• Anonym (tali)
    Wed 7 Jul 2021 12:54
    1360 visningar
    46 svar
    46
    1360

    300 kr för "kött", 400 kr för "resten". Går det?

    I veckan alltså. En 21-åring tjej, en 16-årig kille och en hund.

  • Svar på tråden 300 kr för "kött", 400 kr för "resten". Går det?
  • Anonym (E)
    Wed 7 Jul 2021 12:58
    #1

    Varför bor en 16-åring och en 21-åring ihop? Hans del ska ju bekostas av vårdnadshavare.

  • Anonym (tali) Trådstartaren
    Wed 7 Jul 2021 13:15
    #2
    Anonym (E) skrev 2021-07-07 12:58:59 följande:

    Varför bor en 16-åring och en 21-åring ihop? Hans del ska ju bekostas av vårdnadshavare.


    För att vi är syskon och vår mamma gick bort i torsdags.
  • Anonym (pppp)
    Wed 7 Jul 2021 13:18
    #3

    Beklagar för er situation.
    Då måste det finns någon som är utsedd till förmyndare för 16-åringen så länge,  och som också har ordning på detta med ekonomin. 

    Har ni någon pappa eller annan släkt som kan stötta er?

    Och till det ekonomiska: Ja det kan räcka. Allt beror på hur man tänker, var man handlar osv. Kan du lägga upp en veckomeny så du ser hur mycket som behövs till olika mål? (frukost, lunch, middag)

  • Anonym (x)
    Wed 7 Jul 2021 13:40
    #4

    Hej,

    Förstå och främst vill jag börja med att beklaga.

    Ja det kan nog gå. Det kommer bli tajt och det är billigare alternativ som ni får köpa men det kan gå. Finns det några släktingar som kan hjälpa er? Som tidigare skrev måste ni fått förmyndare till 16 åringen?

    Kolla igenom veckornas reklamblad www.tiendeo.se/ 
    Gör matsedel, handla bara det ni behöver. Om det behövs matlåda så lägg mat i matlådan först innan ni äter av maten. Om man inte blir mätt kan man alltid äta gröt. 

    Är inte insatt i soc men om ni har ont om pengar kanske ni har rätt till lite bidrag därifrån så att ni kommer upp till existensminimum? Kanske värt att prata med förmyndaren?

    Tipsar om den här sidan undertian.com/300kr-veckan/  

  • Anonym (-)
    Wed 7 Jul 2021 13:43
    #5
  • Anonym (Syste­rn)
    Wed 7 Jul 2021 13:56
    #6

    Jag beklagar förlusten

    Ni kommer få pengar så ni klarar er. Dels finns barnpension och dels måste en vuxen fortfarande vara ansvarig för 16- åringen. En lösning är att 21- åringen blir familjehem. Då får ni pengar från specialen. Jag var 22 när jag blev familjehem för min 16- åriga syster, fick 10 000 i månaden efter skatt, det var några år sedan så det har säkert höjts.

  • Anonym (tali) Trådstartaren
    Wed 7 Jul 2021 13:57
    #7
    Anonym (pppp) skrev 2021-07-07 13:18:17 följande:

    Beklagar för er situation.
    Då måste det finns någon som är utsedd till förmyndare för 16-åringen så länge,  och som också har ordning på detta med ekonomin. 

    Har ni någon pappa eller annan släkt som kan stötta er?

    Och till det ekonomiska: Ja det kan räcka. Allt beror på hur man tänker, var man handlar osv. Kan du lägga upp en veckomeny så du ser hur mycket som behövs till olika mål? (frukost, lunch, middag)


    Just nu är det jag som är förmyndare för lillebror. De gjorde så akut i fredags morse och sa att de skulle ordna fram någon annan så snart som möjligt. Semestrar och så.

    Pappa gick bort när lillebror var 5. Släkten bor långt borta, men vi kanske flyttar dit sen. Vi får se. Lillebror ska börja gymnasiet här och jag är mitt i en universitetsutbildning. 

    Veckomeny ska jag försöka göra. Tack för att påminde. Det känns svårt att tänka.
  • Anonym (Syste­rn)
    Wed 7 Jul 2021 13:58
    #8

    Pengar från socialen ska det står. Ni kommer ha extremt svårt att klara er på 2800 kronor i mat.

  • Anonym (-)
    Wed 7 Jul 2021 14:01
    #9
    Anonym (-) skrev 2021-07-07 13:43:37 följande:

    Han kan också ha rätt till barnpension då han bara är 16

    www.pensionsmyndigheten.se/for-pensionarer/Ekonomiskt_stod/barnpension-och-efterlevandestod-till-barn


    Blev fel, det skulle naturligtvis inte vara en arg utan ledsen upptill

    Ta reda på era rättigheter och te sen emot all hjälp ni har rätt till
  • Anonym (tali) Trådstartaren
    Wed 7 Jul 2021 14:01
    #10
    Anonym (x) skrev 2021-07-07 13:40:52 följande:

    Hej,

    Förstå och främst vill jag börja med att beklaga.

    Ja det kan nog gå. Det kommer bli tajt och det är billigare alternativ som ni får köpa men det kan gå. Finns det några släktingar som kan hjälpa er? Som tidigare skrev måste ni fått förmyndare till 16 åringen?

    Kolla igenom veckornas reklamblad www.tiendeo.se/ 
    Gör matsedel, handla bara det ni behöver. Om det behövs matlåda så lägg mat i matlådan först innan ni äter av maten. Om man inte blir mätt kan man alltid äta gröt. 

    Är inte insatt i soc men om ni har ont om pengar kanske ni har rätt till lite bidrag därifrån så att ni kommer upp till existensminimum? Kanske värt att prata med förmyndaren?

    Tipsar om den här sidan undertian.com/300kr-veckan/  


    Tack förlänkarna. Se ovan för resten. 
Svar på tråden 300 kr för "kött", 400 kr för "resten". Går det?