• Tue 20 Jul 2021 21:28
    2271 visningar
    15 svar
    15
    2271

    Mår dåligt av alkohol

    Jag har börjat må dåligt när jag dricker alkohol, har aldrig hänt innan så förstår inte riktigt vad problemet kan vara. Nu pratar vi inte om snefylla med blackout och spya utan mer feberkänsla, yrsel och illamående av så lite som en cider. Innan behövde jag kanske 4 st för att över huvud taget känna något och jag mådde sällan dåligt eller spydde innan detta. Jag brukar dricka cider, drinkar eller groggar. Kan det vara värt att testa dricka öl framöver? Vin dricker jag inte. Någon som har liknande erfarenhet eller vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Mår dåligt av alkohol
  • Anonym (Äckli­gt)
    Tue 20 Jul 2021 21:44
    #1
    +1

    Din kropp vill onekligen ha en paus. Själv har jag några gånger fått sjukaste bakis-ångesten som satt igång perioder av ångest i 1-2 veckor för att sedan klinga av. Läst en del får så i samband med menscykeln eller när man druckit för mycket nån period. Ovärt enligt mig!

  • Anonym (Ella)
    Tue 20 Jul 2021 21:50
    #2
    +1

    Mådde ungefär likadant när jag drack lite öl eller grogg. Kändes som jag var förgiftad på något sätt. Det slutade med att jag inte dricker annat än ett glas mousserande vin på nyårsafton

  • Tue 20 Jul 2021 22:24
    #3
    Anonym (Äckligt) skrev 2021-07-20 21:44:11 följande:

    Din kropp vill onekligen ha en paus. Själv har jag några gånger fått sjukaste bakis-ångesten som satt igång perioder av ångest i 1-2 veckor för att sedan klinga av. Läst en del får så i samband med menscykeln eller när man druckit för mycket nån period. Ovärt enligt mig!


    Då kanske det är bäst att ta en paus ett tag och se om det blir bättre. Jag drack väldigt mycket december till februari efter att jag och mitt ex gjorde slut, varje helg i tre månader. Sen drack jag endast en gång mars-maj och alla gånger har jag mår bra. Nu när sommarn kom och jag börjat dricka igen har det verkligen inte gått. Har dock börjat med p-piller igen så det kanske funkar bättre nu? Ska testa till helgen och se hur det går
  • Tue 20 Jul 2021 22:29
    #4
    Anonym (Ella) skrev 2021-07-20 21:50:23 följande:

    Mådde ungefär likadant när jag drack lite öl eller grogg. Kändes som jag var förgiftad på något sätt. Det slutade med att jag inte dricker annat än ett glas mousserande vin på nyårsafton


    Så det hjälpte alltså inte att byta sort? Kändes det lika oavsett om det va sprit, cider, öl eller vin? Förra gången jag drack vin gick det bra, men det var ett tag sen. Cider har inte gått alls. Senaste gången jag va ute beställde jag en drink och mådde dåligt direkt. Förstår inte vad det kan vara. Om det kan vara just spriten jag inte tål
  • Anonym (Gina)
    Tue 20 Jul 2021 22:32
    #5

    Jag däremot känner mig väldigt trött på mina vita dagar.Jag är ingen stordrickare men dricker måttligt.

  • Anonym (Ella)
    Tue 20 Jul 2021 23:02
    #6
    GanskaEfterbliven skrev 2021-07-20 22:29:17 följande:

    Så det hjälpte alltså inte att byta sort? Kändes det lika oavsett om det va sprit, cider, öl eller vin? Förra gången jag drack vin gick det bra, men det var ett tag sen. Cider har inte gått alls. Senaste gången jag va ute beställde jag en drink och mådde dåligt direkt. Förstår inte vad det kan vara. Om det kan vara just spriten jag inte tål


    Kände likadant oavsett vad jag drack, som om min kropp efter ett antal år med alkohol inte längre tålde det. Har hänt många ggr att mitt glas vid nyår inte ens blivit uppdrucket.
  • Wed 21 Jul 2021 01:09
    #7
    Anonym (Ella) skrev 2021-07-20 23:02:25 följande:

    Kände likadant oavsett vad jag drack, som om min kropp efter ett antal år med alkohol inte längre tålde det. Har hänt många ggr att mitt glas vid nyår inte ens blivit uppdrucket.


    Då kanske det bara är att sluta helt då.. sjukt tråkigt men det är väll så det är ibland. Får nöja mig med cola hädan efter haha
  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Wed 21 Jul 2021 01:19
    #8

    Kanske har du blivit histaminkänslig?

    Alkohol frisätter extra histamin i kroppen vilket kan ge många olika symptom. En del personer reagerar mycket med hud, andra mest med mage och några med hjärtpåverkan/feberkänningar.

    Ett klassiskt misstag är att äta mängder av skaldjur eller lagrad ost/chark (innehåller massor av histamin) ihop med alkohol, då känner rätt många sig lite kass och det är inte bara spriten som gör det.

    Här står mer om olika saker med alkoholvaror som kan ge olika reaktioner:

    www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/alkohol-och-sjukdomar/allergi-och-alkohol/

  • Wed 21 Jul 2021 10:20
    #9
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2021-07-21 01:19:39 följande:

    Kanske har du blivit histaminkänslig?

    Alkohol frisätter extra histamin i kroppen vilket kan ge många olika symptom. En del personer reagerar mycket med hud, andra mest med mage och några med hjärtpåverkan/feberkänningar.

    Ett klassiskt misstag är att äta mängder av skaldjur eller lagrad ost/chark (innehåller massor av histamin) ihop med alkohol, då känner rätt många sig lite kass och det är inte bara spriten som gör det.

    Här står mer om olika saker med alkoholvaror som kan ge olika reaktioner:

    www.omsystembolaget.se/folkhalsa/kropp-och-halsa/alkohol-och-sjukdomar/allergi-och-alkohol/


    Då kanske det kan vara en orsak? När jag tänker efter så har jag faktiskt ätit mat som t.ex. hamburgare innan de flesta gånger jag druckit. Är vegetarian så har ätit halloumiburgare, det stog ju något om ost, tomat osv. Kanske ska äta något annat innan nästa gång. Får pröva mig fram helt enkelt
  • Anonym (Bobvi­ous)
    Wed 21 Jul 2021 11:19
    #10

    Är du möjligen gravid utan att veta om det...? Annars känns det lättlöst - sluta dricka alkohol eller håll dig till sånt du inte mår dåligt av.

  • Anonym (Bea)
    Wed 21 Jul 2021 11:25
    #11

    Varit med om samma. Fått tvinga i mig ett eller två glas vin men sedan har det lossnat. Antar att det är kroppen som säger ifrån och tycker det är dags för en vit period. Det har släppt efter att jag varit torr en tid.

  • Sun 25 Jul 2021 12:01
    #12
    Anonym (Bobvious) skrev 2021-07-21 11:19:42 följande:

    Är du möjligen gravid utan att veta om det...? Annars känns det lättlöst - sluta dricka alkohol eller håll dig till sånt du inte mår dåligt av.


    Det hoppas jag verkligen inte. Hade sex senaste gången i april. Tog ett grav test ca 2 veckor efter som visade negativt, borde ha märkt nu om jag varit gravid tycker jag. Får helt enkelt sluta dricka alkohol
  • Sun 25 Jul 2021 12:02
    #13
    Anonym (Bea) skrev 2021-07-21 11:25:45 följande:

    Varit med om samma. Fått tvinga i mig ett eller två glas vin men sedan har det lossnat. Antar att det är kroppen som säger ifrån och tycker det är dags för en vit period. Det har släppt efter att jag varit torr en tid.


    Får testa det och se om det släpper
  • Anonym (Plätt­lätt)
    Sun 25 Jul 2021 12:04
    #14
    +1

    Men drick inte alkohol då, helt enkelt. Det är ju inget som kroppen behöver. Bara en lyxgrej. Jag dricker inte läsk av samma anledning, mår inte bra av det.

  • Sun 25 Jul 2021 15:06
    #15
    Anonym (Plättlätt) skrev 2021-07-25 12:04:53 följande:

    Men drick inte alkohol då, helt enkelt. Det är ju inget som kroppen behöver. Bara en lyxgrej. Jag dricker inte läsk av samma anledning, mår inte bra av det.


    Saknar att ha en riktigt härlig fylla där man bara mår bra, det är ju något av det bästa som finns. Snefyllor kan jag gärna va utan, kan även ha kul utan alkohol. Men blir inte riktigt samma sak på fester och vinkvällar (även om jag dricker cider) om man inte har alkohol. Får se om det blir bättre helt enkelt
Svar på tråden Mår dåligt av alkohol