• Fri 23 Jul 2021 13:18
    794947 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    794947

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Tue 27 Jul 2021 09:38
    #31
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-27 09:30:30 följande:

    Ja, det verkar så än så länge! Sen kan man aldrig veta förstås. Men det finns ju IVF och allt möjligt om det inte skulle gå på naturlig väg.

    Ah okej, får kolla in henne :) jag har oftast trosskydd för att jag inte gillar känslan av flytningar i trosan, så det gör det nog svårare för mig att analysera. Men ibland tycker jag att det verkar lite mer ?glidigt? där nere! :,D


    Nejdå, du kan analysera på toapappret oxå:) haha där ser man! Du har ju lagt märke till de, de är en analys i sig:D
  • Tue 27 Jul 2021 09:41
    #32
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-27 09:34:30 följande:

    Ja, jag tror att hormonspiral borde vara bra för mig. Jag är lite virrig med att komma ihåg tabletter ibland dessutom. Det ska ju vara väldigt lokalt med hormonerna där. Vi får se sen.

    Jag kan rekommendera clearblue ägglossningstest, de är lite dyra, men väldigt tydliga. Enda jobbiga är att man ska testa just morgonurinen, och jag som vaknar några gånger under natten och kissar riskerar att antingen inte kunna testa (man behöver ha hållt sig ca 4 timmar) eller att kissa på stickan vid fyra eller fem på morgonen :D


    Tack för tips! Har bara testat testlagrets innan, ska nog i införskaffa CB oxå för att kanske märka ännu tydligare:) hahha jag vaknar oxå på natten. Blir svårt de där:D men som jag förstått de så bör man ju testa äl iallafall 2 ggr om dagen i o med att testet kan bli starkare under dagen o då kanske man ?missar? stegringen.. därav köpte jag testlagrets sist för dom e billiga och man kan köpa på sig en hel del satt säga haha.
  • Tue 27 Jul 2021 11:16
    #33

    Jag följer gärna med här. Vi har börjat försöka på vårt första nu. Är så uppspelt kan verkligen inte tänka på annat än bebis? Hur ska man kunna koncentrera sig på annat? ???? Önskar så att vi skulle lyckas snabbt men försöker förbereda mig på att det kanske inte blir så. Har varit gravid en gång tidigare fick då missfall iom att jag inte visste om graviditeten. Skulle verkligen vilja slippa den emotionella berg- och dalbanan.

  • Tue 27 Jul 2021 11:48
    #34
    Gabriella33 skrev 2021-07-27 09:38:00 följande:

    Nejdå, du kan analysera på toapappret oxå:) haha där ser man! Du har ju lagt märke till de, de är en analys i sig:D


    Ja en kompis sa att när pappret glider upp på ryggen så är det ägglossning på g. Stämmer faktiskt xD
  • Tue 27 Jul 2021 14:36
    #35
    Semlan3 skrev 2021-07-27 11:48:42 följande:

    Ja en kompis sa att när pappret glider upp på ryggen så är det ägglossning på g. Stämmer faktiskt xD


    Hahaha vilken beskrivning. RyggenxD men aa exakt, precis så :D
  • Tue 27 Jul 2021 15:26
    #36
    Gabriella33 skrev 2021-07-27 09:41:56 följande:

    Tack för tips! Har bara testat testlagrets innan, ska nog i införskaffa CB oxå för att kanske märka ännu tydligare:) hahha jag vaknar oxå på natten. Blir svårt de där:D men som jag förstått de så bör man ju testa äl iallafall 2 ggr om dagen i o med att testet kan bli starkare under dagen o då kanske man ?missar? stegringen.. därav köpte jag testlagrets sist för dom e billiga och man kan köpa på sig en hel del satt säga haha.


    Jag har faktiskt både och hemma, kan vara bra kanske för clearblue är bäst att ta på morgonen som jag förstår det. Det konstiga när jag testade med testlagrets test var att jag började få stegring på morgonen en dag, sen hade jag inget streck alls på kvällen. Sedan någon dag senare blev det starkare igen och så kom stegringen. Mina båda streck blev heller inte precis lika starka. Men på clearblue hade jag först inget och sen en morgon blev det glad gubbe. När man fått den så har man 42 timmar då man har störst chans att bli befruktad. Längtar så tills nästa ägglossning och glada gubbe! :D
  • Tue 27 Jul 2021 15:27
    #37
    Gabriella33 skrev 2021-07-27 14:36:19 följande:

    Hahaha vilken beskrivning. RyggenxD men aa exakt, precis så :D


    Haha riktigt så illa blir det kanske inte för mig! :,D men okej, ska tänka på det, när jag borde ha ägglossning och har kissat och torkar mig, om det är glidigt precis då :)
  • Tue 27 Jul 2021 15:29
    #38
    knyttets skrev 2021-07-27 11:16:14 följande:

    Jag följer gärna med här. Vi har börjat försöka på vårt första nu. Är så uppspelt kan verkligen inte tänka på annat än bebis? Hur ska man kunna koncentrera sig på annat? ???? Önskar så att vi skulle lyckas snabbt men försöker förbereda mig på att det kanske inte blir så. Har varit gravid en gång tidigare fick då missfall iom att jag inte visste om graviditeten. Skulle verkligen vilja slippa den emotionella berg- och dalbanan.


    Jag kan knappt heller koncentrera mig på annat. Räknar ner dagarna. Det jobbiga är att samtidigt som vi ska börja försöka så har jag precis börjat jobba, så både längtar och inte längtar framåt. Men mest längtar jag! Försöker också tänka att kanske tar det lite tid, men vet att jag kommer må dåligt varje mens, det gör jag redan, den känns så fel på något sätt. Vad tråkigt med ditt missfall. :( skickar en kram till dig! <3
  • Tue 27 Jul 2021 15:36
    #39
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-27 15:26:00 följande:

    Jag har faktiskt både och hemma, kan vara bra kanske för clearblue är bäst att ta på morgonen som jag förstår det. Det konstiga när jag testade med testlagrets test var att jag började få stegring på morgonen en dag, sen hade jag inget streck alls på kvällen. Sedan någon dag senare blev det starkare igen och så kom stegringen. Mina båda streck blev heller inte precis lika starka. Men på clearblue hade jag först inget och sen en morgon blev det glad gubbe. När man fått den så har man 42 timmar då man har störst chans att bli befruktad. Längtar så tills nästa ägglossning och glada gubbe! :D


    Jag har bara testat testlagrets nu denna gången, men det var lite oklart då det precis var efter mitt ma. Tack för tipset! Alla säger så olika men ska köpa ett cb äl test nu härnäst så får vi se till o ligga vid smiley haha :D
  • Tue 27 Jul 2021 15:38
    #40
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-27 15:27:23 följande:

    Haha riktigt så illa blir det kanske inte för mig! :,D men okej, ska tänka på det, när jag borde ha ägglossning och har kissat och torkar mig, om det är glidigt precis då :)


    Haha glider på ryggen för det inte heller för mig, tyckte mest beskrivningen var rolig :D men när det är genomskinligt, lite extra rinnigt och glidigt då vet jag att det är på G ;)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?