• Wed 14 Jul 2021 15:19
    3196 visningar
    12 svar
    12
    3196

    Hur mkt ska en liten kanin käka eg?

    Som titeln . Hur mkt ska en liten kaninflicka på ca 4 månader äta om dagen?


    Hon får i dagsläget ca 3 matskedar pellets på morgonen, och sen sallad, hö, grönsaker samt en och annan kaningodis på kvällen. Hon älskar lakrits! OCH käkar jäkligt mkt på kartonger och papper!! Därav frågan! Ger jag henne för lite mat eftersom hon käkar en hel del på papper ??( framförallt räkningar)


    Hon kan omöjligtvis vara understimulerad då hon får vara ute nästan hur mkt hon vill.

    Tacksam för svar!

    PS- Det är min killes kanin och han tycker jag övergöder henne, vilket jag inte håller med om.....

  • Svar på tråden Hur mkt ska en liten kanin käka eg?
  • sextio­talist
    Wed 14 Jul 2021 15:30
    #1

    Kaniner äter hela tiden. Men ofta ganska mager mat.

    De behöver också gnaga för att inte få för långa tänder.

    Ge kaninen grenar att gnaga på. Jag har för mig att min kanin var tokig i grenar från äppelträd.

  • moaguu­un
    Wed 14 Jul 2021 15:34
    #2

    Det är väl ändå ingen bar idé att kaninen äter papper och räkningar. Det innehåller gifter..

    Ge grenar från äppelträd, de kan de äta på hur mkt de vill

  • Wed 14 Jul 2021 15:39
    #3
    sextiotalist skrev 2021-07-14 15:30:06 följande:

    Kaniner äter hela tiden. Men ofta ganska mager mat.

    De behöver också gnaga för att inte få för långa tänder.

    Ge kaninen grenar att gnaga på. Jag har för mig att min kanin var tokig i grenar från äppelträd.


    Äppelträdsgrenar har jag också hört...Men hur tusan får man tag på såna? Jag har inget äppelträd i närheten. Så de kan käka i princip hur mkt de vill av hö och grönsaker?
  • Wed 14 Jul 2021 15:42
    #4
    moaguuun skrev 2021-07-14 15:34:44 följande:

    Det är väl ändå ingen bar idé att kaninen äter papper och räkningar. Det innehåller gifter..

    Ge grenar från äppelträd, de kan de äta på hur mkt de vill


    Nej det är ju inte som att man lägger fram räkningarna i matskålen direkt, utan hon liksom hittar dom och smiter iväg med dom och sitter och tuggar hehe.


    Är pappret giftigt elr själva bläcket? Fattar inte varför hon är så besatt av papper. Äppelträdgrenar ja...

  • moaguu­un
    Wed 14 Jul 2021 15:42
    #5
    isterband skrev 2021-07-14 15:39:47 följande:
    Äppelträdsgrenar har jag också hört...Men hur tusan får man tag på såna? Jag har inget äppelträd i närheten. Så de kan käka i princip hur mkt de vill av hö och grönsaker?
    Det borde väl finnas att köpa i djuraffär

    De ska ha fri tillgång till hö. Inte fri tillgång till grönsaker
  • Wed 14 Jul 2021 15:43
    #6
    moaguuun skrev 2021-07-14 15:42:34 följande:
    Det borde väl finnas att köpa i djuraffär

    De ska ha fri tillgång till hö. Inte fri tillgång till grönsaker
    Ok. Tack för tips!!
  • moaguu­un
    Wed 14 Jul 2021 15:44
    #7
    +1

    Hittade mer info om olika sorters trädgrenar 

    https://kaninmagazinet.se/2012/january/pinnar.html

  • sextio­talist
    Wed 14 Jul 2021 15:58
    #8
    +1
    isterband skrev 2021-07-14 15:39:47 följande:

    Äppelträdsgrenar har jag också hört...Men hur tusan får man tag på såna? Jag har inget äppelträd i närheten. Så de kan käka i princip hur mkt de vill av hö och grönsaker?


    De behöver motståndet, så grönsaker ger inte det och för mycket energi, har för mig att jag skrev mager mat.

    Det finns säkert villor inte långt ifrån. Ta en promenad i ett villaområde och träffar ni på en som jobbar i trädgården så kan ni fråga vänligt och tala om att det är till en kanin
  • Wed 14 Jul 2021 16:45
    #9
    +1

    Sluta ge den lakrits. Ge fri tillgang till ho och pellets. Maskrosblad brukar uppskattas!

  • Wed 14 Jul 2021 16:45
    #10
    +1

    Börja med att kaninsäkra hemmet från allt kaninen kan tugga på . Kaninen ska ha fri tillgång på bra hö och vatten, lite bladgrönsaker några g/v. Pellets , sockerrika grönsaker och frukt ska du inte ge.
    Grenar från fruktträd är ett måste. Annonsera och köp/få av privatpersoner eller hör med djuraffären.

  • neverp­reggo
    Wed 14 Jul 2021 17:59
    #11
    +1

    Lite otydligt men du menar väl att den har fri tillgång på hö?


    Kaninsäkra innan hon släpps ut. Klart den kan gilla att gnaga men såna material får man ju hålla ifrån kaninen :)


    Kaniner ska mest ha hö/gräs.

  • Wed 14 Jul 2021 18:05
    #12
    +1

    Kaniner SKA ha fri tillgång till hö, det är livsviktigt då de behöver äta mest hela tiden för att hålla igång magen.

    Lite pellets och grönsaker är ok, särskilt när hon växer, men håll koll på hullet. Inte frukt eller godis!

    Ofärgade kartonger kan hon tugga på men grenar är bättre. Att gnaga är en instinkt som måste tillgodoses, oavsett hur mycket hon rör sig (men motion och stora ytor är jättebra oavsett).

Svar på tråden Hur mkt ska en liten kanin käka eg?