• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    Sophiee92 skrev 2021-09-02 18:18:13 följande:

    Hej igen Alla,

     

    Så roligt att vara med och läsa om era upplevelser och tankar här i tråden, och ett stort grattis till er som blivit gravida! :)

    Tänkte kasta upp en fundering kring ÄL-tester och om dessa är väldigt nödvändiga om man försöker blir gravid? Jag använder mig av NC (tar temp varje morgon) samt en annan mens-app (alltid haft regelbunden mens) - där båda apparna tajmar in min ÄL samma dag, så jag tror att jag är ganska säkert på när min ÄL är... Noterar dock att många använder både app och ÄL-tester så blir ju lite nyfiken på om man kanske bör börja med såna jag med :P... Man vill ju inte riskera att missa när man har ÄL utan ge sig själv den bästa möjligheten till en graviditet.

    Blir glad för alla svar :D


    Jag har också hyfsat regelbunden mens, 2 dagar +-.

    Jag kör inte på några tester, men har tänkt börja med det nästa gång om jag får mens om 2 veckor.
  • Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2021-09-02 18:21:02 följande:
    Jag har också hyfsat regelbunden mens, 2 dagar +-.

    Jag kör inte på några tester, men har tänkt börja med det nästa gång om jag får mens om 2 veckor.
    Ah okej! Ja det skadar ju inte att skaffa sig lite extra koll :P får se om jag kanske också införskaffar mig tester inför nästa månad om mensen kommer.
  • Kiwikiwi
    Sophiee92 skrev 2021-09-02 18:18:13 följande:

    Hej igen Alla,

     

    Så roligt att vara med och läsa om era upplevelser och tankar här i tråden, och ett stort grattis till er som blivit gravida! :)

    Tänkte kasta upp en fundering kring ÄL-tester och om dessa är väldigt nödvändiga om man försöker blir gravid? Jag använder mig av NC (tar temp varje morgon) samt en annan mens-app (alltid haft regelbunden mens) - där båda apparna tajmar in min ÄL samma dag, så jag tror att jag är ganska säkert på när min ÄL är... Noterar dock att många använder både app och ÄL-tester så blir ju lite nyfiken på om man kanske bör börja med såna jag med :P... Man vill ju inte riskera att missa när man har ÄL utan ge sig själv den bästa möjligheten till en graviditet.

    Blir glad för alla svar :D


    Hej,

    För mig var äl tester lite mer "en kul grej" att testa i början då jag inte hade symtom på ägglossning och ville se att jag faktiskt hade det och när. Hade bara planer på att kolla det första månaden vi försökte för att sedan känna av lite själv :) ligger man kanske varannan dag samma vecka man har äl så prickar man nog in det ändå, så inte nödvändigt att köpa hem tester.

    Lycka till!
  • Mangosmoothien

    Fick min mens idag, vi kände på oss att det inte tagit sig, men ändå besviken... blev sjukdom och annat som kom emellan så vi fick inte till det så många gånger som vi ville. Så nu är det bara att vänta in nästa helg och början av veckan därpå och försöka hålla oss friska! Så blir ingen maj-bebis för oss men förhoppningsvis en juni-bebis?

  • knyttets

    Jag har inte varit så aktiv här på sistone, mest för att inte tänka lika mycket på en eventuell graviditet som förra cykeln och det har gått bra. Jobb och annat har fått ta tid istället. Vi lyckades pricka in sex kring ägglossningen ganska bra och jag är nu bim-4. Har testat med testlagrers stickor igår och idag, men de har inte visat något. Vet dock inte hur känsliga de är ens? Ligger iofs också bara på äl+8. Jag har inte haft så mycket symtom annat än bröst som ömmat ordentligt sedan ägglossning, känns om att de bara blir större och större. Men så kändes de förra cykeln också. Så är ganska inställd på mens, men svårt att inte hoppas ändå!

  • Lövsångerska1991

    Jag uppdaterar i BIM-listan för nu kom min mens, två dagar tidigt.

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    1/9 Jenek18 (30 år, första försöket med första barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet)

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)[/quote]

  • Meemelie
    knyttets skrev 2021-09-02 19:47:19 följande:

    Jag har inte varit så aktiv här på sistone, mest för att inte tänka lika mycket på en eventuell graviditet som förra cykeln och det har gått bra. Jobb och annat har fått ta tid istället. Vi lyckades pricka in sex kring ägglossningen ganska bra och jag är nu bim-4. Har testat med testlagrers stickor igår och idag, men de har inte visat något. Vet dock inte hur känsliga de är ens? Ligger iofs också bara på äl+8. Jag har inte haft så mycket symtom annat än bröst som ömmat ordentligt sedan ägglossning, känns om att de bara blir större och större. Men så kändes de förra cykeln också. Så är ganska inställd på mens, men svårt att inte hoppas ändå!


    Spännande, då ligger du en dag före mig (bim-5, äl+7). Jag kommer dock inte testa något förrän nästa vecka någon gång om mensen inte dyker upp som beräknat på tisdag. Känner att jag hellre blir besviken av att mensen kommer än ett negativt test. Räknar dock inte med något denna gång, känns osannolikt att lyckas på första försöket. Men man kan ju liksom inte låta bli att hoppas ändå!
  • Sophiee92
    Kiwikiwi skrev 2021-09-02 18:29:08 följande:
    Hej,

    För mig var äl tester lite mer "en kul grej" att testa i början då jag inte hade symtom på ägglossning och ville se att jag faktiskt hade det och när. Hade bara planer på att kolla det första månaden vi försökte för att sedan känna av lite själv :) ligger man kanske varannan dag samma vecka man har äl så prickar man nog in det ändå, så inte nödvändigt att köpa hem tester.

    Lycka till!
    Okej men det lät ju väldigt rimligt :) jo jag tänker nog också att om man prickar ut själva veckan när ÄL är så borde det ju räcka för att chanserna att bli gravid ska vara optimala.

    Tack för ditt svar! :)
  • Beckizen
    hurtänktedunu skrev 2021-09-02 12:19:21 följande:

    Ja det var tråkigt men konstigt nog väntat trots att det var första missfallet men det var så mycket med den graviditeten som kändes konstigt. Kändes inte som de andra gångerna och testet stegrade men inte lika mycket som de andra två gångerna. Var liksom en oro i kroppen hela graviditeten.

    Ja det skulle vara så mysigt. Om 2 veckor vet vi helt säkert.


    Jag kan tänka mig att man lär känna sin kropp när man tidigare varit gravid, även fast alla graviditeter kan vara olika.

    Läste längre ner här att du eventuellt känt av något symptom! Håller verkligen alla tummar och tår för att ni får ett pluss om 2 veckor! :)
  • Jenek18
    LJM91 skrev 2021-09-02 06:24:36 följande:

    Trist att mensen verkar vara på gång, håller tummarna för nästa cykel! Jag har också en menscykel på runt 40 dagar så förstår känslan av en låååång väntan. Jag började ta rosenrot denna cykeln då den tydligen kan korta ner cykeln så håller tummarna för att det funkar!


    Åh va skönt att höra att det finns flera som har lång cykel. Har din alltid varit lång? För ett halvår sen hade jag 28 dagars sen blev jag sjuk under ÄL och ÄL blev någon vecka senare lagt sen dess har jag haft runt 40 dagar.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?