• Anonym (Ts)
    Wed 21 Jul 2021 17:56
    683 visningar
    31 svar
    31
    683

    Minska på matkostnaderna, hur då?

    Vi är en familj på två vuxna och ett barn (och ett till påväg). Vi har en matbudget vi försöker hålla oss till men brukar alltid bli flera tusen dyrare.

    Det är dessutom inte någon "dyr" mat eller så vi äter.. vet inte ens själv var pengarna går, är tyvärr jättedålig på att kolla priser i mataffären utan köper bara.

    Vad har ni för tips för att minska på matutgifterna? Handlar ni från någon specifik mataffär som ni tycker är billigast? Vad för typ av mat gör ni för att hålla nere kostnaderna? Något man bör tänka på?

    Jag har precis köpt en köksmaskin iallafall, tänker att det hjälper lite att baka eget bröd. Men annars är det helt tomt i huvudet.

  • Svar på tråden Minska på matkostnaderna, hur då?
  • Anonym (Maja)
    Wed 21 Jul 2021 18:08
    #1

    Det kan ju vara så enkelt som att ni jnte har en realistisk matbudget. Har ni kollat Kknsumentverkets riktlinjer?

  • Anonym (Jenny­)
    Wed 21 Jul 2021 18:12
    #2

    Ät (mer) vegetariskt.

    Planera för rester så att ni inte slänger mat.

    Laga mer av billigare råvaror och använd dyrare mer som smaksättning eller en liten bit.

    Köp frukt och grönsaker som är i säsong.

    Se över frukost och snacks. Gröt eller fil är billigare än mackor och billiga pålägg gör stor skillnad.

    Undvik färdiglagade rätter och dyrare halvfabrikat. Även om bönor på burk är en billig proteinkälla så är det ännu billigare att använda torra.

    Drick vatten.

    Fundera vad som funkar bäst för er: storhandla med god planering eller bara handla för ett fåtal dagar. Det är inte självklart vilket som passar just er bäst. Minimera att slänga mat tex, eller att ni inte är bra på att ta hand om rester kan göra att det blir billigare att bara köpa precis det ni behöver för en kortare tid. Har ni stor frys eller bara ett litet frysfack?

    Portionen under tian har många goda billiga rätter och tips.

  • Wed 21 Jul 2021 18:15
    #3
    +1

    Jag tror att ni måste börja med att reflektera över vad ni faktiskt handlar och vad det kostar er. Spara kvittona på en vecka och titta igenom hur verkligheten ser ut. Oftast är det frukosten och "något att tugga på" som kostar en del pengar. Dvs 6-7 olika dyra pålägg som fylls på flera gånger i veckan, juicer, dyra yougurtar och flingor, färdiga smoothies och energibars/drycker, lagrade ostar, ölkorvar, snacks, fredagsmys, läsk, smågodis, färdiga röror över disk, butiksbakat,

    Sen är nästa dyra post allt extra som inte är mat men som alltid hamnar i kundvagnen samtidigt och på regelbunden basis : lyxiga magsin/tidningar, hårfärg, skönhetsprodukter, frisörschampo, krukväxter, äkta rakhyvlar, djurmat, nån teknikpryl, nån kökspryl, nån form av heminredning, något klädesplagg, nån form av present, säsongsbetonade prylar, pocketböcker, etc etc och 3-4 prylar per gång ni handlar kan bli en tusenlapp bara där..

  • Wed 21 Jul 2021 18:37
    #4
    +3

    Börja med frågan: Är budgeten realistisk i förhållande emot era förutsättningar? Jag vet massor av människor som både inte förstår hur deras 4000 för 5 personer inte håller när de bor i Stockholm och bara har tillgång till faktiska affärer, och folk som klagar och rackar ner på att folk inte kan utfodra sin familj på 5 personer på bara 2000 kronor för det kan de göra, för de jagar och odlar och lägger tiimmar på att hämta i skogen, har stora matkällare som de fyller med syltat och saftat och torkat och inlagt och gigantiska frysar som håller kött och fisk för hela året.

    Så min första fråga är: ÄR er budget realistiskt satt utifrån de förutsättningarna ni har?

    Mitt tips därefter är att göra hård dragning mellan MAT, HUSHÅLL, HYGIEN och ÖVRIG när ni handlar i affären. Alla dessa poster bör ha en egen, realistiskt satt budget. Eventuellt också att ni bryter ut GODIS/SNACKS/ONYTTIGT ur budgeten. Ni bör också ha en egen budgetpost för UTEMAT.

    När det är gjort kan ni börja se över själva matplanneringen och inköpen.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Wed 21 Jul 2021 18:41
    #5

    Egenbakat bröd, förresten, är bara billigare så länge ni håller er till enka bröd gjorda av billigare mjöler, som vete och rågsikt. Så fort det blir mer avancerat tjänar man inget på att baka bröd själv.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Vi då)
    Wed 21 Jul 2021 19:15
    #6

    Frysta kycklingben istället för filé
    Frysta grönsaker med affärens egna märke: Garant, Favorit och ICA Basic mao ( finns säkert fler jag inte vet om)
    Svinnlådor/kort-datumlådor
    Willys mjölk och fil är billigare än Arlas
    Vi köper flera livsmedel som inte är från de "fina" välkända märkena och de smakar minst lika bra. 
    När jag gör köttfärssås använder jag blandfärs och har i en massa annat för att dryga ut såsen.
    Odla egen paprika- nog det absolut enklaste man kan odla hemma inomhus
    Vi har egen trädgård med bär och frukt, men har man inte det sparar man ju tyvärr inget där. Men skogen är fri att plocka i. Glad

  • Anonym (Andre­as)
    Wed 21 Jul 2021 19:24
    #7

    Höga matkostnader brukar i regel följas av dyra matvanor även om man naivt tror att man bara äter "kött och potatis", för i verkligheten är det inte riktigt så. Man handlar kanske varje dag för flera hundralappar men kan ändå inte riktigt laga middag så det räcker till dagen efter. Där är liksom en rejäl stor bov.

    Samt att vanan att ständigt handla gör att man inte tänker sig för hur man äter utan bara handlar och fyller på. Det får ni börja reflektera över och lära er. Är osten slut så är den slut, då väntar man på billigt pris eller erbjudande och så får man äta leverpastej istället under tiden eller faktiskt samsas om enbart kokt skinka hela familjen.

    Äter ni mycket hel/halvfabrikat och hämtmat/utemat så har ni ju halva svaret där.

    Samt även tänka till om ni är en familj som gärna unnar er extra gott i form av finare middagar, bjudningar grillkvällar, fredagsmys vid tv, ständigt fikar, helgdagsfirande, kräftskivor osv osv. Då är det inte konstigt att ni har höga matkostnader om ni i princip ständigt har något ni unnar er.

  • Anonym (Snålj­åp)
    Wed 21 Jul 2021 19:44
    #8

    Vi (eller jag, eftersom det oftast är jag som handlar) köper nästan aldrig något för att vi är sugna på just det just då. Jag köper istället på mig saker jag vet går åt när det är erbjudanden/extrapris, så vi har ett lager hemma, och lagar mat från det. Är det något speciellt recept vi vill laga händer det att vi kompletterar med något, men oftast väljer vi i så fall recept utifrån vad vi har och improviserar/byter ut om något saknas.

    Det kräver i och för sig att man har en hyfsat stor frys, och ett skafferi där man får plats med extra torrvaror.

  • Anonym (Plane­n)
    Wed 21 Jul 2021 20:14
    #9

    Gör veckomatsedel så att ingen mat slängs. Hämta recept på Portionen under tian.

    Ät bara lite kött. Handla grönsaker efter säsong.

    Om det finns storpack på rea - köp endast om ni har plats i frysen eller det är en torrvara med lång hållbarhet. Annars riskerar man att maten blir dålig innan man hunnit äta upp den. Slängd mat är dyr mat.

    Gröt är bra mat. :) Och ärtsoppa. Om barnen fått något de verkligen gillar till lunch i skolan händer det att vi äter gröt på kvällen.

  • Anonym (Dahli­a)
    Wed 21 Jul 2021 20:54
    #10

    Det dyra är vanligen kött om man inte ägnar sig åt orgier i organiskt/eko och recept med massor av ingredienser.

    Inför en soppdag i veckan då ni äter t.ex. potatis/purjosoppa, pumpasoppa, sötpotatissoppa med morot och ingefära, svampsoppa, ärtsoppa, soppa på röda linser, klassisk klar grönsakssoppa beroende på säsong. Den som är hungrig gör en varm macka till med en skiva pålägg, mycket billigare än en hel köttmiddag till alla.

    Ha också en annan vegetarisk dag i veckan då ni anstränger er för att hitta nya recept som är nyttiga och billiga.

    Lämna en lucka i veckans måltider. Fråga om familjen behöver varm middag varje dag- har alla ätit bra på lunchen kan man klara sig med mackor och grönsaker på kvällen. Se till att av era planerade måltider 1-2 ligger i frysen/baseras på hållbara torrvaror så att ni kan välja att spara dem.

    Acceptera inte att köttrester kastas. Bestäm er- antingen äter vi rester imorgon/som matlåda eller så tärnar man och ner i frysen, så får det bli pytt eller kött att lägga i grönsakssoppan. Och sen kollar man hela tiden av vad man har i frysen och planerar in det innan det blir för gammalt och isigt.

Svar på tråden Minska på matkostnaderna, hur då?