• Fri 23 Jul 2021 13:18
    800742 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    800742

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Fri 6 Aug 2021 19:24
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-06 07:01:56 följande:

    Vad spännande! Första barnet med en ny person blir ju också speciellt kan jag tänka mig :)

    Min mens började så smått idag, så nästa lördag börjar jag med äl-test varje morgon :)


    Ja, väldigt spännande. Det var så länge sedan nu så känns nytt ändå, haha
    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Sat 7 Aug 2021 08:24

    Haft känningar inatt och känner av ena äggdticken mer och mer nu på morgonen. Tror ägglossningen är på g. Har fortfarande kvar lite bruna flytningar efter avslaget så är glad om kroppen kommit igång. Detta innebär att jag ev får mens om ett par veckor och efter det kan börja försöka igen. Får dock lite ångest över att alla gravidkilok inte är borta än. Vill helst gå ner till min normalvikt innan jag blir gravid.

  • Sat 7 Aug 2021 10:23
    Semlan3 skrev 2021-08-07 08:24:02 följande:

    Haft känningar inatt och känner av ena äggdticken mer och mer nu på morgonen. Tror ägglossningen är på g. Har fortfarande kvar lite bruna flytningar efter avslaget så är glad om kroppen kommit igång. Detta innebär att jag ev får mens om ett par veckor och efter det kan börja försöka igen. Får dock lite ångest över att alla gravidkilok inte är borta än. Vill helst gå ner till min normalvikt innan jag blir gravid.


    Så skönt att ägglossningen verkar ha kommit igång igen! :) har du många kg att gå ner? Jag har några kg övervikt men egentligen syns de inte supermycket, men gillar inte att ha för högt BMI inför graviditeten så försöker gå ner genom att inte äta godis osv på vardagarna och även jogga några gånger i veckan. Men hinner jag inte gå ner så är det inte hela världen tror jag, kan inte du tänka så med? Viktigt att vara snäll mot sig själv <3 vikt är inte allt, du verkar vara en jättefin person!
  • Sat 7 Aug 2021 11:53
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-07 10:23:45 följande:

    Så skönt att ägglossningen verkar ha kommit igång igen! :) har du många kg att gå ner? Jag har några kg övervikt men egentligen syns de inte supermycket, men gillar inte att ha för högt BMI inför graviditeten så försöker gå ner genom att inte äta godis osv på vardagarna och även jogga några gånger i veckan. Men hinner jag inte gå ner så är det inte hela världen tror jag, kan inte du tänka så med? Viktigt att vara snäll mot sig själv <3 vikt är inte allt, du verkar vara en jättefin person!


    Tack <3 vet inte exakt vad jag vägde innan graviditeten. Bröt benet i januari i år så har inte kunnat motionera ordentligt förrän typ juni. Vilket jävla skitår jag har haft rent utsagt. Men min normala vikt annars har jag 6 eller 7 kg. Har gått upp enormt mycket under mina fullgångna graviditeter men har gått ned utan problem med amningen. Nu försöker jag tänka på vad jag äter och röra på mig varje dag. Det viktigaste är väl att man är hälsosam tänker jag :) dock är det svårt om man mår illa i tidig graviditet. Jag kan liksom inte äta någonting nyttigt utan att må illa. Vill bara ha sockrad Yoghurt eller vitt brö...
  • Sat 7 Aug 2021 22:05


    Känns som att mensen är på gång nu, svag rosa blödning nu på kvällen så kommer nog igång imorgon, precis som beräknat. Planen är att börja försöka vid nästa ÄL om ca 2 veckor. Ska börja med rosenrot imorgon och fram till ÄL. BIM verkar bli runt den 7 september, känns som att det kommer bli en lång väntan tills dess. Hade varit kul om det fungerade på första försöket, men känns väl inte så sannolikt. Förhoppningsvis inom de tre första försöken åtminstone så jag kan få min sommarbebis!
  • Sat 7 Aug 2021 22:43
    Meemelie skrev 2021-08-07 22:05:22 följande:

    Känns som att mensen är på gång nu, svag rosa blödning nu på kvällen så kommer nog igång imorgon, precis som beräknat. Planen är att börja försöka vid nästa ÄL om ca 2 veckor. Ska börja med rosenrot imorgon och fram till ÄL. BIM verkar bli runt den 7 september, känns som att det kommer bli en lång väntan tills dess. Hade varit kul om det fungerade på första försöket, men känns väl inte så sannolikt. Förhoppningsvis inom de tre första försöken åtminstone så jag kan få min sommarbebis!


    Typ exakt samma för mig.. Har sån mensvärk/molvärk och ont i pattarna.. Men minus på stickan idag trots att det är på bim-4, kanske för tidigt än men jag vet inte. Har en magkänsla att mensen kommer snart. Spännande att de flesta har bim samtidigt i september, ska bli roligt att följas åt
  • Sun 8 Aug 2021 00:07

    [quote=81295447][quote-nick]Josefinanna skrev 2021-08-07 22:43:20 följande:[/quote-nick]Typ exakt samma för mig.. Har sån mensvärk/molvärk och ont i pattarna.. Men minus på stickan idag trots att det är på bim-4, kanske för tidigt än men jag vet inte. Har en magkänsla att mensen kommer snart. Spännande att de flesta har bim samtidigt i september, ska bli roligt att följas åt[/quote}

    Hoppas det ska bli plus för alla snart! :) har den mest fruktansvärda mensen just nu, vet inte om det beror på att jag tagit ut kopparspiralen, men det borde bli mindre smärta då tänker jag. Längtar så tills den är över och vi börjar försöka, det närmar sig ju ändå!

  • Sun 8 Aug 2021 08:22
    Josefinanna skrev 2021-08-07 22:43:20 följande:

    Typ exakt samma för mig.. Har sån mensvärk/molvärk och ont i pattarna.. Men minus på stickan idag trots att det är på bim-4, kanske för tidigt än men jag vet inte. Har en magkänsla att mensen kommer snart. Spännande att de flesta har bim samtidigt i september, ska bli roligt att följas åt


    Bim-4 kanske är för tidigt, hoppas det blir positivt om några dagar! Annars blir det som du säger spännande att följas åt i september, verkar ju som att första veckan i september är BIM för de flesta :)
  • Sun 8 Aug 2021 08:25
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-08 00:07:38 följande:

    [quote=81295447][quote-nick]Josefinanna skrev 2021-08-07 22:43:20 följande:[/quote-nick]Typ exakt samma för mig.. Har sån mensvärk/molvärk och ont i pattarna.. Men minus på stickan idag trots att det är på bim-4, kanske för tidigt än men jag vet inte. Har en magkänsla att mensen kommer snart. Spännande att de flesta har bim samtidigt i september, ska bli roligt att följas åt[/quote}

    Hoppas det ska bli plus för alla snart! :) har den mest fruktansvärda mensen just nu, vet inte om det beror på att jag tagit ut kopparspiralen, men det borde bli mindre smärta då tänker jag. Längtar så tills den är över och vi börjar försöka, det närmar sig ju ändå!


    Har hört att första mensen efter att man slutat med preventivmedel är värre än vanligt. Kanske pga kroppen har varit på ?paus? under en tid? Aldrig använt kopparspiral, men min mensvärk nu efter att ha slutat med minipiller är åtminstone värre än vad jag kommer ihåg.
  • Sun 8 Aug 2021 08:42
    Meemelie skrev 2021-08-08 08:25:08 följande:

    Har hört att första mensen efter att man slutat med preventivmedel är värre än vanligt. Kanske pga kroppen har varit på ?paus? under en tid? Aldrig använt kopparspiral, men min mensvärk nu efter att ha slutat med minipiller är åtminstone värre än vad jag kommer ihåg.


    Oftast får man värre mensvärk av kopparspiralen än tidigare, och det var så jag upplevde det med. Spiralen påverkar inte ägglossning eller hormoner så därför det känns lite skumt. Men, men, snart över och kanske var det sista mensen på ett tag (men vågar inte riktigt tro det).
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?