• Fri 23 Jul 2021 13:18
    795502 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    795502

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Thu 29 Jul 2021 07:56
    #51
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-28 12:53:31 följande:

    Vad ser ni mest fram emot när det kommer till att bli gravid och sen att få barn?

    Förresten, jag har börjat med paracetamol nu istället för Ipren, det är väl bra? Finns det något annat man ska tänka på att inte äta/använda när man planerar en graviditet? Jag har slutat med min pollenallergimedicin, men vet inte hur jag ska klara mig utan den sen som gravid? visst finns det några sorter man ändå får ta?


    Just nu ser jag mest framemot själva graviditeten pch att bara få vara i den och njuta och ta in allt. Men det slutar väl med att jag bara blir sjukt illamående eller liknande nu då jag ser framemot den så mycket :D

    Jag har varit tvungen att byta bort nån medicinering som jag äter för sjukdom och sen har jag lagt till folsyra, magnesium och zink. Jag har också försökt vänja bort en del kaffe och slutat med alkoholen. Man skulle tro det finns nån allergimedicin som är trygg att äta under graviditet.
  • Thu 29 Jul 2021 09:40
    #52
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-28 12:53:31 följande:

    Vad ser ni mest fram emot när det kommer till att bli gravid och sen att få barn?

    Förresten, jag har börjat med paracetamol nu istället för Ipren, det är väl bra? Finns det något annat man ska tänka på att inte äta/använda när man planerar en graviditet? Jag har slutat med min pollenallergimedicin, men vet inte hur jag ska klara mig utan den sen som gravid? visst finns det några sorter man ändå får ta?


    Jag känner vissa dagar att jag bara vill bli gravid så fort som möjligt. Andra dagar känner jag att jag inte vet om det är värt det eftersom jag redan har två, friska barn. Graviditeten är så sjukt lång och att ha kommit halvvägs och börja pusta ut för att sedan behöva avsluta är så sjukt orättvist och snopet. Är rädd att nästa gång endast kommer kantas av konstant oro och att jag inte kommer kunna ta in graviditeten för rädslan att förlora den. När de tankarna kommer undrar jag om jag vill igen. Sån himla känslomässig bergochdalbana det här....
  • Thu 29 Jul 2021 14:12
    #53
    Meemelie skrev 2021-07-28 22:29:23 följande:

    Jag hänger gärna på här också. Slutade med minipiller för en månad sedan ungefär och hade gärna fått en sommarbebis 2022. Har en son på 2,5 år och tänker att 3,5 år är en bra ålder för att få ett syskon. Tänkte också få andra vaccinsprutan innan vi börjar försöka, så efter den 26 augusti kan vi alltså börja! Förra gången gick det ganska snabbt (tre försök) innan det lyckades så hoppas på lika snabbt denna gång. Just nu väntar jag dock på att mensen ska dyka upp efter att ha slutat med Mini-Pe. Förstår inte riktigt varför det tar så lång tid, förra gången kom ägglossning och mens igång i princip direkt men nu är det fem veckor sedan pillerstopp?

    Kör annars tempning med Natural Cycles vilket jag tror hjälpte mycket förra gången så hoppas på samma denna gång!


    Hej, vad kul att du också hänger på! :) håller tummarna för att det ska snabbt även denna gång! Tror säkert mensen kommer igång som vanligt snart. :)

    Hur fungerar natural cycles?
  • Thu 29 Jul 2021 14:14
    #54
    toughshit skrev 2021-07-29 00:34:01 följande:

    Jag tror att min mobil har typ "Google översatt" appen själv.. Den hette inte så när jag laddade ner den för flera år sedan. Tror den hette "period calendar" eller nåt.. Här är länk till playbutiken om du har Android:

    play.google.com/store/apps/details


    Jag hittade den! :) nu har jag två appar och två olika sorters äl-test, haha :D
  • Thu 29 Jul 2021 14:17
    #55
    Semlan3 skrev 2021-07-29 09:40:09 följande:

    Jag känner vissa dagar att jag bara vill bli gravid så fort som möjligt. Andra dagar känner jag att jag inte vet om det är värt det eftersom jag redan har två, friska barn. Graviditeten är så sjukt lång och att ha kommit halvvägs och börja pusta ut för att sedan behöva avsluta är så sjukt orättvist och snopet. Är rädd att nästa gång endast kommer kantas av konstant oro och att jag inte kommer kunna ta in graviditeten för rädslan att förlora den. När de tankarna kommer undrar jag om jag vill igen. Sån himla känslomässig bergochdalbana det här....


    Så jobbigt att du ska behöva känna så! <3 Livet är så orättvist ibland :( får du någon hjälp att bearbeta dessa känslor, t.ex av en terapeut?
  • Thu 29 Jul 2021 14:22
    #56
    knyttets skrev 2021-07-29 07:56:10 följande:

    Just nu ser jag mest framemot själva graviditeten pch att bara få vara i den och njuta och ta in allt. Men det slutar väl med att jag bara blir sjukt illamående eller liknande nu då jag ser framemot den så mycket :D

    Jag har varit tvungen att byta bort nån medicinering som jag äter för sjukdom och sen har jag lagt till folsyra, magnesium och zink. Jag har också försökt vänja bort en del kaffe och slutat med alkoholen. Man skulle tro det finns nån allergimedicin som är trygg att äta under graviditet.


    Jag ser också fram emot själva graviditeten, att liksom veta vad som är på gång! :) Sen att få träffa den lila söta personen för första gången!!! <3 hoppas vi alla slipper allt för mycket illamående :P jag är lite rädd att bli extremt tjock. Väger några kg för mycket (fast tycker ärligt talat att jag ser normalviktig ut) som jag försöker banta bort nu innan jag blir gravid?. Fast mest rädd för vad som kan gå fel förstås, samt själva förlossningen?

    Dricker nästan ingen alkohol nu, kan bli ett glas vin till maten t.ex. Hur mycket kaffe får man egentligen dricka som gravid? Jag behöver min kopp på morgonen känner jag :) tidigare hade jag sömntabletter, men de har jag slutat med och går tack och lov bra.
  • Thu 29 Jul 2021 16:07
    #57
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-29 14:12:55 följande:

    Hej, vad kul att du också hänger på! :) håller tummarna för att det ska snabbt även denna gång! Tror säkert mensen kommer igång som vanligt snart. :)

    Hur fungerar natural cycles?


    Mäter temperaturen varje morgon och så räknar appen ut ägglossning osv. Tycker den är tydlig och verkar stämma för mig åtminstone. Man kan ställa in den som antingen preventivmetod eller som i ?bli-gravid-läge?
  • Thu 29 Jul 2021 16:27
    #58
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-29 14:17:24 följande:

    Så jobbigt att du ska behöva känna så! <3 Livet är så orättvist ibland :( får du någon hjälp att bearbeta dessa känslor, t.ex av en terapeut?


    Har varit hos kurator men tyckte inte det tillförde så mycket. Mådde mest dåligt av att dra upp allt igen. Pratat med min man... Angående kafé får man dricka 3 koppar kaffe eller 6 koppar te. Motsvarande 200 gram koffein.
  • Thu 29 Jul 2021 19:03
    #59
    Lövsångerska1991 skrev 2021-07-29 14:14:55 följande:

    Jag hittade den! :) nu har jag två appar och två olika sorters äl-test, haha :D


    Haha, vad bra ;D

    Jag fick hem 10 gravtest idag + 1 clearblue digitalt.

    Vilka tester använder ni er utav? Jag beställde från Graviditetskollen, och sen läste jag i nån annan tråd om hur dåliga de ska vara :/ Men de har funkat för mig förr... kanske har blivit sämre?
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Thu 29 Jul 2021 19:51
    #60
    toughshit skrev 2021-07-29 19:03:51 följande:

    Haha, vad bra ;D

    Jag fick hem 10 gravtest idag + 1 clearblue digitalt.

    Vilka tester använder ni er utav? Jag beställde från Graviditetskollen, och sen läste jag i nån annan tråd om hur dåliga de ska vara :/ Men de har funkat för mig förr... kanske har blivit sämre?


    Just nu har jag två från clearblue och sedan har jag två av ett märke som heter Tent, de beställde jag från testlagret, och de kan man ta fem dagar före mens, så är sådana för att testa väldigt tidigt. Ska ta test redan denna cykel ifall jag på något märkligt sätt blivit gravid ändå, för ska ju vaccinet snart.

    Jag tror inte de är dåliga från Graviditetskollen, men har inte så bra koll. Tror att är resultatet positivt borde det gå att lita på? Men vet inte alls, någon annan vet nog bättre!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?