• Anonym (Klädp­olicy)
    Tue 20 Jul 2021 12:27
    3408 visningar
    121 svar
    +1
    121
    3408

    EU-domstol förbjuder slöja på jobbet!

    Vad anser ni? Är det rätt? Fel?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-07-20 21:25
    Omfraserar naturligtvis rubriken pga slarv.

    "EU-domstol godkänner förbud mot slöja på jobbet!"

  • Svar på tråden EU-domstol förbjuder slöja på jobbet!
  • Anonym (Mimmi­)
    Tue 20 Jul 2021 12:29
    #1
    +1

    Länka gärna!
    Svårt att kommentera ett påstående som inte har någon källa.

  • Anonym (Kinna­)
    Tue 20 Jul 2021 12:37
    #2
    +6

    Rätt såklart.

    Det är upp till arbetsgivaren att bestämma om personalen har rätt att ha slöja, piercingar, synliga tatueringar, konstigt färgat hår, tuppkam, solglasögon, håliga jeans osv eller inte.

    Vill man inte jobba för denna arbetsgivare så behöver man inte. Jag har själv fått plocka ur piercing och dölja tatuering på arbetstid, inte gnäller jag för det. Isåfall hade jag valt ett annat jobb om det var så viktigt för mig.

  • Anonym (Beror på)
    Tue 20 Jul 2021 12:42
    #3

    Rätt om det finns någon logisk förklaring till varför men inte om det bara är godtyckligt.

  • Anonym (Klädp­olicy) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 13:07
    #4
    Anonym (Mimmi) skrev 2021-07-20 12:29:06 följande:

    Länka gärna!
    Svårt att kommentera ett påstående som inte har någon källa.


    www.svd.se/eu-domstol-foretag-far-forbjuda-sloja-pa-jobbet

    www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-dom-tillatet-for-foretag-att-forbjuda-sloja

    www.etc.se/nyheter/eu-dom-ger-arbetsgivare-ratt-att-forbjuda-sloja
  • Anonym (Mimmi­)
    Tue 20 Jul 2021 17:04
    #5
    +3
  • Tue 20 Jul 2021 17:16
    #6
    +8

    EU-domstolen har inte förbjudit slöja på jobbet, den har fastslagit att det är upp till arbetsgivaren att avgöra vilken klädsel som är lämplig på arbetsplatsen, och att klädsel som uttrycker en religiös tillhörighet inte är undantagen från arbetsgivarens rätt.

    Jag tycker det är helt i sin ordning att arbetsgivaren själv ska få avgöra vad som anses lämplig arbetsklädsel, så länge arbetsgivaren är konsekvent och inte undantar eller pekar ut en speciell grupp. Om man inte gillar arbetsgivarens regler kan man söka sig till en annan arbetsplats.

  • Anonym (lk)
    Tue 20 Jul 2021 20:51
    #7
    +2

    Helt rätt att arbetsgivaren får bestämma vad som är lämplig klädsel. 


    Samtidigt tänker jag på de kvinnor som då inte kommer att få jobba, de hamnar ännu mer utanför och den kulturen får ett allt stadigare tag om dem istället för att fler och fler bryter sig loss. Men jag anser ändå att det är rätt. 

  • Tue 20 Jul 2021 20:59
    #8
    Embla twopointoh skrev 2021-07-20 17:16:11 följande:

    EU-domstolen har inte förbjudit slöja på jobbet, den har fastslagit att det är upp till arbetsgivaren att avgöra vilken klädsel som är lämplig på arbetsplatsen, och att klädsel som uttrycker en religiös tillhörighet inte är undantagen från arbetsgivarens rätt.

    Jag tycker det är helt i sin ordning att arbetsgivaren själv ska få avgöra vad som anses lämplig arbetsklädsel, så länge arbetsgivaren är konsekvent och inte undantar eller pekar ut en speciell grupp. Om man inte gillar arbetsgivarens regler kan man söka sig till en annan arbetsplats.


    Tycker också det låter helt i sin ordning. En arbetsgivare måste också ha helt rätt att säga ifrån.
  • Anonym (Probl­em)
    Tue 20 Jul 2021 21:00
    #9
    -1 +2

    Hur många med slöja arbetar överhuvudtaget i Sverige?

    "Problemet" är minimalt med tanke på hur få de är som gör det.

    Är värre med barnen som påtvingas slöja.

  • Tue 20 Jul 2021 21:04
    #10
    -1 +2

    Nej, EU-domstolen förbjuder inte slöja på jobbet.

    Eu -domstolen säger att det är OK/Inte diskiminering att förbjuda slöja på jobbet.

    Skillnaden är INTE obetydlig.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden EU-domstol förbjuder slöja på jobbet!