• Anonym (Li)
    Thu 22 Jul 2021 11:21
    609 visningar
    22 svar
    22
    609

    Inte glada

    Vi väntar fjärde barnet, oplanerat men ändå välkommet.

    Vi har stabil tillvaro, vi är gifta och har ordnat boende, arbete och ekonomi. Våra barn är födda 2011, 2017 och 2018.

    Min makes föräldrar bor i samma stad som vi, och vi ses 1-2 gånger i veckan ungefär.

    Igår var de hos oss på fika, och vi berättade om graviditeteten. De blev inte glada alls. De sa att de tyckte det räckte med tre barn och stämningen blev konstig.

    Lite senare när jag var i köket, hörde jag genom fönstret som stod på glänt hur svärföräldrarna och min man pratade med låga röster utanför.

    De frågade bla varför vi inte gör abort? De var tydligt missnöjda.

    De åkte hem strax därpå, utan att sagt grattis eller nåt.

    Är inte grattis något man säger oavsett vad man personligen tycker? Varför måste de visa sitt missnöje så öppet?

    De bryr sig om barnbarnen, det gör de verkligen. Vi har dock aldrig utnyttjat dem för barnvakt eller så. De har passat våra barn vid 3-4 tillfällen då vi behövt jobba och förskolan varit stängd.

    Då har de själva erbjudit sig, och de har aldrig behövt ha barnen över natten.

    Nu har jag ingen lust att träffa dem. Det kändes som att de läxade upp oss som två tonåringar som slarvat.

    Känns pinsamt alltihop. Jag är en vuxen kvinna som fyller 40 i år.

  • Svar på tråden Inte glada
  • Anonym (H)
    Thu 22 Jul 2021 11:30
    #1

    För det första så jätte Grattis :D.

    Sen så förstår jag dig, tycker det är ett elakt beteende av svärföräldrarna. Jag hade inte velat träffa dem heller efter det speciellt eftersom de frågat varför ni inte ska göra abort..Vad säger din man?

  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 22 Jul 2021 11:40
    #2
    Anonym (H) skrev 2021-07-22 11:30:01 följande:

    För det första så jätte Grattis :D.

    Sen så förstår jag dig, tycker det är ett elakt beteende av svärföräldrarna. Jag hade inte velat träffa dem heller efter det speciellt eftersom de frågat varför ni inte ska göra abort..Vad säger din man?


    Tack snälla!

    Min man har inte sagt så mycket, men han är besviken över deras reaktion, och har börjat oroa sig lite för hur det ska bli med fyra barn, om vi kommer klara det.
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 22 Jul 2021 11:41
    #3

    Ja, jag är i vecka 12. Och hade vi valt abort så hade vi ju inte ens berättat för dem att vi väntar barn.

  • Thu 22 Jul 2021 11:43
    #4

    Grattis TS! Vad kul med en spontanare! :)

    Vi har fyra barn och det går hur bra som helst, fast vi är lite trångbodda nu. Det är lite att stå i med logistiken, bara, men inget som inte går att hantera. Oroa er inte för det, det kommer gå så bra så. <3

  • Anonym (Fy)
    Thu 22 Jul 2021 11:47
    #5
    Anonym (Li) skrev 2021-07-22 11:21:32 följande:

    Vi väntar fjärde barnet, oplanerat men ändå välkommet.

    Vi har stabil tillvaro, vi är gifta och har ordnat boende, arbete och ekonomi. Våra barn är födda 2011, 2017 och 2018.

    Min makes föräldrar bor i samma stad som vi, och vi ses 1-2 gånger i veckan ungefär.

    Igår var de hos oss på fika, och vi berättade om graviditeteten. De blev inte glada alls. De sa att de tyckte det räckte med tre barn och stämningen blev konstig.

    Lite senare när jag var i köket, hörde jag genom fönstret som stod på glänt hur svärföräldrarna och min man pratade med låga röster utanför.

    De frågade bla varför vi inte gör abort? De var tydligt missnöjda.

    De åkte hem strax därpå, utan att sagt grattis eller nåt.

    Är inte grattis något man säger oavsett vad man personligen tycker? Varför måste de visa sitt missnöje så öppet?

    De bryr sig om barnbarnen, det gör de verkligen. Vi har dock aldrig utnyttjat dem för barnvakt eller så. De har passat våra barn vid 3-4 tillfällen då vi behövt jobba och förskolan varit stängd.

    Då har de själva erbjudit sig, och de har aldrig behövt ha barnen över natten.

    Nu har jag ingen lust att träffa dem. Det kändes som att de läxade upp oss som två tonåringar som slarvat.

    Känns pinsamt alltihop. Jag är en vuxen kvinna som fyller 40 i år.


    Stort grattis till barnet!!

    Usch vad fult av dem. Att man ens kan fråga en sån sak, varför ni inte gör abort? fy alltså. Jag hade blivit så arg och besviken på dem. Förstår dig. Jag kan förstå deras ickeglädje mer om det nu hade varit så att ni ständigt hade ?utnyttjat? er som barnvakt, men de verkar ju inte behöva vara involverade knappt alls så den teorin försvann ju. Kan bara beklaga. Är själv besviken på mina svärföräldrar gällande vår(a) barn så förstår dig.
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 22 Jul 2021 11:52
    #6
    Anfield12 skrev 2021-07-22 11:43:51 följande:

    Grattis TS! Vad kul med en spontanare! :)

    Vi har fyra barn och det går hur bra som helst, fast vi är lite trångbodda nu. Det är lite att stå i med logistiken, bara, men inget som inte går att hantera. Oroa er inte för det, det kommer gå så bra så. <3


    Tack!

    Jag är glad över graviditeten, men glädjen dämpades en del efter igår tyvärr.

    Vi kommer bli trångbodda, fyra barn i en fyra.

    Men jag känner inte att det är en anledning att ta bort det.
  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 22 Jul 2021 12:00
    #7
    Anonym (Fy) skrev 2021-07-22 11:47:09 följande:

    Stort grattis till barnet!!

    Usch vad fult av dem. Att man ens kan fråga en sån sak, varför ni inte gör abort? fy alltså. Jag hade blivit så arg och besviken på dem. Förstår dig. Jag kan förstå deras ickeglädje mer om det nu hade varit så att ni ständigt hade ?utnyttjat? er som barnvakt, men de verkar ju inte behöva vara involverade knappt alls så den teorin försvann ju. Kan bara beklaga. Är själv besviken på mina svärföräldrar gällande vår(a) barn så förstår dig.


    Tack! Vi klarar oss själva, och de behöver bara engagera sig så mycket de själva vill. Vilket de gärna gör. De hjälper gärna till, svärmor byter självmant blöjor och de handlar ofta saker till barnen.

    Min mans syster har också tre barn, hon är ensamstående och svärföräldrarna hjälper henne väldigt mycket med barnvakt och pengar.
  • Anonym (Frun)
    Thu 22 Jul 2021 14:41
    #8

    Svaret finns nog i sista meningen, de tycker att du är för gammal. Vissa personer har svårt med att kvinnor över 40 får barn. Men det är deras problem, var glad över det du har och ska få! 

  • Anonym (Li) Trådstartaren
    Thu 22 Jul 2021 15:18
    #9
    Anonym (Frun) skrev 2021-07-22 14:41:36 följande:

    Svaret finns nog i sista meningen, de tycker att du är för gammal. Vissa personer har svårt med att kvinnor över 40 får barn. Men det är deras problem, var glad över det du har och ska få! 


    Att jag kommer ha fyllt 40 när bebisen kommer?

    Nej, det har de inga problem med.
  • Anonym (Ö)
    Thu 22 Jul 2021 15:20
    #10

    Nej, man måste man inte säga grattis. Jag har reagerat som dina svärföräldrar, men då visste jag att det inte fanns energi och tålamod tillräckligt för de barn som redan fanns. Det var alltså för barnens skull jag inte jublade högt.

    Fråga dem rakt ut varför de reagerar så. De måste ju ha något konkret?

Svar på tråden Inte glada