fågel) skrev 2021-07-06 10:05:06 följande:
    Jag är så digital man kan bli, prenumererar inte på några papperstidningar och dylikt, alla räkningar är antingen autogiro eller e-faktura. Alla utom ett omodernt företag....och de kan jag ju meddela.

    Den enda adresserade post jag kan komma på just nu är erbjudanden från låneföretag och sånt och de vill jag ändå inte ha Därför jag frågar, för att se om det är något jag inte tänkt på, utmärkt att du är brevbärare, då kanske du har nåt förslag?
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Nej, adressändring kostar inget men eftersändning gör, 598 kr.

    Jag får den mesta posten i Kivra, inte bara myndigheter utan banker, försäkringsbolag osv.

    Ja, jag missar ALL post, men jag har ju knappt någon post. Du låter som att det svämmar över av räkningar från en massa företag i brevlådan som jag nu kommer att missa men så är det inte. Jag trodde de flesta faktiskt inte fick pappersräkningar längre. Jag får EN som jag skrev ovan och de kan jag kontakta. Ska jag betala 598 kr för att någon annan ska ordna så att jag får den räkningen? Är jag dumsnål om jag inte gör det? Nä, snarare känns det korkat att göra det.

    Därför jag undrar om det är något jag inte tänkt på som jag kan missa.

    Vi har eftersänt post och allt hänger inte med. Även det som borde göra det. Nu bor vi Malmö så vi fick post från Danmark till den förra hyresgästen (det verkade vara fakturor. öppnade såklart inte).
    Även medlemsutskick och annat går ju inte via skatteverket.
  • Anonym (.)
    Tue 6 Jul 2021 10:24
    #8
    Anonym (fågel) skrev 2021-07-06 10:05:06 följande:
    Jag är så digital man kan bli, prenumererar inte på några papperstidningar och dylikt, alla räkningar är antingen autogiro eller e-faktura. Alla utom ett omodernt företag....och de kan jag ju meddela.

    Den enda adresserade post jag kan komma på just nu är erbjudanden från låneföretag och sånt och de vill jag ändå inte ha Därför jag frågar, för att se om det är något jag inte tänkt på, utmärkt att du är brevbärare, då kanske du har nåt förslag?
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Nej, adressändring kostar inget men eftersändning gör, 598 kr.

    Jag får den mesta posten i Kivra, inte bara myndigheter utan banker, försäkringsbolag osv.

    Ja, jag missar ALL post, men jag har ju knappt någon post. Du låter som att det svämmar över av räkningar från en massa företag i brevlådan som jag nu kommer att missa men så är det inte. Jag trodde de flesta faktiskt inte fick pappersräkningar längre. Jag får EN som jag skrev ovan och de kan jag kontakta. Ska jag betala 598 kr för att någon annan ska ordna så att jag får den räkningen? Är jag dumsnål om jag inte gör det? Nä, snarare känns det korkat att göra det.

    Därför jag undrar om det är något jag inte tänkt på som jag kan missa.
    Hur ska vi veta vad du missat, vi vet ju inte vilken post du får?

    Hela din trådstart är märklig, tycker jag. Du är inställd på att inte begära eftersändning, sedan undrar du om helt okända människor vet om någon post som du kan missa? Vi vet ju ingenting om vilken post du får, det vet bara du.
  • Anonym (Nic)
    Tue 6 Jul 2021 10:33
    #9

    Jag flyttade för 4 år sedan och glömde eftersända. Har inte saknat ett enda brev. Snarare har det varit skönt att slippa alla extra reklam som adresseras till en.

    Nu har de börjat dyka upp igen sen nått år tillbaka.

    De här gratis tidningarna stör mig mer. Trots att man har märkt brevlådan med ingen reklam och inga gratis tidningar så öser brevbäraren in tidningar varje vecka..

  • Anonym (Q)
    Tue 6 Jul 2021 12:23
    #10

    Som inflyttad i bostad där förra hyresgästen inte orkade eftersända säger jag bara EFTERSÄND! Jag hatar att få all hens post (brev från advokater, inkassokrav, otaliga räkningar och tidningar). Har kontaktat posten att de ska läsa namnet på brevlådan men det skiter de i. Kan ju inte slänga någon annans post heller utan måste skicka tillbaka allt med texten ?åter avs, bor ej på adressen?. Sjukt drygt, men med tanke på vilken typ av post hen får är det väl inte så konstigt att personen struntade i att eftersända.

Svar på tråden Behöver man eftersändning?