• velig1­3
    Fri 16 Jul 2021 08:02
    1621 visningar
    21 svar
    21
    1621

    Tjockförakt

    Har fått upp ögonen för hur utbrett och förankrat föraktet mot fetma och övervikt är. Jag har alltid trott att jag själv varit förskonad från dessa idéer men jag har haft generalfel om det. Är nu vid 42 lite småöverviktig snart ett år sedan förlossning. Har två kilo kvar till normalt BMI. Mår dåligt över det och kämpar med viktnedgång och hjärnspöken.

    Iaf hur kom vi hit att allt handlar om vikt och en extrem rädsla för övervikt? Följer kroppspositiva på Instagram och jag förstår inte hur dem orkar. Det extrema föraktet.

    Sen kan jag tycka det finns extrema idéer där som mindful eating, ät vad du är sugen på och njut iof. Här på familjeliv är föraktet extremt utbrett.

    Varför är överviktiga och tjocka så provocerande? Varför måste övervikt på en gång kopplas ihop med samhällsfara och stora hälsorisker?

  • Svar på tråden Tjockförakt
  • Fri 16 Jul 2021 09:15
    #1
    -2

    För att det är osunt. Människorna på stenåldern var knappast överviktiga. De arbetade med sina kroppar och levde med en sund vikt.

    Idag har vi tillgång till mat i överflöd vilket är onaturligt och ger kroppen sjukdomar, bland annat i form av fetma.

    Det är inte friskt och därför föraktar vi det.

  • Fri 16 Jul 2021 09:24
    #2

    Därför att människor som själva har problem med självbild och självförtroende känner ett behov av att trycka ner andra människor för att själva känna sig duktiga och starka under förespegling av att de värnar om hälsa och andra goda saker,

    Övervikt är synligt och därmed lätt att upptäcka och reagera på.
    Ytterst få som skriver i trådarna här som verkligen har en vilja att hjälpa någon att må bättre om det kräver mer än att länka till artiklar som stöder deras åsikter.

  • velig1­3
    Fri 16 Jul 2021 09:25
    #3
    +1
    Anniepannie92 skrev 2021-07-16 09:15:51 följande:

    För att det är osunt. Människorna på stenåldern var knappast överviktiga. De arbetade med sina kroppar och levde med en sund vikt.

    Idag har vi tillgång till mat i överflöd vilket är onaturligt och ger kroppen sjukdomar, bland annat i form av fetma.

    Det är inte friskt och därför föraktar vi det.


    Människor på stenåldern levde till det var 40 och skulle dem ha haft chansen att lägga på sig hade dem gjort det. De levde pfta under svält och hade ofta andra sjukdomar kopplat till det.

    Skulle säga att det är kroppens sätt att bunkra upp och ett mycket naturligt sätt.

    I andra samhällen med mindre mat är det tvärt om så att säga att det är sjukt stämmer inte utan hänger samman med kulturella faktorer.
  • Relaxa­75
    Fri 16 Jul 2021 09:26
    #4
    +2
    velig13 skrev 2021-07-16 08:02:20 följande:

    Har fått upp ögonen för hur utbrett och förankrat föraktet mot fetma och övervikt är. Jag har alltid trott att jag själv varit förskonad från dessa idéer men jag har haft generalfel om det. Är nu vid 42 lite småöverviktig snart ett år sedan förlossning. Har två kilo kvar till normalt BMI. Mår dåligt över det och kämpar med viktnedgång och hjärnspöken.

    Iaf hur kom vi hit att allt handlar om vikt och en extrem rädsla för övervikt? Följer kroppspositiva på Instagram och jag förstår inte hur dem orkar. Det extrema föraktet.

    Sen kan jag tycka det finns extrema idéer där som mindful eating, ät vad du är sugen på och njut iof. Här på familjeliv är föraktet extremt utbrett.

    Varför är överviktiga och tjocka så provocerande? Varför måste övervikt på en gång kopplas ihop med samhällsfara och stora hälsorisker?


    Det är inte provocerande att vara överviktig. Det är upp till varje individ.

    Det som däremot kan vara provocerande är när man försvarar/ursäktar eller normaliserar fetma. När man nonchalerar konsekvensen av vår bekväma livsstil.

    Men jag vill inte heller att folk ska gå runt och må dåligt pga debatten, få ätstörningar etc

    Så hur gör vi? Vi blir latare, fetare och bekvämare, det får och kommer få ännu större konsekvenser på folkhälsan. Högre belastning på sjukvården.

    Men diskuterar vi detta sahällsproblem så blir folk kränkta, mår dåligt etc

    Svårt att hitta någon bra lösning.
  • Kusine­n
    Fri 16 Jul 2021 09:28
    #5
    +2
    Anniepannie92 skrev 2021-07-16 09:15:51 följande:

    För att det är osunt. Människorna på stenåldern var knappast överviktiga. De arbetade med sina kroppar och levde med en sund vikt.

    Idag har vi tillgång till mat i överflöd vilket är onaturligt och ger kroppen sjukdomar, bland annat i form av fetma.

    Det är inte friskt och därför föraktar vi det.


    Jag tror inte ohälsofaktorn räcker. Så intresserade är vi inte av främlingars hälsa generellt, att det kan vara hela sanningen till varför förakt mot överviktiga finns. Men föraktet lindas ju ofta in i hälsaoargument däremot.
  • Fri 16 Jul 2021 13:11
    #6
    +1
    Anniepannie92 skrev 2021-07-16 09:15:51 följande:

    För att det är osunt. Människorna på stenåldern var knappast överviktiga. De arbetade med sina kroppar och levde med en sund vikt.

    Idag har vi tillgång till mat i överflöd vilket är onaturligt och ger kroppen sjukdomar, bland annat i form av fetma.

    Det är inte friskt och därför föraktar vi det.


    Ändå levde stenåldersmänniskorna sällan längre än 30 år i snitt.

    Kom också ihåg att skönhetsideal ändrar sig - under tider med fattigdom, svält och elände var en tjock kropp höjden av skönhet. Skönhetsidealen följer ofta makten och rikedomen. Att vara blek ansågs vackert när fattiga människor fick jobba ute i solen och blev brunbrända, men sedan när fler började jobba inomhus och enbart de med mer pengar hade råd att åka på utlandsresor till solen så började det anses vackert att vara brunbränd (i länderspecifika Sverige).
  • Fri 16 Jul 2021 14:03
    #7
    No Logo skrev 2021-07-16 13:11:29 följande:

    Ändå levde stenåldersmänniskorna sällan längre än 30 år i snitt.


    Lite off topic men detta kan vara lite kul info att veta:

    Medellivslängden från Jägar och samlarfolk där dessa grupper studeras brukar hamna omkring 40 år vilket inte direkt är särskilt imponerande. Antalet människor som dör i ung ålder och mödrar som dör vid barnafödsel ?förstör? dock dessa siffror eftersom de inkluderas i medellivslängden och kraftigt sänker förväntad livslängd.

    Tar man bort de ~50-60 procent som dör innan de fyller 15 år så överlever ~80 procent av de resterande till i alla fall 45 års ålder.

    Medellivslängden i sin tur uppskattas då till ungefär 60-70 år.
  • Sat 17 Jul 2021 12:33
    #8
    Ashswe skrev 2021-07-16 14:03:32 följande:

    Lite off topic men detta kan vara lite kul info att veta:

    Medellivslängden från Jägar och samlarfolk där dessa grupper studeras brukar hamna omkring 40 år vilket inte direkt är särskilt imponerande. Antalet människor som dör i ung ålder och mödrar som dör vid barnafödsel ?förstör? dock dessa siffror eftersom de inkluderas i medellivslängden och kraftigt sänker förväntad livslängd.

    Tar man bort de ~50-60 procent som dör innan de fyller 15 år så överlever ~80 procent av de resterande till i alla fall 45 års ålder.

    Medellivslängden i sin tur uppskattas då till ungefär 60-70 år.


    Har också läst detta tidigare, men undrar hur du inte hur din källa träningslära.se får medellivslängden till 60-70 år om 80% av de som överlever barndomen enbart lever tills de är 45 år?
  • Sun 18 Jul 2021 12:23
    #9
    No Logo skrev 2021-07-17 12:33:53 följande:

    Har också läst detta tidigare, men undrar hur du inte hur din källa träningslära.se får medellivslängden till 60-70 år om 80% av de som överlever barndomen enbart lever tills de är 45 år?


    Nej det är väl inte så konstigt, om hälften av alla döfsfall var innan 15års ålder och medelåldern då var 40år.

    Så räknar man bort dödsfall innan 15år så var det bara 20% som dog innan 45, många blev äldre därav en medellivslängd på 60-70.
  • velig1­3
    Sun 18 Jul 2021 13:36
    #10
    Ashswe skrev 2021-07-18 12:23:01 följande:

    Nej det är väl inte så konstigt, om hälften av alla döfsfall var innan 15års ålder och medelåldern då var 40år.

    Så räknar man bort dödsfall innan 15år så var det bara 20% som dog innan 45, många blev äldre därav en medellivslängd på 60-70.


    Hur många är det idag som dör innan 45? I ett i land som Sverige. Trots den farliga övervikten?

    Folkhälsomyndigheten har klassat övervikt och fetma som ett folkhälsoproblem och vi skulle tveklöst vara friskare och leva längre om vi var mer aktiva och åt nyttigare. Men att dra paralleller till stenåldern håller inte riktigt tyvärr.

    Vi lever väldigt långt ifrån de levnadsvillkoren på fler sätt än kost och motion.
Svar på tråden Tjockförakt