• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Lövsångerska1991

    Fick fast smiley (clearblue) nu på morgonen. Vi hade sex igår kväll och ska ha ikväll också hade vi tänkt och så mycket vi orkar i helgen. Men jag läste att man kan testa fler gånger på dagen när man fått blinkande smiley. Jag har ju inte gjort detta. Men lite nojig att jag egentligen borde ha fått fast gubbe sen igår kväll och jag missat någon viktig tidpunkt och att vi dessutom ska ha kortare tid kvar. Men vi har ju haft sex varannan dag sedan i söndags. Borde väl funka? :)

  • hurtänktedunu
    Kiiwi00 skrev 2021-08-19 20:35:10 följande:

    Hej ?? Vi har nu bestämt oss för att försöka satsa på ett till barn, så att bebis kommer tidigast hösten nästa år. Jag har nu kopparspiral och funderar mycket på när jag ska ta ut den. Jag har noll koll på hur det funkar efter man tagit ut en spiral om kroppen kräver tid att vänja sig eller så. Ni som har erfarenhet av detta hur långt efter uttag av kopparspiral plussade ni?

    Vi har en dotter sen tidigare och där plussade vi på tredje försöket efter en period med p-piller.


    Vad kul. Välkommen. Jag tog ut min spiral i mars och väntade två cykler så fick jag då mens precis som vanligt. Gick in på min vanliga cykel direkt. Sen började vi försöka efter andra mensen och det gick på första försöket men slutade tyvärr i ma. Men som sagt det gick snabbt.
  • slo92
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-20 05:49:27 följande:

    Fick fast smiley (clearblue) nu på morgonen. Vi hade sex igår kväll och ska ha ikväll också hade vi tänkt och så mycket vi orkar i helgen. Men jag läste att man kan testa fler gånger på dagen när man fått blinkande smiley. Jag har ju inte gjort detta. Men lite nojig att jag egentligen borde ha fått fast gubbe sen igår kväll och jag missat någon viktig tidpunkt och att vi dessutom ska ha kortare tid kvar. Men vi har ju haft sex varannan dag sedan i söndags. Borde väl funka? :)


    Det tror jag definitiv räcker :) håller tummarna att det blir nåt!
  • Kiwikiwi
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-20 05:49:27 följande:

    Fick fast smiley (clearblue) nu på morgonen. Vi hade sex igår kväll och ska ha ikväll också hade vi tänkt och så mycket vi orkar i helgen. Men jag läste att man kan testa fler gånger på dagen när man fått blinkande smiley. Jag har ju inte gjort detta. Men lite nojig att jag egentligen borde ha fått fast gubbe sen igår kväll och jag missat någon viktig tidpunkt och att vi dessutom ska ha kortare tid kvar. Men vi har ju haft sex varannan dag sedan i söndags. Borde väl funka? :)


    Precis så gick mina tankar, jag har kört med de rosa testen men när jag fick glad gubbe på morgonen tänkte jag också "tänk om jag haft glad gubbe sen igår em" eftersom jag också testat på morgonen bara. Vi låg då i stress innan jobbet och sen låg vi dagen efter, sen har vi inte legat mer. Jag är besviken att de redan nu känns som jag får tjata/påminna om att vi behöver ligga nu för att öka chanserna. Kommer kanske mer naturligt på kvällen men nu med den glada gubben har jag inte velat vänta 14 timmar till ifall de skulle blir för sent. Någon som känner igen sig? Har pratat med min sambo att jag inte vill känna mig tjatig men han är också lite "blyg" kring ämnet.
  • slo92
    Kiwikiwi skrev 2021-08-20 08:20:36 följande:

    Precis så gick mina tankar, jag har kört med de rosa testen men när jag fick glad gubbe på morgonen tänkte jag också "tänk om jag haft glad gubbe sen igår em" eftersom jag också testat på morgonen bara. Vi låg då i stress innan jobbet och sen låg vi dagen efter, sen har vi inte legat mer. Jag är besviken att de redan nu känns som jag får tjata/påminna om att vi behöver ligga nu för att öka chanserna. Kommer kanske mer naturligt på kvällen men nu med den glada gubben har jag inte velat vänta 14 timmar till ifall de skulle blir för sent. Någon som känner igen sig? Har pratat med min sambo att jag inte vill känna mig tjatig men han är också lite "blyg" kring ämnet.


    Jag kan känna igen mig. Min sambo blir jättestressad av pressen att man måste prestera och låser sig då helt (fast vi precis börjat försöka) . Vi har därför bestämt att ha en mer låg profil och jag ska inte tjata om när ägglossningen är utan bara försöka ta mer iniativ själv under den perioden. Samtidigt lite jobbigt för mig som gärna vill öka chanserna men måste ju respektera att sambon blir stressad av "måstet". Dock har vi ju precis börjat försöka så vi är inte så stressad än, ni kanske har försökt längre och då känner man säkert annorlunda
  • Kiwikiwi
    slo92 skrev 2021-08-20 08:29:26 följande:

    Jag kan känna igen mig. Min sambo blir jättestressad av pressen att man måste prestera och låser sig då helt (fast vi precis börjat försöka) . Vi har därför bestämt att ha en mer låg profil och jag ska inte tjata om när ägglossningen är utan bara försöka ta mer iniativ själv under den perioden. Samtidigt lite jobbigt för mig som gärna vill öka chanserna men måste ju respektera att sambon blir stressad av "måstet". Dock har vi ju precis börjat försöka så vi är inte så stressad än, ni kanske har försökt längre och då känner man säkert annorlunda


    Vi har också precis börjat så det är de som är dumt att stressen kom direkt, samtidigt vill jag ändå berätta att nu har jag ägglossning så nu behöver vi ligga under dessa dagar. Men ska nog prata igenom lite hur vi ska göra framöver. Ditt tips låter bra samtidigt som vi till vardags inte ligger så ofta under typ lunchtid som vi gjort den här omgången, så de skulle nog bli rätt tydligt varför ändå, men kanske känns mindre pressat :)

    Min sambo vill ju nästan ha barn mer än jag, eller vi vill no lika mycket så därför känner jag väl att jag kan tjata lite extra om det och att han förstår vikten av att ligga de rätta dagarna.
  • Bez
    Kiiwi00 skrev 2021-08-19 20:35:10 följande:

    Hej ?? Vi har nu bestämt oss för att försöka satsa på ett till barn, så att bebis kommer tidigast hösten nästa år. Jag har nu kopparspiral och funderar mycket på när jag ska ta ut den. Jag har noll koll på hur det funkar efter man tagit ut en spiral om kroppen kräver tid att vänja sig eller så. Ni som har erfarenhet av detta hur långt efter uttag av kopparspiral plussade ni?

    Vi har en dotter sen tidigare och där plussade vi på tredje försöket efter en period med p-piller.


    Haft kopparspiral i typ 8 år fick ägglossning direkt och mensen kom typ 2 dagar efter den brukar första cykeln men annars helt som vanligt. 
    Däremot va min spiral trasig när den kom ut, har ju varit nått produktionsfel på kopparspiraler insatta 2017-2018 så händer en del. Va tvungen att komma på gynop för att gå in med kamera och leta. Ingen fara men fördröjde ju tiden innan vi kunde börja försöka tills det va gjort. Om du satt in under de åren skulle jag ta ut den nån månad innan ni kanske tänk börja för att va på säkra sidan se segt att behöva vänta in de.
  • Jenek18
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-20 05:49:27 följande:

    Fick fast smiley (clearblue) nu på morgonen. Vi hade sex igår kväll och ska ha ikväll också hade vi tänkt och så mycket vi orkar i helgen. Men jag läste att man kan testa fler gånger på dagen när man fått blinkande smiley. Jag har ju inte gjort detta. Men lite nojig att jag egentligen borde ha fått fast gubbe sen igår kväll och jag missat någon viktig tidpunkt och att vi dessutom ska ha kortare tid kvar. Men vi har ju haft sex varannan dag sedan i söndags. Borde väl funka? :)


    Tycker det låter som ni har gjort ett mycket bra försök! Håller tummarna! Men en bra idé är att fortsätta ha sex. Jag fick positiva ÄL-test på tis vid lunch och de fortsatte vara positiva till onsdag kväll sen tog mina test slut.. vi hade sex i onsdags så jag tänkte att det borde vara bra timing. Men nu har jag inte fått någon temperaturhöjning och funderar på om min kropp försöker ägglossa men inte tycker att jag är redo. Blev nämligen förkyld mitt i allt detta. Lh-höjning är ju ingen garanti för ägglossning. Får blir mer sex idag är ju ändå fredag!
  • Jenek18
    slo92 skrev 2021-08-20 08:29:26 följande:

    Jag kan känna igen mig. Min sambo blir jättestressad av pressen att man måste prestera och låser sig då helt (fast vi precis börjat försöka) . Vi har därför bestämt att ha en mer låg profil och jag ska inte tjata om när ägglossningen är utan bara försöka ta mer iniativ själv under den perioden. Samtidigt lite jobbigt för mig som gärna vill öka chanserna men måste ju respektera att sambon blir stressad av "måstet". Dock har vi ju precis börjat försöka så vi är inte så stressad än, ni kanske har försökt längre och då känner man säkert annorlunda


    Jag känner igen mig också! Vi bestämde egentligen mest bara att vi skulle sluta skydda oss. Sen när jag började närmare mig ägglossning tänkte jag att jag inte skulle säga något, inte skapa onödig stress. Men sen när vi hade sex kom han inte i mig så då funkade inte den planen så bra hehe. Men efter det frågade han när det var dags och sen blev det ändå aningen påtvingat. Mer sex än vanlig under tillfällen när vi annars inte skulle haft sex precis som ni andra skriver.
  • Juli1990
    Jenek18 skrev 2021-08-20 10:14:41 följande:
    Tycker det låter som ni har gjort ett mycket bra försök! Håller tummarna! Men en bra idé är att fortsätta ha sex. Jag fick positiva ÄL-test på tis vid lunch och de fortsatte vara positiva till onsdag kväll sen tog mina test slut.. vi hade sex i onsdags så jag tänkte att det borde vara bra timing. Men nu har jag inte fått någon temperaturhöjning och funderar på om min kropp försöker ägglossa men inte tycker att jag är redo. Blev nämligen förkyld mitt i allt detta. Lh-höjning är ju ingen garanti för ägglossning. Får blir mer sex idag är ju ändå fredag!
    En fråga, är temperaturhöjning mer än 3 dagar alltid en indikation på att ägglossningen skett? Jag kör NC och får temperaturhöjning varje månad och mens, men har haft negativa ägglossningstest. 
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?