• Anonym (Potatis)

    Är fler kvinnor otrogna än män?

    Jag tänker så här att kvinnor generellt sett blir ju mycket mer uppvaktade än män, och en större andel män har ju ganska svårt för att träffa många kvinnor och måste arbeta mycket mer för det. Det märks extra tydligt på dejtingsidor. Så då borde väl risken för otrohet också vara större för kvinnor.

  • Svar på tråden Är fler kvinnor otrogna än män?
  • Anonym (Tror)

    Skillnaden är att män oftare har en högre sexlust och lättare för att ha flera Sexpartners än kvinnor. Så jag tror att män oftare är otrogna

  • Stoppafuskarna

    Jag tror personligen att män är det oftare men att det rent statistiskt sett är väldigt lika. En kvinna klarar nog att göra det mer i smyg än män.

    Sen är det ju fler män än kvinnor i Sverige i nuläget.

    Sen kan man diskutera i åratal om varför män är det oftare osv

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tror) skrev 2021-07-16 14:01:18 följande:
    Skillnaden är att män oftare har en högre sexlust och lättare för att ha flera Sexpartners än kvinnor. Så jag tror att män oftare är otrogna
    Det tror jag med.
  • Anonym (L)

    Baserat på vad jag ser och sett i min omgivning så är kvinnorna otrogna i betydligt högre grad. Men hur generaliserbart det är har jag svårt att svara på.

  • Anonym (Potatis)
    Anonym (L) skrev 2021-07-16 20:09:23 följande:

    Baserat på vad jag ser och sett i min omgivning så är kvinnorna otrogna i betydligt högre grad. Men hur generaliserbart det är har jag svårt att svara på.


    Jag tror också kanske det med tanke på hur mycket fler möjligheter de får... I alla fall har nog kvinnor oftare emotionell otrohet än män, eller relationer med män som gränsar till otrohet. Mannen kanske är svår att prata känslor, med, har tröttnat på sex och hamnar i porrberoende.
  • Anonym (Potatis)
    Anonym (Tror) skrev 2021-07-16 14:01:18 följande:

    Skillnaden är att män oftare har en högre sexlust och lättare för att ha flera Sexpartners än kvinnor. Så jag tror att män oftare är otrogna


    Jag tycker man läser oftare om att fruns man inte vill ha sex längre än tvärtom. Så jag vet inte om det där med högre sexlust... Den ser kanske olika ut. Män är mer visuella, kvinnor mer emotionella.
  • oland4ever

    Eftersom antalet män resp kvinnor är ganska lika i Sverige och följaktligen antalet singlar (män och kvinnor) därmed borde vara hyfsat lika så borde även antalet otrogna oavsett kön vara hyfsat lika rent matematiskt.


    Oland4ever @ www.oland4ever.com
  • Anonym (Potatis)
    oland4ever skrev 2021-07-16 21:08:55 följande:

    Eftersom antalet män resp kvinnor är ganska lika i Sverige och följaktligen antalet singlar (män och kvinnor) därmed borde vara hyfsat lika så borde även antalet otrogna oavsett kön vara hyfsat lika rent matematiskt.


    Varför borde det det? Män och kvinnor är ganska olika på många sätt.
  • Anonym (Tvärtom)

    Jag tror lite olika, kvinnor är så vana med att bli uppvaktade att man blir lite avtrubbad och ointresserad av män medans när en man väl blir uppvaktad av en kvinna så tänder något till hos honom som leder till otrohet. Men, tror det är ungefär lika hos kvinnor och män hur ofta de är otrogna. Men något högre hos män.

  • Arcnice

    Vad jag vet är det ungefär lika. Tror inte att jag läst någon undersökning specifik för Sverige, men de som jag läst och läst om (var dock några år sedan) var det ungefär 50/50. I vissa var det övervikt för män och i andra övervikt för kvinnor.

    En intressant sak som jag läst är dock att kvinnor var mer rädda för att männen skulle vara emotionellt otrogna (få känslor för någon annan) och männen mer rädda för att kvinnorna skulle vara sexuellt otrogna. Har för mig att en slutledning runt det där handlade om att det var större risk för för männen att deras barn egentligen var någon annans ifall deras partner var otrogen. För kvinnorna var det risken att bli lämnad ensam för att ta hand om eventuella barn om mannen får känslor för någon annan. Det hela hade helt enkelt med evolutionsteori att göra. Men det var som sagt länge sedan jag läste det där så jag kan minnas fel.

Svar på tråden Är fler kvinnor otrogna än män?