• Anonym (fågel­)
    Tue 6 Jul 2021 08:59
    9786 visningar
    56 svar
    56
    9786

    Behöver man eftersändning?

    Jag är i flyttagen och funderar på det här med eftersändning av post. Är det nödvändigt ens? Jag har ändrat folkbokföring hos Skatteverket. Jag har också digital brevlåda där jag får post från myndigheter osv. Räcker inte detta?

    Behöver jag även ändra min adress på adressändring.se? Behöver jag beställa eftersändning för 600 kr dessutom? Vad är det för post jag missar om jag inte gör det?

  • Svar på tråden Behöver man eftersändning?
  • Anonym (Nic)
    Tue 6 Jul 2021 12:43
    #11
    Anonym (Q) skrev 2021-07-06 12:23:16 följande:

    Som inflyttad i bostad där förra hyresgästen inte orkade eftersända säger jag bara EFTERSÄND! Jag hatar att få all hens post (brev från advokater, inkassokrav, otaliga räkningar och tidningar). Har kontaktat posten att de ska läsa namnet på brevlådan men det skiter de i. Kan ju inte slänga någon annans post heller utan måste skicka tillbaka allt med texten ?åter avs, bor ej på adressen?. Sjukt drygt, men med tanke på vilken typ av post hen får är det väl inte så konstigt att personen struntade i att eftersända.


    Mest troligast för att personen inte hade pengar till eftersändning...
  • Anonym (eee)
    Tue 6 Jul 2021 13:07
    #12

    Jag vet inte hur viktigt det är med eftersändning. Så här råkade vi dock ut för avd gäller Postnord:

    Vi problem med Postnord efter att ha bott ca 2 år på nya adressen. Då märkte vi att mina ungdomar inte fick post som vi visste skulle komma (tex nya bankkort). När vi ringde banken hade de fått tillbaka breven med stämpel från posten med "mottagare okänd". När jag ringde Postnord för att fråga om detta så tjatade personen hela tiden om eftersändning, att vi borde gjort det.
    Jag förklarade om och om igen att det inte var adresserat till den gamla adressen utan till vår NYA - ändå hade posten stämplat "okänd" på breven. Det handlade alltså inte om problem med eftersändning, vilket vi hade gjort, men det var för de första 6 månaderna, inte för 2 år. Personen jag pratade med verkade inte förstå mig, utan bara igen sa att man måste ju göra eftersändning. 

    När jag frågade vilka han kunde se skrivna på vår adress så saknades alla våra barn, bara jag och sambon stod med (trots att vi adressändrat precis som man ska). Mina barn hade däremot fått en del annan post innan det här upptäcktes och när jag undrade hur det kunde fungerat, om de nu inte stod med på adressen, så hade han ingen bra förklaring. Vi har alla namn stort på brevlådan dessutom. 
    Total ridå, tyckte jag. Jag fick honom i alla fall att skriva in alla barnens namn och efter det har det fungerat bättre.

    Dock får vi emellanåt brev till den gamla ägaren (5 år sen nu vi flyttade hit). 
    Jag försökte ordna upp ett utskick som kom varje månad till oss, som var till förra ägaren. Jag blev så trött på det till slut att jag ringde upp det företaget. De hade bara den gamla adressen i sitt register. När jag sa att personen tydligt har adressändrat på skatteverket för flera år sen hade de inget bra svar. När jag också sa att man kan googla honom på 30 sekunder så hittar ni hans nya adress så sa de att de inte brukade (eller inte fick) göra så. 

    Liksom: hur ska något bli rätt om man själv gör allt man ska och sen når infon inte ända fram? 

  • Anonym (Jo)
    Tue 6 Jul 2021 18:34
    #13

    Hade eftersändning.

  • Anonym (digit­al age)
    Tue 6 Jul 2021 19:13
    #14

    Jag har inte fått fysisk post förutom lokaltidingar på 10 år, så när jag flyttade sist så sket jag i eftersändningen.

  • Glinda från Oz
    Tue 6 Jul 2021 22:27
    #15

    Jag har alltid haft eftersändning när jag har flyttat och det ända som eftersänds (det syns tydligt) är adresserad reklam från t.ex ICA. Får du inte mycket personlig post av många olika personer med ojämna mellanrum (folk som skickar handskrivna brev) så är det inte värt det.

  • Glinda från Oz
    Tue 6 Jul 2021 22:28
    #16
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Vem skickar en fysisk räkning idag? Det var flera år sedan jag fick.
  • Anonym (Ellie­)
    Wed 7 Jul 2021 20:02
    #17
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-06 09:25:04 följande:

    Adressändring ska inte kosta 600:-, snarare 295:- sist jag gjorde det för ett par år sen. Du gör som du vill men det räcker inte med Kivra, där får du bara från myndigheter som Skv och liknande. Om du inte har eftersändning missar du ALL post som går till din gamla adress, det kan vara privat post men värst är ju om det skickas räkningar dit som du missar för att du glömt att höra av dig till precis alla företag som har din adress och med det riskerar du påminnelseavgifter, inkasso och betalningsanmärkningar.

    Var inte dumsnål ts.


    Eller så har man koll på sina räkningar och sin post och vet vad man ska få?

    Post kan komma bort även om man inte flyttat så ha koll på sina räkningar är något alla borde ha. Jag har inte en enda pappersräkning och all post har kommit rätt utan eftersändning. Så det går utmärkt att snåla in på den avgiften.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Wed 7 Jul 2021 20:29
    #18
    Glinda från Oz skrev 2021-07-06 22:28:45 följande:
    Vem skickar en fysisk räkning idag? Det var flera år sedan jag fick.
    De flesta av våra räkningar är på papper.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Wed 7 Jul 2021 20:30
    #19
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-07 20:02:23 följande:
    Eller så har man koll på sina räkningar och sin post och vet vad man ska få?

    Post kan komma bort även om man inte flyttat så ha koll på sina räkningar är något alla borde ha. Jag har inte en enda pappersräkning och all post har kommit rätt utan eftersändning. Så det går utmärkt att snåla in på den avgiften.
    Eller så kan det komma saker som man inte tänkt på, sånt som dyker upp en gång om året/halvåret.
  • Anonym (S)
    Wed 7 Jul 2021 20:33
    #20
    -1

    Jag eftersänder alltid vid flytt.

    ...det hade inte förra ägaren av villan gjort. Jag slängde all hans post som kom till oss.

Svar på tråden Behöver man eftersändning?