• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • BounceBambi
    Kiwikiwi skrev 2021-09-03 07:50:14 följande:

    Jag berättar gärna hur vi förberedde oss för att bli gravida osv även om jag vet att vi mest hade en otrolig tur. Jag vet innan vi precis plussade att jag ville läsa om andras symtom och hur de gjorde kring äl osv, men kanske bara jag som var överdriven.

    Jag hänger iallafall kvar i gruppen, blir kul att se fler av en plussa snart och jag håller tummarna att turen är med er i nästa försök!!


    Grattis till plusset! Jag lyssnar gärna, är precis som du säger väldigt spännande att höra hur det har gått för andra. Kul att det gick så snabbt för er, förstår att det känns lite overkligt efter all oro över att det ska ta lång tid :) 
  • Junii91
    Kiwikiwi skrev 2021-09-03 07:50:14 följande:

    Jag berättar gärna hur vi förberedde oss för att bli gravida osv även om jag vet att vi mest hade en otrolig tur. Jag vet innan vi precis plussade att jag ville läsa om andras symtom och hur de gjorde kring äl osv, men kanske bara jag som var överdriven.

    Jag hänger iallafall kvar i gruppen, blir kul att se fler av en plussa snart och jag håller tummarna att turen är med er i nästa försök!!


    Så glad för din skull!! :D Ja jag läser gärna om du vill dela med dig av hur ni förberedde er om du vill. :)
  • Sophiee92
    Kiwikiwi skrev 2021-09-03 07:47:49 följande:

    Vågar nog äntligen tro att jag plussat även om de känns overkligt och jag känner mig nästan inte glad, men jag tror det är pga oron att de inte ska gå. Är självklart otroligt tacksam och förvånad att de gick så fort, men som sagt är oron och tankarna lite överväldigande och funderar mycket på när jag ska berätta för nära och kära, kommer vara svårt hålla till v.12 (7/8 v kvar).

    Blev lite förvånad att mitt CB test imorse visade 3+ när jag är på bim -1, men de kanske kan läsa fel eller så har jag bara höga hög nivåer redan, någon som vet?



    BIM

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet)

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    28/8 Värphönan (36 år, 9:e försöket, 1 mf 1 ma, andra barnet) PLUSSAT

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)


    Ååh STORT STORT grattis till dig! Vad fantastiskt att det tog sig redan på första försöket! Jag har, som många andra här, en liten rädsla att det ska ta lång tid innan plusset kommer och lyssnar hemskt gärna på din berättelse kring hur ni förberedde er osv. Massa grattis igen <3
  • Bez

    Ni som använder Clearblue advance - Är bara på andra testdagen efter deras tabell så beräknad äl är inte förrän slutet av nästa vecka. Idag fick jag felmeddelande att de inte funka och skulle ta om igen, är det viktigt att den mäter varje dag? Tänker att den ändå kommer visa ej fertil och vill inte slösa på stickorna i onödan :P

  • Kiwikiwi

    Tack snälla ni för alla grattis! Såhär förberedde vi oss inför att förhoppningsvis bli gravida, min sambo åt RFSU Lust & Energi man sedan några veckor tillbaka och jag som är vegetarian har länge ätit B12, D vitamin, Omega 3 och Folsyra (sedan 2 månader) som kosttillskott.

    Vi låg såhär:

    14 aug

    16 aug

    18 aug (positivt äl test, låg på morgonen)

    19 aug (negativt äl test (ingen glad gubbe) låg vid lunch)

    Den 18 aug när jag fick positivt åt jag 10 000 IE (250 ug) D vitamin, hade läst att de kunde främja ägglossningen.

    Jag hade en del inplanerat efter ägglossningen så son bröllop och tjejweekend där alkohol "ingick" så på något sätt tänkte jag inte så mycket på graviditeten förrän i förra veckan. De jag däremot kände var en värk likt ägglossningsvärken som satt i, i princip från att jag hade ägglossning, tog tom ett äl test för att se om de visade något, men de var negativt. Började få positivt på gravtest sen äl+11 :)

    Ja de var väl egentligen det vi gjorde, i övrigt äter jag rätt nyttigt till vardags mycket sallader osv, däremot blir helgerna desto onyttigare med vin, ostar, feta såser, pommes, snacks och godis. Så jag levde inte supersunt under tiden vi försökte.

    Nu har jag fortsatt mensvärk, lite illamående och lite ömma bröst men inget som gör att jag känner mig gravid direkt.

    Nu önskar jag alla lycka till ser fram emot att följa era resor! Vill också återigen nämna att vi hade en otrolig tur, vi gjorde de vi kunde för att öka chanserna men vi hade framförallt turen på vår sida.

    Kram!

  • Juli1990
    Kiwikiwi skrev 2021-09-03 07:50:14 följande:

    Jag berättar gärna hur vi förberedde oss för att bli gravida osv även om jag vet att vi mest hade en otrolig tur. Jag vet innan vi precis plussade att jag ville läsa om andras symtom och hur de gjorde kring äl osv, men kanske bara jag som var överdriven.

    Jag hänger iallafall kvar i gruppen, blir kul att se fler av en plussa snart och jag håller tummarna att turen är med er i nästa försök!!


    STORT grattis!! <3 Lyssnar gärna på det från dig :). 
  • Värphönan
    Bez skrev 2021-09-03 09:19:45 följande:

    Ni som använder Clearblue advance - Är bara på andra testdagen efter deras tabell så beräknad äl är inte förrän slutet av nästa vecka. Idag fick jag felmeddelande att de inte funka och skulle ta om igen, är det viktigt att den mäter varje dag? Tänker att den ändå kommer visa ej fertil och vill inte slösa på stickorna i onödan :P


    Jag brukar mäta varannan dag i början. Förr stod det i instruktionen hur många timmar som Max fick gå mellan testen för att avläsaren inte skulle

    Bli nollställd. Men tror jag låtit det gå upp till 48h utan att det blivit nollat iaf :)
  • Värphönan
    BIM

    26/8 SecretFlower (35 år, 1a försöket, 4e barnet) PLUSSAT

    26/8 Flizz (30 år, 6:e försöket, 3:dje barnet)

    29/8 Sheltie (25 år, 2:a försöket, 1:a barnet) PLUSSAT

    31/8 chouette (32 år, första försöket, andra barnet)

    3/9 Mangosmoothien (28 år, 1a försöket, 1a barnet)

    4/9 Kiwikiwi (31 år, första försöket med första barnet) PLUSSAT

    5/9 L0uis3 (28 år, försökt i 3 år med första barnet)

    6/9 Meemelie (32 år, första försöket med andra barnet)

    7/9 aann (28 år, 6:e försöket, första barnet)

    7/9 knyttets (25 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 Junii91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    9/9 ChilliChoklad (29 år, fjärde försöket, första barnet)

    10/9 Hurtänktedunu (31 år, första försöket efter ma, tredje barnet)

    11/9 beckizen (27 år, andra försöket med första barnet)

    11/9 Avokado92 (28 år, första försöket efter mf, första barnet)

    11/9 toughshit (28 år, första försöket, andra barnet)

    12/9 Sophiee92 (29 år, första försöket, första barnet)

    14/9 Chilins (30 år, första försöket, första barnet)

    16/9 Juli1990 (31 år, andra försöket med första barnet)

    16/9 Dalarna 91 (30 år, tredje försöket med första barnet)

    19/9 slo92 (28 år, 2a försöket, 1a barnet)

    20/9 evelinagra1 22 år ( 5e riktiga försöket, första barnet)

    20/9 Summertime 26 år (1a försöket, 1a barnet)

    23/9 bez (31 år 2:a försöket, 1:a barnet)

    25/9 Willow89 (32 år, sjätte försöket med första barnet)

    25/9 Sofgal (25 år, andra försöket, 1:a barnet)

    1/10 Lövsångerskan (30 år, andra försöket med första barnet)

    7/10 LJM91 (30 år, andra försöket, första barnet)

    12/10 Jenek18 (30 år, andra försöket med första barnet)

    ?/? Wave mother (37 år, första försöket efter ma, första barnet

    ?/? Essie0 (30 år, första försöket, första barnet)

  • Jenek18
    Lövsångerska1991 skrev 2021-09-03 06:17:04 följande:

    Håller tummarna för nästa försök! :)


    Tack och detsamma till dig!! Jag var så stressad under hela första försöket så ska vekrligen försöka slappna av mer och se det hela som en roligt grej! Stress kan ju ha en negativ inverkan.
  • Jenek18
    Kiwikiwi skrev 2021-09-03 07:50:14 följande:

    Jag berättar gärna hur vi förberedde oss för att bli gravida osv även om jag vet att vi mest hade en otrolig tur. Jag vet innan vi precis plussade att jag ville läsa om andras symtom och hur de gjorde kring äl osv, men kanske bara jag som var överdriven.

    Jag hänger iallafall kvar i gruppen, blir kul att se fler av en plussa snart och jag håller tummarna att turen är med er i nästa försök!!


    Stort grattis!
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?