• Fri 23 Jul 2021 13:18
    801927 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    801927

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Tue 31 Aug 2021 20:19

    Lagt till mig med :)

    BIM-lista

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ??/?? toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • Tue 31 Aug 2021 20:20
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-31 20:17:55 följande:

    Åh så jobbigt att behöva gå igenom, jag skickar en kram till dig <3 Era två andra barn är väl friska? Tänker om det var genetiskt, annars kanske det inte är fullständigt ärftligt. Förstår att det känns tungt nu. Men om ni skulle ta proven kanske ni kan få svar att det ser bra ut? Hundar är väldigt mysiga annars, inte samma sak som barn, men ni har som du säger två fina barn redan.

    Till er andra som skrivit, jag läser och tycker att ni alla är så trevliga och stöttande och det känns fint att få dela tankar och känslor med er. Alla nya som tillkommit, varmt välkomna! :) Har haft en lång dag idag så har inte haft tid att svara på allt så som jag velat.


    Till dig också Semlan3, du är så klart också stöttande och trevlig, menade bara att första delen vad svar till dig och att jag inte hann svara de andra. Såg sen att det lät konstigt.
  • Tue 31 Aug 2021 20:27
    Lövsångerska1991 skrev 2021-08-31 20:17:55 följande:

    Åh så jobbigt att behöva gå igenom, jag skickar en kram till dig <3 Era två andra barn är väl friska? Tänker om det var genetiskt, annars kanske det inte är fullständigt ärftligt. Förstår att det känns tungt nu. Men om ni skulle ta proven kanske ni kan få svar att det ser bra ut? Hundar är väldigt mysiga annars, inte samma sak som barn, men ni har som du säger två fina barn redan.

    Till er andra som skrivit, jag läser och tycker att ni alla är så trevliga och stöttande och det känns fint att få dela tankar och känslor med er. Alla nya som tillkommit, varmt välkomna! :) Har haft en lång dag idag så har inte haft tid att svara på allt så som jag velat.


    Nejfå ingen fara :) Nej vi får se helt enkelt. Är i chock idag. Ja våra barn är friska.
  • Tue 31 Aug 2021 21:03
    Semlan3 skrev 2021-08-31 18:48:03 följande:

    Var på återbesök idag och fick veta att vår dotter hade två kromosomavvikelse som orsakade ett ovanligt syndrom. Känns så sjukt tungt och jobbigt. Förstod ju att något var fel. Men när hon började prata om att ta prover för att kolla om vi bar på genen så kände jag för att ge upp. Vi kommer annars bli erbjudna moderkaksprov i vecka 12. Funderar liksom på om det är värt det. Är så ledsen idag. Vet inte om jag orkar.


    Så tungt besked. Men hur kan det egentligen gå ihop med att ni har två barn som inte haft dessa avvikelser? Tänker att det då inte kan vara så stor risk att det måste bli så varje gång. Men jag förstår samtidigt att det är väldigt svårt att orka, när ni redan gått igenom detta tunga en gång, att våga prova på nytt. Kram <3
  • Tue 31 Aug 2021 21:33
    Wave Mother skrev 2021-08-31 21:03:48 följande:

    Så tungt besked. Men hur kan det egentligen gå ihop med att ni har två barn som inte haft dessa avvikelser? Tänker att det då inte kan vara så stor risk att det måste bli så varje gång. Men jag förstår samtidigt att det är väldigt svårt att orka, när ni redan gått igenom detta tunga en gång, att våga prova på nytt. Kram <3


    Nej tänker samma sak. Kn ju uppstå mutationer spontant. Men när den är 50 procents rusk att få ett sjukt barn om man bär på genen känns det superläskigt. Vi har ju redan försökt denna månaden. Så tar det sig nu är det ju ändå försent om vi vill ta prover på oss först.
  • Tue 31 Aug 2021 21:59

    Min uppdaterade BIM hade försvunnit, så lägger in den på nytt :)

    BIM-lista

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    4/9 Lövsångerskan (30 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)


    "Did you fall from heaven? Because so did Satan".
  • Tue 31 Aug 2021 22:27
    Semlan3 skrev 2021-08-31 18:48:03 följande:

    Var på återbesök idag och fick veta att vår dotter hade två kromosomavvikelse som orsakade ett ovanligt syndrom. Känns så sjukt tungt och jobbigt. Förstod ju att något var fel. Men när hon började prata om att ta prover för att kolla om vi bar på genen så kände jag för att ge upp. Vi kommer annars bli erbjudna moderkaksprov i vecka 12. Funderar liksom på om det är värt det. Är så ledsen idag. Vet inte om jag orkar.


    Beklagar djupt :( ingen ska någonsin behöva gå igenom sånt.
  • Tue 31 Aug 2021 22:35
    Semlan3 skrev 2021-08-31 21:33:25 följande:
    Nej tänker samma sak. Kn ju uppstå mutationer spontant. Men när den är 50 procents rusk att få ett sjukt barn om man bär på genen känns det superläskigt. Vi har ju redan försökt denna månaden. Så tar det sig nu är det ju ändå försent om vi vill ta prover på oss först.
    Håller tummarna för att det helt enkelt var spontant, och att ni får lugnande besked efter testerna. Förstår att det känns jätteläskigt <3
  • Wed 1 Sep 2021 08:05

    Hej alla! Enligt min app hade jag ÄL i mitten av augusti (hade äggviteflytningar osv) men då vi bara fick till det en gång därikring räknade jag bort chanserna att lyckas denna cykel. Nu är jag helt plötsligt på BIM+4 och ingen mens? Jag har tagit några gravtest som alla visat negativt.


    Vad tror ni? Är det en slump eller kanske kombination med stress på jobbet som fått mensen att dröja? För referens har jag haft helt regelbunden mens senaste 6 månaderna (innan hade jag ingen pga p-stav) och detta är första gången jag varit sen. 


    "Symptomen" jag känner påminner ju mycket om innan mens, har lite molvärk kring livmodern/ryggen som varit ganska konstant senaste dagarna. Tycker att jag har hyfsat mycket flytningar och att jag är lite extra kissnödig. I övrigt inget ovanligt. Någon som har erfarenhet av att plussa långt efter BIM? 

  • Wed 1 Sep 2021 10:17

    Hej,

    Jag börjar noja extremt mycket nu.. har haft blinkande gubbe på NC ÄL-test Advanced i fyra dagar och jag är på CD15 idag och enligt min NC hade jag högst fertilitet igår och idag. Borde jag inte få fast glad gubbe på testet igår och idag då? Förväntad ÄL är imorgon enligt NC. Någon som varit med om att enbart ha blinkande gubbe och aldrig få fast, men ändå blivit gravid? Har beställt fler test nu men det blir ju ganska dyrt att testa många gånger. Testat två gånger per dag nu i två dagar dessutom (morgonurin samt på kvällen). 


    Tacksam för svar!! Blir SÅ orolig att något är fel..

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?