• Fri 23 Jul 2021 13:18
    800725 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    800725

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Thu 5 Aug 2021 17:57
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-05 16:32:34 följande:

    Tycker clearblue är enkla och bra, provade förra perioden bara för att se så att jag faktiskt har ägglossning (min vanliga noja). Kissar också ofta, är lite jobbigt att behöva hålla sig när man vaknar typ kl fyra på morgonen (klockan ringer 6.30 och man ska ju helst ha hållit sig i fyra h då) alternativt gå upp och kissa på stickan och vänta, fast man kan faktiskt läsa av resultatet när man vaknar igen sen! XD

    En fråga till er alla i tråden: Är det många i er närhet som vet att ni ska försöka skaffa barn? Jag känner att det känns konstigt att berätta om det, vet inte riktigt varför (för privat kanske, eller ev läskigt att jinxa), men känns samtidigt lite ensamt. Är därför glad att jag har er här :) mina systrar har barn och det känns konstigt på något sätt att umgås med dem och som att de antar att vi inte försöker (kanske t.o.m tror att vi inte kommer försöka) skaffa barn. Eller de tror ju att allt är som vanligt. När (eller om) det väl blir en graviditet kommer jag nog berätta

    ganska tidigt. Ush, känns som att jag blir ledsen av att snart få mens. Har varje mens känt att det känns fel att få mens (fastän vi inte ens börjat försöka än) och att jag mycket hellre vill vara gravid. Besväras så av mensen också, med kraftig värk, nedstämdhet och trötthet. Är det någon som känner igen sig eller säger jag konstiga saker? Behövde få ur mig det här bara?


    Nej vi har inte talat om för någon om att vi ska börja försöka, eller ett par vänner till mig som har frågat har jag sagt "vi vill kanske ha nästa år" men till familjen har jag inte sagt något. Vi kommer nog vänta med att berätta tills ek eventuellt graviditet eller i värsta fall om de går så långt att vi behöver ta hjälp om ett år, då kanske man känner att man vill öppna upp. Däremot kanske fler kan ana att det snart är dags med tanke på vår ålder och vår livssituation där vi har stabil ekonomi och jobb och nyligen flyttat till större. Känner för tillfället ingen som helst anledningen eller lust till att berätta (om ingen frågar) att verkstan har dragit igång, däremot kul och intressant att få tips och pepp genom den här "gruppen" :)
  • Thu 5 Aug 2021 18:53
    knyttets skrev 2021-08-05 17:11:29 följande:

    Huvudsakliga orsaken till att jag är här är för att jag typ inte vill prata med någon om att vi har börjat försöka. Tror det är mest för att det är första. Mina föräldrar har väl sina aningar, men vänner klarar jag av någon orsak inte av att berätta för. Vet inte varför, men det känns liksom för intimt? Och som att pressen skulle bli för stor om folk visste. Därmemot om vi lyckas bli gravida så tror jag inte att jag kommer vänta med att berätta.


    Jag har också valt att inte berätta för familj och vänner. Vill att det ska vara våran ensak fram till pluset
  • Thu 5 Aug 2021 23:16

    Vi bestämde ikväll att jag slutar med minipiller imorgon, så något riktigt "första försök" blir väl inte förrän mensen har kommit igång ordentligt :)

    Blir andra barnet för mig, tredje för min pojkvän. Första gemensamma.

    Vi tänkte väl typ från början att vi ska försöka seriöst kring september/oktober någon gång. Insåg att då kanske det är dags att ta bort pillren, så att man får någorlunda koll på när befruktningen kan ske, hehe

    Många av er har skrivit er ålder. Jag fyller 29 i slutet av året :)


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Thu 5 Aug 2021 23:20
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-05 16:32:34 följande:

    En fråga till er alla i tråden: Är det många i er närhet som vet att ni ska försöka skaffa barn? Jag känner att det känns konstigt att berätta om det, vet inte riktigt varför (för privat kanske, eller ev läskigt att jinxa), men känns samtidigt lite ensamt. Är därför glad att jag har er här :) mina systrar har barn och det känns konstigt på något sätt att umgås med dem och som att de antar att vi inte försöker (kanske t.o.m tror att vi inte kommer försöka) skaffa barn. Eller de tror ju att allt är som vanligt. När (eller om) det väl blir en graviditet kommer jag nog berätta

    ganska tidigt. Ush, känns som att jag blir ledsen av att snart få mens. Har varje mens känt att det känns fel att få mens (fastän vi inte ens börjat försöka än) och att jag mycket hellre vill vara gravid. Besväras så av mensen också, med kraftig värk, nedstämdhet och trötthet. Är det någon som känner igen sig eller säger jag konstiga saker? Behövde få ur mig det här bara?


    Jag har bara berättat för min närmsta vän :o ingen annan!

    Min syster fick barn i juli, och hon vet bara att jag är sugen... haha. Håller mig lite hemlig...
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Fri 6 Aug 2021 07:01
    toughshit skrev 2021-08-05 23:16:06 följande:

    Vi bestämde ikväll att jag slutar med minipiller imorgon, så något riktigt "första försök" blir väl inte förrän mensen har kommit igång ordentligt :)

    Blir andra barnet för mig, tredje för min pojkvän. Första gemensamma.

    Vi tänkte väl typ från början att vi ska försöka seriöst kring september/oktober någon gång. Insåg att då kanske det är dags att ta bort pillren, så att man får någorlunda koll på när befruktningen kan ske, hehe

    Många av er har skrivit er ålder. Jag fyller 29 i slutet av året :)


    Vad spännande! Första barnet med en ny person blir ju också speciellt kan jag tänka mig :)

    Min mens började så smått idag, så nästa lördag börjar jag med äl-test varje morgon :)

  • Fri 6 Aug 2021 07:55
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-05 16:32:34 följande:
    Tycker clearblue är enkla och bra, provade förra perioden bara för att se så att jag faktiskt har ägglossning (min vanliga noja). Kissar också ofta, är lite jobbigt att behöva hålla sig när man vaknar typ kl fyra på morgonen (klockan ringer 6.30 och man ska ju helst ha hållit sig i fyra h då) alternativt gå upp och kissa på stickan och vänta, fast man kan faktiskt läsa av resultatet när man vaknar igen sen! XD

    En fråga till er alla i tråden: Är det många i er närhet som vet att ni ska försöka skaffa barn? Jag känner att det känns konstigt att berätta om det, vet inte riktigt varför (för privat kanske, eller ev läskigt att jinxa), men känns samtidigt lite ensamt. Är därför glad att jag har er här :) mina systrar har barn och det känns konstigt på något sätt att umgås med dem och som att de antar att vi inte försöker (kanske t.o.m tror att vi inte kommer försöka) skaffa barn. Eller de tror ju att allt är som vanligt. När (eller om) det väl blir en graviditet kommer jag nog berätta

    ganska tidigt. Ush, känns som att jag blir ledsen av att snart få mens. Har varje mens känt att det känns fel att få mens (fastän vi inte ens börjat försöka än) och att jag mycket hellre vill vara gravid. Besväras så av mensen också, med kraftig värk, nedstämdhet och trötthet. Är det någon som känner igen sig eller säger jag konstiga saker? Behövde få ur mig det här bara?

    Haha ja precis, ska bli spännande att få lite koll och förhoppningsvis kunna bekräfta för mig själv att jag faktiskt har ägglossning.


    Jag har en kompis som jag berättat för att jag tagit ut p-stav och att vi aktivt börjar försöka. Sen kan jag tänka mig att många andra anar men jag känner att frågan är rätt privat. Det kan ju hända att detta går snabbt och enkelt, eller så blir det en lång process och jag vill inte känna att folk i min närhet går och "väntar" på att man ska bli med barn. Jag vet att båda mina föräldrar och svärföräldrarna kommer bli otroligt glada den dagen det händer, men känns som att börjar man berätta att vi försöker blir det mer press att lyckas. 

  • Fri 6 Aug 2021 10:37
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-06 07:01:56 följande:

    Vad spännande! Första barnet med en ny person blir ju också speciellt kan jag tänka mig :)

    Min mens började så smått idag, så nästa lördag börjar jag med äl-test varje morgon :)


    Skönt att den börjat på så ni snart får komma igång med försöken :) Men förstår också att den kan kännas tung och laddad att gå genom. Jag är redan nu trött på all väntan och kan inte ens greppa tanken att vi kanske måste gå igenom samma sak i flera månader. Längtan är så stor och väntan så lång. Har haft så svårt att fokusera tankarna på annat. Tänker bara på ägglossning och graviditet och googlar och googlar. Allt snurrar verkligen kring det här.
  • Fri 6 Aug 2021 13:03

    Min mens beräknas den 10/8 och när den är slut så är planen att vi kommer ligga varannan dag fram tills mensen månaden därpå. Kommer för första gången att köra clear blue äl test och kommer eventuellt att ta lite högre dos d-vitamin om jag (förhoppningsvis) får positivt på äl testen. Hur gör ni andra när de närmar sig ägglossning, tips vad som eventuellt kan öka chanserna? Någon som har koll på hur hög d-vitamin dosen kan/ska vara?

  • Fri 6 Aug 2021 16:10
    knyttets skrev 2021-08-06 10:37:34 följande:

    Skönt att den börjat på så ni snart får komma igång med försöken :) Men förstår också att den kan kännas tung och laddad att gå genom. Jag är redan nu trött på all väntan och kan inte ens greppa tanken att vi kanske måste gå igenom samma sak i flera månader. Längtan är så stor och väntan så lång. Har haft så svårt att fokusera tankarna på annat. Tänker bara på ägglossning och graviditet och googlar och googlar. Allt snurrar verkligen kring det här.


    Ja det är så skönt att äntligen kunna börja försöka! Fast önska nästan att vi kommit igång tidigare med det. Har tagit ett tag att få min sambo med på tåget.

    Googlar också hela tiden! Hur ska man kunna tänka på annat? Blir rädd att jag vill detta för mycket och därför kommer det inte gå?
  • Fri 6 Aug 2021 16:12
    Kiwikiwi skrev 2021-08-06 13:03:51 följande:

    Min mens beräknas den 10/8 och när den är slut så är planen att vi kommer ligga varannan dag fram tills mensen månaden därpå. Kommer för första gången att köra clear blue äl test och kommer eventuellt att ta lite högre dos d-vitamin om jag (förhoppningsvis) får positivt på äl testen. Hur gör ni andra när de närmar sig ägglossning, tips vad som eventuellt kan öka chanserna? Någon som har koll på hur hög d-vitamin dosen kan/ska vara?


    Låter som en bra plan! :) Har ingen koll på det med d-vitamin, ökar det chansen för graviditet? Jag tror inte jag kommer tillrätta något mer än folsyra än, men om det tar lång tid får jag ta till något.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?