• Anonym (a)
    Sat 17 Jul 2021 15:30
    3075 visningar
    22 svar
    22
    3075

    Vill adoptera

    Hej!

    jag tror att jag vill adoptera ett barn i framtiden. Jag undrar kan man adoptera ett barn från Sverige eller typ andra nordiska länder?

    Jag vill att barnet ska vara 2 år eller yngre.

    Kan man adoptera ett barn som kommer från Mellanöstern? Tänker att det kanske kan vara föräldralösa barn pga krig. 

    Jag kommer inte ta bort barnets efternamn utan hen får behålla sitt så lägger jag till mitt till hens. 

  • Svar på tråden Vill adoptera
  • Sat 17 Jul 2021 15:39
    #1
    +1

    Du behöver först bli utredd och godkänd för adoption innan du kan fundera över vad du kan tänka dig för barn. Ta kontakt med socialtjänsten där du bor och ta reda på vad som behövs för att bli godkänd.

  • Anonym (Famrä­tt)
    Sat 17 Jul 2021 15:56
    #2
    +1

    Adoption är ingen lätt process. Tar många år och kostar många hundratusen. Först ska du gå en utbildning, bli medlem i adoptionsorganisation och sedan grundligt utredd för att se om du är lämplig. Sedan bestämmer man vilket land som du ska ansöka om att få barn ifrån och olika länder har olika kriteriet för att godkänna dig och sedan hamnar du på en väntelista.

    Det finns fler människor som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption.

    Nationell adoption är mycket ovanligt. Bara några året och då handlar det oftast om såkallad närståendeadoption.

  • Anonym (a) Trådstartaren
    Sat 17 Jul 2021 16:26
    #3
    Anonym (Famrätt) skrev 2021-07-17 15:56:26 följande:

    Adoption är ingen lätt process. Tar många år och kostar många hundratusen. Först ska du gå en utbildning, bli medlem i adoptionsorganisation och sedan grundligt utredd för att se om du är lämplig. Sedan bestämmer man vilket land som du ska ansöka om att få barn ifrån och olika länder har olika kriteriet för att godkänna dig och sedan hamnar du på en väntelista.

    Det finns fler människor som vill adoptera än vad det finns barn tillgängliga för adoption.

    Nationell adoption är mycket ovanligt. Bara några året och då handlar det oftast om såkallad närståendeadoption.


    Får man inte önska vilket land man vill att barnet ska komma ifrån? 

    Vad är det egentligen som kostar? 
  • Anonym (Nej)
    Sat 17 Jul 2021 16:29
    #4

    Nej. Har du inte problem med fertiliteten så kommer du inte få gå före ofrivilligt barnlösa i en adoptionsprocess.

    En adoptionsprocess kan ta många år då det finns fler ofrivilligt barnlösa än det finns adoptivbarn idag.

    Och så ska det vara! Ett barn är ingen välgörenhetsprocess. Ett barn ska komma till en familj som inte kan få barn men som Intel-baserad något annat än att få en familj. Inte till en person som vill putsa på glorian.

    Nej du kan inte adoptera i Sverige eller Norden. Du kan adoptera om din partner har ett barn sedan tidigare.

  • Sat 17 Jul 2021 16:35
    #5

    I Sverige vill man ju hellre se att oönskade barn aborteras än adopteras, men kontakta socialtjänsten i din kommun för att få mer information om nationella adoptioner.

  • Sat 17 Jul 2021 16:38
    #6
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 16:26:15 följande:

    Får man inte önska vilket land man vill att barnet ska komma ifrån? 

    Vad är det egentligen som kostar? 


    Du får önska ett barn från en lista på dom länder där just dina förutsättningar är godkända.
  • Anonym (Famrä­tt)
    Sat 17 Jul 2021 17:14
    #7
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 16:26:15 följande:

    Får man inte önska vilket land man vill att barnet ska komma ifrån? 

    Vad är det egentligen som kostar? 


    Alla länder har inte adoptionsavtal med sverige. Det som kostar är en mängd avgifter, juridiska kostnader, massa dokument som ska översättas och inte minst resan i samband med adoptionen. Ofta måste man stanna ganska länge i adoptinslandet i samband med att ett barn ska hämtas. Det finns stora ekonomiska krav på att man ska ha en stabil inkomst och ha en avsevärd summa undanstoppat.

    Vad är syftet med att du vill adoptera?
  • Anonym (k)
    Sat 17 Jul 2021 17:51
    #8
    Anonym (a) skrev 2021-07-17 15:30:42 följande:

    Hej!

    jag tror att jag vill adoptera ett barn i framtiden. Jag undrar kan man adoptera ett barn från Sverige eller typ andra nordiska länder?

    Jag vill att barnet ska vara 2 år eller yngre.

    Kan man adoptera ett barn som kommer från Mellanöstern? Tänker att det kanske kan vara föräldralösa barn pga krig. 

    Jag kommer inte ta bort barnets efternamn utan hen får behålla sitt så lägger jag till mitt till hens. 


    Läs på om adoption. Mycket. Det är inte så att du "räddar ett föräldralöst krigsbarn".


     


    Det sker mindre internationella adoptioner idag än förut, av bra skäl och kan man få egna barn är det betydligt enklare.

  • Anonym (a) Trådstartaren
    Sat 17 Jul 2021 20:19
    #9
    Anonym (Nej) skrev 2021-07-17 16:29:29 följande:

    Nej. Har du inte problem med fertiliteten så kommer du inte få gå före ofrivilligt barnlösa i en adoptionsprocess.

    En adoptionsprocess kan ta många år då det finns fler ofrivilligt barnlösa än det finns adoptivbarn idag.

    Och så ska det vara! Ett barn är ingen välgörenhetsprocess. Ett barn ska komma till en familj som inte kan få barn men som Intel-baserad något annat än att få en familj. Inte till en person som vill putsa på glorian.

    Nej du kan inte adoptera i Sverige eller Norden. Du kan adoptera om din partner har ett barn sedan tidigare.


    Varför inte finns det inte barnlösa i Norden?? Det gör det ju väl. 

    Och varför skulle man inte kunna adoptera från krigsdrabbade länder??

    Vadå om min partner har barn sedan tidigare? Va?
  • Anonym (a) Trådstartaren
    Sat 17 Jul 2021 20:21
    #10
    Anonym (k) skrev 2021-07-17 17:51:04 följande:

    Läs på om adoption. Mycket. Det är inte så att du "räddar ett föräldralöst krigsbarn".


     


    Det sker mindre internationella adoptioner idag än förut, av bra skäl och kan man få egna barn är det betydligt enklare.


    Varför skulle det inte vara så?? 
Svar på tråden Vill adoptera