• Anonym (fågel­)
    Tue 6 Jul 2021 08:59
    9765 visningar
    56 svar
    56
    9765

    Behöver man eftersändning?

    Jag är i flyttagen och funderar på det här med eftersändning av post. Är det nödvändigt ens? Jag har ändrat folkbokföring hos Skatteverket. Jag har också digital brevlåda där jag får post från myndigheter osv. Räcker inte detta?

    Behöver jag även ändra min adress på adressändring.se? Behöver jag beställa eftersändning för 600 kr dessutom? Vad är det för post jag missar om jag inte gör det?

  • Svar på tråden Behöver man eftersändning?
  • Glinda från Oz
    Thu 8 Jul 2021 14:05
    #41
    Anonym (tepi) skrev 2021-07-07 21:03:32 följande:

    Nästan alla bolag skickar pappersfakturor om man inte klickat i att man vill ha dom digitalt. Alla vill inte ha räkningar digitalt eller bryr sej inte att ändra i efterhand.


    Vilken normal människa sitter och betalar flera hundra i månaden för att göra saker krångligare? Betala för att göra det svårare för sig själv, du hör hur det låter.

    På Swedbank frågar de om man vill ha på efaktura första gången man betalar ett nytt företag och skulle det inte göra det tar det 2 sekunder att lägga till själv.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 8 Jul 2021 14:30
    #42
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 13:17:29 följande:
    Du missförstår ju totalt.

    Ja man kan missa en räkning men om man flyttat ser man ju till att ha koll! Eftersändning funkar inte alltid och det gäller oavsett bara i ett år.

    Och även om man inte flyttat kan post slarvas bort.

    Det är ens egen skyldighet att betala sina räkningar och JA det blir slarv om man missar en. Jag pratar inte om vad som helst som kan missas nu utan enbart räkningar!

    Och det just av den anledning du skrev innan - missar man en räkning så kan det bli både inkasso och betalningsanmärkning. Och det är ju jävligt onödigt att drabbas av pga slarv.

    Jag säger bara att eftersändning är en onödig kostnad om man har koll, har autogiro/e-faktura, ringer de ställen som skickar post själv osv.

    Som sagt gäller eftersänding bara ett år och även personer som inte flyttat behöver ha koll på sin post oavsett!

    Du kallar folk dumsnåla som inte betalar eftersändning, jag kallar det onödig kostnad om man inte är slarvig.
    Jag kan hålla med om det mesta du säger, men om man faktiskt glömmer ändå? Du kallar ju såna människor slarviga, det är väldigt förenklat och lite elakt också.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 8 Jul 2021 14:33
    #43
    Glinda från Oz skrev 2021-07-08 14:00:05 följande:
    Alla dessa erbjuder e- faktura. Vill man ha på papper kostar det 29 kronor och vilken normal människa vill BETALA för att göra saker KRÅNGLIGARE?
    Det verkar inte gå in i dig, det där med att det finns de som föredrar att ha det på ett annat sätt än du själv. Vi har väldigt få fakturakostnader för övrigt.
  • Glinda från Oz
    Thu 8 Jul 2021 14:42
    #44
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-08 14:33:00 följande:

    Det verkar inte gå in i dig, det där med att det finns de som föredrar att ha det på ett annat sätt än du själv. Vi har väldigt få fakturakostnader för övrigt.


    Som sagt, varför skulle någon vilja ha det krångligare? Vad är motivet och syftet med det? Jag förstår äldre människor som inte har internet eller är van vid att använda modern teknik men du vet uppenbarligen hur man gör eftersom du skriver här. Många företag tar fakturaavgift (många är inte samma som alla) det blir dyrt när man börjar räkna på det. Du säger att det är få kostnader men varför ha några alls? Finns det inget roligare du kan göra för pengarna så skänk dem till välgörenhet istället.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 8 Jul 2021 14:53
    #45
    Glinda från Oz skrev 2021-07-08 14:42:51 följande:
    Som sagt, varför skulle någon vilja ha det krångligare? Vad är motivet och syftet med det? Jag förstår äldre människor som inte har internet eller är van vid att använda modern teknik men du vet uppenbarligen hur man gör eftersom du skriver här. Många företag tar fakturaavgift (många är inte samma som alla) det blir dyrt när man börjar räkna på det. Du säger att det är få kostnader men varför ha några alls? Finns det inget roligare du kan göra för pengarna så skänk dem till välgörenhet istället.
    Det är inte krångligare för oss att ha pappersfakturor, det är lättare.
  • Anonym (K)
    Thu 8 Jul 2021 14:56
    #46

    Jag får nästan aldrig någon post. Det jag gjorde sist var att ändra posten hem till syrran, alltså ett halvår innan jag flyttade. Sen ändrade jag till nya adressen.

    Eftersändning funkar inte alltid.

  • Anonym (Ellie­)
    Thu 8 Jul 2021 16:19
    #47
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-08 14:30:00 följande:

    Jag kan hålla med om det mesta du säger, men om man faktiskt glömmer ändå? Du kallar ju såna människor slarviga, det är väldigt förenklat och lite elakt också.


    Fast det ÄR slarvigt om man missar en faktura som kan påverka en ekonomiskt i många år. Glömmer man en så viktig sak, jag hade förbannat mig själv och kallat mig själv jävligt slarvig om det hänt mig.

    Det är du som lägger värdering i ordet slarvig. Jag är slarvig ibland om andra saker. Ekonomin håller jag stenkoll på.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 8 Jul 2021 16:22
    #48
    sextiotalist skrev 2021-07-08 13:27:34 följande:

    Trist att du endast får räkningar, jag har nöjet att få brev, julkort och även ett och annat vykort. En del tidningar kommer också via brevlådan. 


    Var skrev jag att jag bara får räkningar?

    Får både brev, julkort och vykort, och någon enstaka tidning.

    Skillnaden är kanske att de jag känner som skickar sådant vet min adress? Jag behöver inte ha eftersändning som gäller 1 år eftersom jag, som jag skrev i första inlägget, kontaktar alla som behöver min nya adress om/när jag flyttar. Det är inga problem, liksom.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 8 Jul 2021 16:26
    #49
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-08 14:53:56 följande:

    Det är inte krångligare för oss att ha pappersfakturor, det är lättare.


    En fråga, hur kan det vara lättare att behöva lägga in allt manuellt, än att låta det sköta sig automatiskt?

    Förstår om någon tex skulle tycka det var säkrare, bättre koll, inte litar på internet/företagen osv, men hur skulle det vara lättare? Tar ju mer tid även om man sköter det med mobilen.

    Själv har jag bara två e-fakturor jag godkänner, resten bara dras utan att jag gör något alls.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 8 Jul 2021 16:28
    #50
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 16:19:05 följande:
    Fast det ÄR slarvigt om man missar en faktura som kan påverka en ekonomiskt i många år. Glömmer man en så viktig sak, jag hade förbannat mig själv och kallat mig själv jävligt slarvig om det hänt mig.

    Det är du som lägger värdering i ordet slarvig. Jag är slarvig ibland om andra saker. Ekonomin håller jag stenkoll på.
    Nej det är inte slarvigt. Det är helt naturligt att glömma vissa saker, en del är dessutom mer glömska än andra. Om du skulle ta och tänka på sånt istället för att bara döma ut andra som slarviga...? Det finns ingen positiv eller neutral konnotation för det ordet, vad du än vill påstå.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 8 Jul 2021 16:33
    #51
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 16:26:36 följande:
    En fråga, hur kan det vara lättare att behöva lägga in allt manuellt, än att låta det sköta sig automatiskt?

    Förstår om någon tex skulle tycka det var säkrare, bättre koll, inte litar på internet/företagen osv, men hur skulle det vara lättare? Tar ju mer tid även om man sköter det med mobilen.

    Själv har jag bara två e-fakturor jag godkänner, resten bara dras utan att jag gör något alls.
    Alla räkningar sköter sig inte automatiskt. Vissa företag skickar fakturor med mailen = som gjort för att hamna i skräpposten eller glömma på annat sätt. Autogiro ska ändå kollas så man har rätt summa på kontot den dagen det dras. E-faktura via banken ska också kollas så det är korrekt och sedan läggas in i listan. Apropå att en faktura/räkning ska vara rätt så är det också en sak som är krångligare med autogiro. Man vill se sina räkningar. Det är nog just automatiken som är krånglig, faktiskt. Man har sämre koll på vad som går in och ut, vad som är rätt eller inte osv, även om det inte händer ofta. Man måste likt förbaskat sitta med de sista fysiska räkningarna och lägga in de i systemet. En enda röra helt enkelt. Fysiska räkningar: lägg i en hög när man kollat dem, lägg in allt samtidigt på internetbanken, klart.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 8 Jul 2021 16:40
    #52
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-08 16:33:21 följande:

    Alla räkningar sköter sig inte automatiskt. Vissa företag skickar fakturor med mailen = som gjort för att hamna i skräpposten eller glömma på annat sätt. Autogiro ska ändå kollas så man har rätt summa på kontot den dagen det dras. E-faktura via banken ska också kollas så det är korrekt och sedan läggas in i listan. Apropå att en faktura/räkning ska vara rätt så är det också en sak som är krångligare med autogiro. Man vill se sina räkningar. Det är nog just automatiken som är krånglig, faktiskt. Man har sämre koll på vad som går in och ut, vad som är rätt eller inte osv, även om det inte händer ofta. Man måste likt förbaskat sitta med de sista fysiska räkningarna och lägga in de i systemet. En enda röra helt enkelt. Fysiska räkningar: lägg i en hög när man kollat dem, lägg in allt samtidigt på internetbanken, klart.


    Ok.

    Jag har inga sådana krångliga räkningar utan alltid exakt summa på alla, utom elen som bara skiljer sig några kr.

    Inga fakturor på mail. Allt dras direkt från kontot och jag har alltid täckning för dem. Lägger ca 1 minut på räkningarna/månad.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Thu 8 Jul 2021 16:49
    #53
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 16:40:48 följande:
    Ok.

    Jag har inga sådana krångliga räkningar utan alltid exakt summa på alla, utom elen som bara skiljer sig några kr.

    Inga fakturor på mail. Allt dras direkt från kontot och jag har alltid täckning för dem. Lägger ca 1 minut på räkningarna/månad.
    Här tar det nog hela fem minuter som mest :D
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 17:05
    #54
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2021-07-08 16:49:36 följande:
    Här tar det nog hela fem minuter som mest :D
    Alltså, jag skulle nog helst vilja gå tillbaka till pappersfaktura. För nu får man titta på mail, i Kivra, på Klarna för att hitta de där tillfälliga fakturorna som dyker upp ibland. Ja, ibland kommer de även som sms (ja, det har hänt).
    Så när räkningarna ska betalas, så får jag och sambon gå igenom telefonen, så vi inte missar det, titta i apparna, så vi inte missar någon
  • sextio­talist
    Thu 8 Jul 2021 17:08
    #55
    Anonym (Ellie) skrev 2021-07-08 16:40:48 följande:
    Ok.

    Jag har inga sådana krångliga räkningar utan alltid exakt summa på alla, utom elen som bara skiljer sig några kr.

    Inga fakturor på mail. Allt dras direkt från kontot och jag har alltid täckning för dem. Lägger ca 1 minut på räkningarna/månad.
    Inte ens en elräkning?

    Hur gör det med sällan-räkningar. Bilskatten, föreningsavgift, parkeringsräkning, trängselskatt.
    Du bor inte hus förstår jag, för där kan det också dyka upp sällanräkningar.
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 8 Jul 2021 17:13
    #56
    sextiotalist skrev 2021-07-08 17:08:52 följande:

    Inte ens en elräkning?

    Hur gör det med sällan-räkningar. Bilskatten, föreningsavgift, parkeringsräkning, trängselskatt.

    Du bor inte hus förstår jag, för där kan det också dyka upp sällanräkningar.


    Elen är e-faktura.

    Jag har bott i hus, hade inga sällan-räkningar som krävde eftersändning då heller.
Svar på tråden Behöver man eftersändning?