• Fri 23 Jul 2021 13:18
    801650 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    801650

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Wed 18 Aug 2021 08:17

    BIM idag.. har haft extrem mensvärk (vilket jag inte brukar ha) och hoppades ändå att det kunde vara ett tecken :(. Var på toaletten precis och anade något ljusljusrosa så antar att mensen är på G idag.. känns verkligen deppigt.. 

  • Bez
    Wed 18 Aug 2021 08:23
    Juli1990 skrev 2021-08-18 08:17:13 följande:

    BIM idag.. har haft extrem mensvärk (vilket jag inte brukar ha) och hoppades ändå att det kunde vara ett tecken :(. Var på toaletten precis och anade något ljusljusrosa så antar att mensen är på G idag.. känns verkligen deppigt.. 


    Åh va tråkigt :( 
  • Wed 18 Aug 2021 09:04

    och där kom mensen :( SÅ tråkigt verkligen.. nya försök snart igen då. Vad är era bästa tips kring ägglossningstest? Har testat någon gång innan men alltid fått negativt.

  • Wed 18 Aug 2021 09:19
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-18 06:43:00 följande:

    Jag får ont vid ägglossning (typ att det hugger lite ibland), tror smärtan sitter i äggstockarna, och även lite ömma bröst. Hur går det med ägglossningstesterna? Tänker att det är svårt att missa ägglossningen om ni dels har sex varannan dag och sedan när du väl får den fasta glada smileyn på testet, då vet du att det är ägglossning, eller att den börjar väldigt snart. Jag tänker att när jag får den symbolen går vi den varannan dag till varje dag, fast blir ju bara två dagar på raken typ, för den symbolen visas 42 timmar.

    Tänk på att spermierna överlever åtminstone två dagar, troligtvis tre-fem.


    De blev en stressig och jobbig morgon och jag är besviken på mig själv att jag stressar upp mig, låg aldrig igår och när jag tog mitt äl test imorse hade jag glad gubbe. De tajmade dåligt då idag är enda dagen jag ska in till kontoret denna vecka och ska dessutom jobba sent, vi stresslåg imorse och fick testa 3 gånger innan min kille kunde komma, förstår att stressen och pressen gjorde de svårt för honom. Vet att vi hade kunnat lega ikväll men kan man vara säker på att man har visst antal timmar på sig, kanske skiljer sig år. Nu tror jag dessutom jag vet hur min ägglossning känns, eller tiden innan dess, har inte förstått att den lilla värk jag får berott på de tidigare :)
  • Wed 18 Aug 2021 09:25
    Juli1990 skrev 2021-08-18 09:04:49 följande:

    och där kom mensen :( SÅ tråkigt verkligen.. nya försök snart igen då. Vad är era bästa tips kring ägglossningstest? Har testat någon gång innan men alltid fått negativt.


    Förstår att du känner dig besviken men försök att inte vara det, jag tror tyvärr inte att många av oss kommer att få till det direkt och man får försöka vara ödmjuk inför det. Även om jag själv kommer blir precis lika besviken när mensen dyker upp för mig om ett par veckor. Jag försöker tänka att blir jag inte gravid nu så kan jag dricka vin och äta vad jag vill under kickoffen eller på de där restaurangbesök, vet att de är småsaker men tror vi behöver tänka både positivt och framåt.

    Första gången för mig med äl test denna månad, tog clear blue digitala (de rosa) började menscykel dag 6 (enligt min app Flo) och fick idag positivt dag 11 på menscykeln. Har tagit testet på morgonurin varje dag.
  • Wed 18 Aug 2021 09:27
    hurtänktedunu skrev 2021-08-18 07:21:22 följande:

    Börjar bli något otålig på att börja försöka nu. Har inte myst med min man på en evighet känns det som. Nu vill jag bara sluta blöda så man kan försöka hitta ägglossningen. Är lite kluven till om jag ska använda ägglossningstest, har ju alltid känt den så tydligt. Men vet ju inte nu. Någon som har erfarenhet av dessa test? Jag har aldrig testat


    Jag har inte mycket att säga generellt, för jag har inte använt dem med någon framgång ännu, men en sak efter missfall är att jag märkte att man kan få starkt utslag på dem pga att man fortfarande har hcg-nivåer från den avbrutna graviditeten (eller det tror jag är anledningen i alla fall).

    Jag började tidigt för att vara säker på att inte missa ägglossningen och hade superstarkt positivt på äl-testerna i typ fem dagar. Sedan blev det mindre och samtidigt blev graviditetstesterna svagare och svagare.

    Sedan har jag inte fått några starka streck, så antingen har jag missat äl, eller så har den inte kommit ännu!
  • Wed 18 Aug 2021 09:36
    Kiwikiwi skrev 2021-08-18 09:25:51 följande:
    Förstår att du känner dig besviken men försök att inte vara det, jag tror tyvärr inte att många av oss kommer att få till det direkt och man får försöka vara ödmjuk inför det. Även om jag själv kommer blir precis lika besviken när mensen dyker upp för mig om ett par veckor. Jag försöker tänka att blir jag inte gravid nu så kan jag dricka vin och äta vad jag vill under kickoffen eller på de där restaurangbesök, vet att de är småsaker men tror vi behöver tänka både positivt och framåt.

    Första gången för mig med äl test denna månad, tog clear blue digitala (de rosa) började menscykel dag 6 (enligt min app Flo) och fick idag positivt dag 11 på menscykeln. Har tagit testet på morgonurin varje dag.
    Tack så mycket för ditt svar! Fint av dig! Instämmer med dig och förstår ju såklart att det är ganska ovanligt att plussa på första försöket. Ja precis, nu kommer jag dricka och äta vad jag vill och försöka att inte tänka så mycket på det, tror det blir jobbigt om man förbjuder sig för massa saker etc och då blir det en negativ spiral liksom.

    Vad skönt att du fick positivt test, ska också börja testa tidigt tänker jag och ofta! 
  • Bez
    Wed 18 Aug 2021 09:47
    Juli1990 skrev 2021-08-18 09:04:49 följande:

    och där kom mensen :( SÅ tråkigt verkligen.. nya försök snart igen då. Vad är era bästa tips kring ägglossningstest? Har testat någon gång innan men alltid fått negativt.


    Jag körde både med RFSU stickor och clearblue rosa denna månad tyckte CB va mycket enklare, för de första går de att kissa direkt på stickan istället för en kopp och så att man kan att de direkt på morgonen. Tycker oxå de va svårt att läsa av stickorna och se stegringen.

    RFSU vill att man ska ta testet mellan 10-20 och hållt sig minst 4 timmar innan samt inte druckigt för mycket vilket gjorde att de vart en del planerande kring dom.

    Jag testade från CD11 och fick glad gubbe CD15
  • Wed 18 Aug 2021 09:51
    Wave Mother skrev 2021-08-18 09:27:50 följande:

    Jag har inte mycket att säga generellt, för jag har inte använt dem med någon framgång ännu, men en sak efter missfall är att jag märkte att man kan få starkt utslag på dem pga att man fortfarande har hcg-nivåer från den avbrutna graviditeten (eller det tror jag är anledningen i alla fall).

    Jag började tidigt för att vara säker på att inte missa ägglossningen och hade superstarkt positivt på äl-testerna i typ fem dagar. Sedan blev det mindre och samtidigt blev graviditetstesterna svagare och svagare.

    Sedan har jag inte fått några starka streck, så antingen har jag missat äl, eller så har den inte kommit ännu!


    Tack. Ja jag tänkte ta ett grav test i slutet på veckan och se så får vi se om det blir negativt innan vi kör igen.

    Så får vi se sen om jag tar eller inte sen.
  • Wed 18 Aug 2021 10:29
    Juli1990 skrev 2021-08-18 09:04:49 följande:

    och där kom mensen :( SÅ tråkigt verkligen.. nya försök snart igen då. Vad är era bästa tips kring ägglossningstest? Har testat någon gång innan men alltid fått negativt.


    Beklagar att mensen dök upp :(

    Jag har testat alla möjliga ägglossningstest genom åren, extremt billiga stickor från tradera, RFSUs stickor och Clear Blue.
    För mig är CB överlägset bäst trots priset, man kan beställa på nätet för lite bättre pris. Men dom lämnar inget utrymme för tolkning vilket är otroligt skönt.

    Nu vet ju jag ungefär när jag har ägglossning CD 16 eller 17 så jag börjar bara testa 2-3 dagar innan vilket gör att en förpackning räcker 2-3 månader för mig. Är man osäker så skulle jag börja tidigt, bara någon enstaka dag efter mensen slutat. visst blir de dyrare dom första månaderna men de tycker jag det är värt så man inte missar :)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?