• Fri 23 Jul 2021 13:18
    800968 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    800968

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sun 8 Aug 2021 08:52
    Meemelie skrev 2021-08-08 08:22:37 följande:

    Bim-4 kanske är för tidigt, hoppas det blir positivt om några dagar! Annars blir det som du säger spännande att följas åt i september, verkar ju som att första veckan i september är BIM för de flesta :)


    Ja, hoppas det bara är tidigt! :)
  • Sun 8 Aug 2021 11:31
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-06 16:12:30 följande:

    Låter som en bra plan! :) Har ingen koll på det med d-vitamin, ökar det chansen för graviditet? Jag tror inte jag kommer tillrätta något mer än folsyra än, men om det tar lång tid får jag ta till något.


    Tror inte det finna någon forskning eller så som bevisar att ett extra d-vitamin skulle öka chanserna men jag har läst en del om det och personer som tagit en rätt "stark dos" i samband med ägglossningen och därefter blivit gravida, kan ju vara ren slump också kanske.
  • Sun 8 Aug 2021 12:19

    Hoppar in här i tråden. Jag är 28 år gammal, jag och min sambo har försökt att bli gravida i 3 år. Har tagit en paus sen i vintras för att fokusera på viktnedgång men nu är vi redo för att försöka på nytt.

    Är inne på dag 3 i min cykel, väntar spänt på ägglossningen denna måndagen. Har dock märkt att jag har rätt sen ägglossning ~cd 21 och en lutealfas på 10 dagar vilket är lite kort.... någon här som också har kort lutealfas men lyckats bli gravid ändå?

    Blir spännande att följa er alla!

  • Sun 8 Aug 2021 13:05
    L0uis3 skrev 2021-08-08 12:19:13 följande:

    Hoppar in här i tråden. Jag är 28 år gammal, jag och min sambo har försökt att bli gravida i 3 år. Har tagit en paus sen i vintras för att fokusera på viktnedgång men nu är vi redo för att försöka på nytt.

    Är inne på dag 3 i min cykel, väntar spänt på ägglossningen denna måndagen. Har dock märkt att jag har rätt sen ägglossning ~cd 21 och en lutealfas på 10 dagar vilket är lite kort.... någon här som också har kort lutealfas men lyckats bli gravid ändå?

    Blir spännande att följa er alla!


    Vad kul att du också hänger på här, välkommen! :) förstår att det måste vara tufft att ha försökt i tre år, men ni har ändå många år på er som började i så ung ålder tänker jag! Jag verkar ha normallång lutealfas, och har ju inte försökt bli gravid tidigare, så kan inte direkt svara på din fråga. Men jag läste att har man minst 10 dagars lutealfas och ägglossning så ska det inte vara ett hinder. En bekant till min blev förresten gravid efter flera års försök, det var inget som var fel i kroppen eller så, det bara gick inte. De fick hjälp genom IVF tror jag. Tror det slutar väl för de allra flesta till slut! :)
  • Mon 9 Aug 2021 08:42


    Tjoho, imorgon börjar jag testa med digitala CB!
  • Mon 9 Aug 2021 09:32
    johanna1992 skrev 2021-08-09 08:42:37 följande:

    Tjoho, imorgon börjar jag testa med digitala CB!


    Kul och spännande! Kommer du att ta testet på morgonurinen? Läst att just CB rekommenderar det medan andra test vill att man tar 10-20, tycker själv de är lite knepigt. Ska själv börja testa nu till helgen, har både CB och rfsu (rfsu testade jag förra månaden men tror att jag började för sent pga bortrest, fick inget positivt test, hoppas iaf de berodde på det).

    Lycka till!
  • Mon 9 Aug 2021 10:49
    Kiwikiwi skrev 2021-08-09 09:32:56 följande:

    Kul och spännande! Kommer du att ta testet på morgonurinen? Läst att just CB rekommenderar det medan andra test vill att man tar 10-20, tycker själv de är lite knepigt. Ska själv börja testa nu till helgen, har både CB och rfsu (rfsu testade jag förra månaden men tror att jag började för sent pga bortrest, fick inget positivt test, hoppas iaf de berodde på det).

    Lycka till!


    Ja jag tänker köra morgon, har aldrig fått riktigt positivt med andra tidigare men tror de är pga inte nog koncentrerat urin då jag testat mellan 10-20, dricker för mycket vatten haha. Så därför jag köpt CB då de rekommenderar morgonen. Hoppas du får positivt också, så skönt att åtminstone de att det ?funkar? liksom. :)
  • Mon 9 Aug 2021 17:41
    johanna1992 skrev 2021-08-09 10:49:23 följande:

    Ja jag tänker köra morgon, har aldrig fått riktigt positivt med andra tidigare men tror de är pga inte nog koncentrerat urin då jag testat mellan 10-20, dricker för mycket vatten haha. Så därför jag köpt CB då de rekommenderar morgonen. Hoppas du får positivt också, så skönt att åtminstone de att det ?funkar? liksom. :)


    Så spännande! Tror att min mens är slut nu, blev mycket kortare än vanligt. Börjar testa på lördag, ska försöka ligga varannan dag fram till glad gubbe och därefter så ofta vi orkar XD känns lite märkligt för vi brukar bara ha sex på helgen när vi jobbar i veckorna. Undrar hur det kommer påverka relationen.

    Googlar ni mycket om graviditet, statistik osv? Jag gör det, men är nog inte så bra egentligen.
  • Mon 9 Aug 2021 19:23
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-09 17:41:29 följande:

    Så spännande! Tror att min mens är slut nu, blev mycket kortare än vanligt. Börjar testa på lördag, ska försöka ligga varannan dag fram till glad gubbe och därefter så ofta vi orkar XD känns lite märkligt för vi brukar bara ha sex på helgen när vi jobbar i veckorna. Undrar hur det kommer påverka relationen.

    Googlar ni mycket om graviditet, statistik osv? Jag gör det, men är nog inte så bra egentligen.


    Ja jag har googlat alldeles för mycket i sommar, började nog i och med att jag såg "Var fan är storken" och efter det ett danskt program på SVT kring ofrivillig barnlöshet som jag insåg att det inte alls är självklart att få barn och började då googla på hur man kan öka chanserna. Jag har även googlat mycket på tidiga graviditetssymptom då jag både i maj och juni fick för mig att jag eventuellt kunde ha blivit gravid. Från början var tanken att ta de lite som de kommer men nu är jag rädd att stressen och kanske en viss ångest som kommer med stressen kommer göra de svårare för oss att lyckas (om nu övrigt skulle vara bra).

    Min mens kom 2 dagar tidigt, minns knappt att de hänt så jag kommer troligen också börja med ÄL test i helgen eller strax efter. Lycka till med dina tester!
  • Mon 9 Aug 2021 19:50
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-09 17:41:29 följande:
    Så spännande! Tror att min mens är slut nu, blev mycket kortare än vanligt. Börjar testa på lördag, ska försöka ligga varannan dag fram till glad gubbe och därefter så ofta vi orkar XD känns lite märkligt för vi brukar bara ha sex på helgen när vi jobbar i veckorna. Undrar hur det kommer påverka relationen.

    Googlar ni mycket om graviditet, statistik osv? Jag gör det, men är nog inte så bra egentligen.

    Eftersom att jag och min kille är i början av våra "försök" har jag valt att inte berätta för honom exakt när jag har ägglossning osv för att inte sätta någon press. Tänker att han får bli glatt överraskad av lite extra uppvaktning istället ;)


    Jag läser ganska mycket, inte så mycket om statistik men om fertilitet i allmänhet. Just nu är jag intresserad av allt med d-vitamin, rosenrot och liknande grejer som ska kunna "boosta". Någon som använder något sånt?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?