• Fri 23 Jul 2021 13:18
    800775 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    800775

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sun 1 Aug 2021 19:53
    #81
    Meemelie skrev 2021-08-01 12:14:05 följande:

    Har inte aktivt försökt denna månad då jag inte visste när jag hade ägglossning. Och ville även vänta in vaccindos 2 i augusti. Men, nu efter att appen satt ut ÄL så ser jag att det finns en viss chans att vi råkat pricka in ÄL ändå. Vi får väl se, tänker inte testa tidigt eller så utan inväntar mensen om en vecka så är tanken att börja testa om en månad :) Om man hade kunnat styra och fått välja helt själv hade jag gärna fått en junibebis!


    Okej, om det blir denna ägglossning så kan ni ju ringa någon med koll på vaccin och berätta och höra hur ni bör tänka kring vaccin kanske? :) Jag tog ett sånt där tidigt test idag bara för att jag mått lite illa, men det var negativt. Man brukar säkert inte ens må illa så pass tidigt!

    Vill också väldigt gärna få en junibebis, men juli går också an. :P
  • Sun 1 Aug 2021 19:53
    #82
    Meemelie skrev 2021-08-01 12:15:06 följande:

    Lycka till! Låter som en bra strategi!


    Håller med, vi kommer göra liknande!
  • Sun 1 Aug 2021 22:01
    #83
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-01 19:53:08 följande:

    Okej, om det blir denna ägglossning så kan ni ju ringa någon med koll på vaccin och berätta och höra hur ni bör tänka kring vaccin kanske? :) Jag tog ett sånt där tidigt test idag bara för att jag mått lite illa, men det var negativt. Man brukar säkert inte ens må illa så pass tidigt!

    Vill också väldigt gärna få en junibebis, men juli går också an. :P


    Ingen aning om hur tidigt man börjar må illa. Har bara varit gravid en gång och då mådde jag inte illa alls så det är nog väldigt olika. Hade nog överhuvudtaget inga gravidsymptom tidigt, det enda var lite tröttare än vanligt och något som kändes som mensvärk. Men detta först efter några veckor. Har aldrig vågat testa med testa tidigt-test, känns som att så många får negativt för att det är så tidigt, så vill liksom inte bli besviken (eller så är jag för snål för att lägga pengar på test?). Däremot ska jag nog börja äta rosenrot-tabletter igen snart. Gjorde det innan jag plussade förra gången. Kanske inte var pga tabletterna men inbillar mig det då det var det enda jag gjorde annorlunda den gången det lyckades :)
  • Mon 2 Aug 2021 02:40
    #84

    Hej! Jag hakar gärna på här :) Jag och min sambo försöker skaffa första barnet och jag ska ha ÄL nu i dagarna, började med ägglossningstest idag. Detta är första försöket (eller egentligen andra då vi bestämde oss för att börja förra månaden, men då missade vi nog ÄL). Kul att följas åt!

  • Mon 2 Aug 2021 13:45
    #85
    florens91 skrev 2021-08-02 02:40:59 följande:

    Hej! Jag hakar gärna på här :) Jag och min sambo försöker skaffa första barnet och jag ska ha ÄL nu i dagarna, började med ägglossningstest idag. Detta är första försöket (eller egentligen andra då vi bestämde oss för att börja förra månaden, men då missade vi nog ÄL). Kul att följas åt!


    Varmt välkommen! Så spännande att ni börjar nu :) det är väldigt kul att följas åt med er alla tycker jag!
  • Mon 2 Aug 2021 13:48
    #86
    Meemelie skrev 2021-08-01 22:01:36 följande:

    Ingen aning om hur tidigt man börjar må illa. Har bara varit gravid en gång och då mådde jag inte illa alls så det är nog väldigt olika. Hade nog överhuvudtaget inga gravidsymptom tidigt, det enda var lite tröttare än vanligt och något som kändes som mensvärk. Men detta först efter några veckor. Har aldrig vågat testa med testa tidigt-test, känns som att så många får negativt för att det är så tidigt, så vill liksom inte bli besviken (eller så är jag för snål för att lägga pengar på test?). Däremot ska jag nog börja äta rosenrot-tabletter igen snart. Gjorde det innan jag plussade förra gången. Kanske inte var pga tabletterna men inbillar mig det då det var det enda jag gjorde annorlunda den gången det lyckades :)


    Jag har inte tagit sånt testa tidigt förut, men vill gärna veta säkert att jag inte är gravid nu när jag snart ska ta vaccindos 2. Ska ta ett till vanligt test sen OM inte mensen kommer innan jag ska ta sprutan. :) har faktiskt ombokat till tidigare tid, så tar vaccinet redan på söndag. Skönt att få det gjort!

    Hade inte hört talas om rosenrot förut, googlade lite. Verkar som något bra. :) jag ska prova det om det går några försök och det inte blir något tror jag.
  • Mon 2 Aug 2021 15:17
    #87
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-02 13:48:23 följande:

    Jag har inte tagit sånt testa tidigt förut, men vill gärna veta säkert att jag inte är gravid nu när jag snart ska ta vaccindos 2. Ska ta ett till vanligt test sen OM inte mensen kommer innan jag ska ta sprutan. :) har faktiskt ombokat till tidigare tid, så tar vaccinet redan på söndag. Skönt att få det gjort!

    Hade inte hört talas om rosenrot förut, googlade lite. Verkar som något bra. :) jag ska prova det om det går några försök och det inte blir något tror jag.


    Ja, har läst om många som blivit gravida efter att de testat rosenrot. Skadar nog inte att försöka. Tror jag tog det från mensens start och fram till ÄL! Hade också gärna bokat vaccin tidigare men det går tyvärr inte i min region.
  • Mon 2 Aug 2021 19:32
    #88

    Hur ofta har ni sex? Gör ni det mest kring förväntad ÄL eller kör ni bara på? Min karl föreslog sex varje dag i en månad, hahaha!

    "Då borde vi ju inte missa något!"


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Mon 2 Aug 2021 19:43
    #89

    Vi har kört typ varannan dag nu efter mens men nu när det närmar sig ÄL får det kanske bli varje dag haha.. Ni andra då? Vissa säger ju att spermiernas kvalitet blir sämre om man kör varje dag, andra att kvaliteten inte blir sämre - men däremot blir de färre i antal. Är det någon som faktiskt vet hur det ligger till, som inte bara spekulerar (som jag gör)? :D

  • Mon 2 Aug 2021 20:08
    #90
    florens91 skrev 2021-08-02 19:43:10 följande:

    Vi har kört typ varannan dag nu efter mens men nu när det närmar sig ÄL får det kanske bli varje dag haha.. Ni andra då? Vissa säger ju att spermiernas kvalitet blir sämre om man kör varje dag, andra att kvaliteten inte blir sämre - men däremot blir de färre i antal. Är det någon som faktiskt vet hur det ligger till, som inte bara spekulerar (som jag gör)? :D


    Det har jag inte ens tänkt på att de skulle kunna göra :O

    Bra fråga!

    Vi har inte börjat försöka ännu... Men gissar att vi kommer att köra på var och varannan dag. Vi har det rätt ofta som det är D: Bara hoppas att man orkar, haha
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?