• Anonym (Jz)
    Tue 20 Jul 2021 21:07
    5721 visningar
    53 svar
    53
    5721

    Apoteksanställda, tror ni att vårt yrke har en framtid?

    ...och inte bara apoteksanställda.

    I stället för att kapa en annan tråd här tänkte jag starta en diskussion. Jag är farmaceut, har jobbat på apotek i flera år, och även tidigare i hemlandet. Jag upplever att någonting är allvarligt fel med vårt yrke. Man hör väldigt mycket missnöje från kollegor, många ångrar sin utbildning och slutar inom branchen. Jobbet motsvarar inte kompetensen eller i alla fall utbildningen, man känner sig som, och är sedd så, både av kunderna och högre chefer - som en butiksbiträde. Relativt höga ingångslöner men sedan är det omöjloigt att få ett påslag pga prestation. Prestation spelar ingen roll. Utvecklingsmöjligheter minimala, upprepande arbetsuppgifter. Vi är högst utbytbara.

    Och nu har vi näthandel. Jag är inte emot utveckling, men jag tror att den dagen vi jämställde fysisk expedition då man pratar med kunden med klickande i dator, den dagen cementerade vi det läge som farmaci de facto har reducerats till: förvaltning av mediciner, administrativ- och väldigt grundläggande farmakologiskt kontroll. Nu väntar vi på sista slaget känner jag, att någon äntligen ska ropa ut att kejsaren är naken och att vi inte behöver utbildad personal att expediera mediciner. Och då ryker vi.

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Apoteksanställda, tror ni att vårt yrke har en framtid?
  • Tue 20 Jul 2021 21:28
    #1
    +1

    Jag jobbar inte på apotek men klart ni behövs och inte är utbytbara. En läkare skrev en gång ut medicin till dottern, men den fick jag inte ut för farmaceuten konstaterade att dottern var för liten. Hon fick ringa läkaren och medicinen blev utbytt. För en korrekt hantering krävs en gedigen utbildning!

    Jag tror att avregleringen var en bidragande orsak. Apoteket har nu hyllmeter med smink, krämer mm men basutbud av värktabletter...

  • Anonym (framt­iden)
    Tue 20 Jul 2021 21:42
    #2
    +4

    Jag tror att framtiden är helt beroende av att ta tillbaka vad vårt yrke handlar om. Jag har varit farmaceut sedan innan privatiseringen och jag har märkt hur det förändrats. Förr var vi en av de yrkesgrupper som folket litade mest på men sen privatiseringen och vinstkravet, kränga grejer kravet, har tilliten sjunkit som en sten. Med all rätt! Det ska inte vara vårt jobb att sälja smink, choklad, te och kommersiella viktnedsgångsalternativ. När vi gör det urholkas även folks tilltro till läkemedeln, och våra kunskaper om de, som ska vara det vi betjänar folk att få tillgång till. Vi ÄR butiksbiträden idag. Det gör att synen på farmaceuter är att vem som hels kan göra det jobbet. Vera, 19 år, direkt från gymnasiet kan sälja smink och choklad, då kan hon sälja läkemedel också, är den allmänna synen, och vad tusan ska vi då med utbilningen till?

    Farmaceuter behöver vägra att sälja saker som hör hemma hos Kicks, Tehuset och CHokladfabriken och framhäva vårt yrkeskunnande och varför det är så viktigt, för det är det. Det är väldigt ofta vi som upptäcker till exempel att äldre har oerhört många, ofta kontraindiktatoriska, mediciner helt i onödan.

  • Tue 20 Jul 2021 21:44
    #3
    Anonym (Jz) skrev 2021-07-20 21:07:46 följande:

    ...och inte bara apoteksanställda.

    I stället för att kapa en annan tråd här tänkte jag starta en diskussion. Jag är farmaceut, har jobbat på apotek i flera år, och även tidigare i hemlandet. Jag upplever att någonting är allvarligt fel med vårt yrke. Man hör väldigt mycket missnöje från kollegor, många ångrar sin utbildning och slutar inom branchen. Jobbet motsvarar inte kompetensen eller i alla fall utbildningen, man känner sig som, och är sedd så, både av kunderna och högre chefer - som en butiksbiträde. Relativt höga ingångslöner men sedan är det omöjloigt att få ett påslag pga prestation. Prestation spelar ingen roll. Utvecklingsmöjligheter minimala, upprepande arbetsuppgifter. Vi är högst utbytbara.

    Och nu har vi näthandel. Jag är inte emot utveckling, men jag tror att den dagen vi jämställde fysisk expedition då man pratar med kunden med klickande i dator, den dagen cementerade vi det läge som farmaci de facto har reducerats till: förvaltning av mediciner, administrativ- och väldigt grundläggande farmakologiskt kontroll. Nu väntar vi på sista slaget känner jag, att någon äntligen ska ropa ut att kejsaren är naken och att vi inte behöver utbildad personal att expediera mediciner. Och då ryker vi.

    Vad tycker ni?


    Nu är jag inte receptarie/apotekare, men har en del erfarenhet av läkemedel tidigare i kedjan så att säga. Jag tror att många underskattar den kunskap en farmaceut besitter om läkemedel, förstår inte att de inte sällan faktiskt har bättre koll än vad läkare har. Jag har hört flera närstående som berättat att receptarien reagerat när de skulle köpa receptbelagt och räddat dem från att kombinera mediciner som inte ska kombineras, vilket läkaren som skrivit ut dem missat. Det är väldigt trist att farmaceuter ses som en vanlig säljare.

    Näthandeln av läkemedel är minst sagt vansklig. På ett sätt tycker jag att det är bra att man kan få sina läkemedel i brevlådan, men samtidigt så bäddar näthandeln för att man råkar ut för feldoseringar, felaktiga kombinationer, och inte minst läkemedelskopior. Om man har tur med en läkemedelskopia får man något verkningslöst, har man otur kan man bli väldigt sjuk eller dö. Det finns en anledning till att läkemedelsbranschen är så strikt reglerad och att läkemedel kostar en slant, liksom. Men det verkar en del inte fatta, de inser inte vilken tid och resurser som läggs ned på forskning, utveckling, kontroller och kontroller igen på ens en vanlig huvudvärkstablett.

    Jag hoppas att vi kommer att kunna ha kvar våra apotek, med kunnig personal som man kan fråga och få råd av. Jag uppskattar det jobb som du och dina kollegor gör!
  • Tue 20 Jul 2021 22:01
    #4
    +1

    Tacka gudarna för näthandel. Jag fullkomligt avskyr apotekspersonal. Mest påträngande folket som finns. Bara låt mig vara - väldigt få människor går väl till ett apotek utan att veta vad dom ska ha och behöver.

  • Anonym (Jz) Trådstartaren
    Tue 20 Jul 2021 22:06
    #5
    Elin pelin skrev 2021-07-20 21:28:51 följande:

    Jag jobbar inte på apotek men klart ni behövs och inte är utbytbara. En läkare skrev en gång ut medicin till dottern, men den fick jag inte ut för farmaceuten konstaterade att dottern var för liten. Hon fick ringa läkaren och medicinen blev utbytt. För en korrekt hantering krävs en gedigen utbildning!

    Jag tror att avregleringen var en bidragande orsak. Apoteket har nu hyllmeter med smink, krämer mm men basutbud av värktabletter...


    Just det är väldigt lätt att upptäcka och är ett exempel på grundläggande farmakologiskt kontroll. Bara den typ av insats motiverar inte en längre högskoleutbildning.
    Men, dessvärre, även den typ av intervention premieras inte alls varker av ledningen eller kunderna i stort.  Den verklighet vi jobbar i idag, är att kundmötet ska gå snabbt till. Det man övar det blir man bra på och det man inte övar det förfaller. Och vad övar man i apotek? Snabb service, lagerarbete, administration, automatiserad trevlighet och inte minst merförsäljning av mer eller mindre läkemedelsrelaterade varor. Man har lärt sig avskaffa all yrkesstolthet och tålmodigt förklara för vulgära människor att det är i deras intresse att dosen ska kollas. Det är en miljö som bäddar för fel.
  • Anonym (F)
    Tue 20 Jul 2021 22:06
    #6

    Hur ska Apoteken tjäna pengar på farmaceuternas kunskap? Det är ju den som är värd något, men det är det många som inte fattar.

    Det vore intressant och se relationen mellan antalet mer komplicerade medicinfall (flera mediciner till en och samma person) eller mycket enkel hantering som min egen Levaxin (min enda medicin). Det näthandlar jag och får hemskickad.

    Har felmedicinering ökat pga privatisering och näthandel? Sker ingen kontroll av hela medicinbollen vid näthandel, bara vid fysiska besök i butik?

    Nej jag jobbar inte på Apotek, eller ens inom vården :)

  • Anonym (framt­iden)
    Tue 20 Jul 2021 22:10
    #7
    Citronsaft skrev 2021-07-20 22:01:51 följande:

    Tacka gudarna för näthandel. Jag fullkomligt avskyr apotekspersonal. Mest påträngande folket som finns. Bara låt mig vara - väldigt få människor går väl till ett apotek utan att veta vad dom ska ha och behöver.


    Tyvärr är det direktiv uppifrån. Vi vill inte, inte de flesta av oss i alla fall, men om inte tillräkligt blir sålt från en viss avdelning så blir det hårt tryck och på vissa håll reprissalier eller hot därom.
  • Anonym (Göran­)
    Tue 20 Jul 2021 22:14
    #8
    Citronsaft skrev 2021-07-20 22:01:51 följande:

    Tacka gudarna för näthandel. Jag fullkomligt avskyr apotekspersonal. Mest påträngande folket som finns. Bara låt mig vara - väldigt få människor går väl till ett apotek utan att veta vad dom ska ha och behöver.


    Jag är sällan på apoteket men äter just nu några receptbelagda mediciner. Du har har rätt de ifrågasätter ofta och ska informera trots att jag har gjort flera uttag.
  • Tue 20 Jul 2021 22:21
    #9

    Håller med om att merförsäljning stör verksamheten och brist på tex sömnmediciner och annat på lagren blivit markant sämre. Ofta finns inte vanliga läkemedel inne.

    Respekterar er och tycker ni är coola som fixat en så pass krävande naturvetenskaplig utbildning! Ni räddar liv och hälsa varje dag med er kunskap. Många av er är väldigt trevliga också. Heja er!

  • Anonym (F)
    Tue 20 Jul 2021 22:27
    #10
    Anonym (framtiden) skrev 2021-07-20 22:10:42 följande:

    Tyvärr är det direktiv uppifrån. Vi vill inte, inte de flesta av oss i alla fall, men om inte tillräkligt blir sålt från en viss avdelning så blir det hårt tryck och på vissa håll reprissalier eller hot därom.


    Det är ju det som är grejen. Alla butiker måste sälja. Det går inte att ta extra betalt för den kunskap ni adderar till produkterna. Men jag fattar inte? apoteken får väl ersättning av staten för att leverera och lagerföra receptbelagd medicin? Eller hur funkar det?
Svar på tråden Apoteksanställda, tror ni att vårt yrke har en framtid?