• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Värphönan
    Lövsångerska1991 skrev 2021-10-08 07:45:12 följande:

    Härligt, det mesta kan man ändå äta :)

    Förstår att du vill vara försiktig med att hoppas, man vet ju aldrig riktigt hur det ska gå. Men efter vecka 12 är det väl troligt att det ska funka? Förlåt om jag ställer dumma frågor. Jag hoppas att allt ska gå superbra iaf! <3


    Det är inte så mycket risken för missfall jag är orolig för utan för att det ska visas allvarliga missbildningar på ultraljudet igen. Sist va det hemskt när ingen kunde säga var det berodde på och vi fick gå i ovisshet i flera månader innan vi fick veta vad det va. Önskar inte ens min värsta fiende den smärtan att behöva gå igenom det.
  • Lövsångerska1991
    Värphönan skrev 2021-10-08 08:53:58 följande:

    Det är inte så mycket risken för missfall jag är orolig för utan för att det ska visas allvarliga missbildningar på ultraljudet igen. Sist va det hemskt när ingen kunde säga var det berodde på och vi fick gå i ovisshet i flera månader innan vi fick veta vad det va. Önskar inte ens min värsta fiende den smärtan att behöva gå igenom det.


    Den oron förstår jag verkligen. Hoppas verkligen att du ska slippa det igen. Kanske är det ovanligt att det händer mer än en gång? Men förstår att du inte vill hoppas för mycket, fastän du verkligen förtjänar att få slappna av och njuta av känslan att vara gravid. <3 Det är verkligen en berg och dalbana, både att försöka bli gravid och sen gå igenom en graviditet. Det går ju inte att förutspå hur det ska bli. Svårt att vara jättenegativ också för då blir man nog lite nedstämd, detsamma om man har hoppats för mycket, då faller man ju hårdare.
  • Wave Mother
    slo92 skrev 2021-10-08 08:34:42 följande:

    Senaste två veckorna har 4 st i min närhet kommit ut med att de ska ha barn. En av dem ska få barn typ samma datum vi skulle fått om det inte blivit missfall. Jag har ingen koll på hur min ägglossning är efter missfallet och det stressar mig, det känns som att jag missat chansen denna månad. Har svårt att koncentrera mig på jobbet för att jag bara tänker på detta. Det är ingen bra dag idag :(


    Det låter kämpigt. Jag känner igen mig i detta med andra gravida i närheten. Tre av mina närmre tjejkompisar som också är i samma ålder (efter 35) ska ha barn snart (dec, jan, mars) och min mans syster har också bf i mars. Vi hade bf tidigt i februari för den graviditet som slutade i MA och som jag inte berättat för någon av dem om, så jag kan inte riktigt prata med dem om det heller.

    Jag är jätteglad för allas skulle, men det är svårt att inte tänka på hur kul det hade varit om jag också fått behålla graviditeten. 


    Jag försöker att inte stressa för mycket och fokusera på att vi i alla fall kan bli gravida, men det är verkligen segt vissa dagar. Jag hoppas du får pejl på äl snart. För mig blev äl tydlig först efter en mens efter missfallet. Håller tummarna för dig <3

  • Wave Mother
    slo92 skrev 2021-10-08 08:34:42 följande:

    Senaste två veckorna har 4 st i min närhet kommit ut med att de ska ha barn. En av dem ska få barn typ samma datum vi skulle fått om det inte blivit missfall. Jag har ingen koll på hur min ägglossning är efter missfallet och det stressar mig, det känns som att jag missat chansen denna månad. Har svårt att koncentrera mig på jobbet för att jag bara tänker på detta. Det är ingen bra dag idag :(


    Det låter kämpigt. Jag känner igen mig i detta med andra gravida i närheten. Tre av mina närmre tjejkompisar som också är i samma ålder (efter 35) ska ha barn snart (dec, jan, mars) och min mans syster har också bf i mars. Vi hade bf tidigt i februari för den graviditet som slutade i MA och som jag inte berättat för någon av dem om, så jag kan inte riktigt prata med dem om det heller.

    Jag är jätteglad för allas skulle, men det är svårt att inte tänka på hur kul det hade varit om jag också fått behålla graviditeten. 


    Jag försöker att inte stressa för mycket och fokusera på att vi i alla fall kan bli gravida, men det är verkligen segt vissa dagar. Jag hoppas du får pejl på äl snart. För mig blev äl tydlig först efter en mens efter missfallet. Håller tummarna för dig <3

  • slo92
    Wave Mother skrev 2021-10-08 10:02:18 följande:

    Det låter kämpigt. Jag känner igen mig i detta med andra gravida i närheten. Tre av mina närmre tjejkompisar som också är i samma ålder (efter 35) ska ha barn snart (dec, jan, mars) och min mans syster har också bf i mars. Vi hade bf tidigt i februari för den graviditet som slutade i MA och som jag inte berättat för någon av dem om, så jag kan inte riktigt prata med dem om det heller.

    Jag är jätteglad för allas skulle, men det är svårt att inte tänka på hur kul det hade varit om jag också fått behålla graviditeten. 

    Jag försöker att inte stressa för mycket och fokusera på att vi i alla fall kan bli gravida, men det är verkligen segt vissa dagar. Jag hoppas du får pejl på äl snart. För mig blev äl tydlig först efter en mens efter missfallet. Håller tummarna för dig <3


    Förstår att det måste kännas jobbigt, det blir ju en väldigt ensam sorg också när man inte berättat för nån. Men du har en bra inställning, jag ska försöka tänka mer som du gör. Du inspirerar mig som håller så gott mod fast du varit med om så tuffa saker som MA, verkligen stark :) <3

    Jag tycker att känslorna är väldigt uppochner, den logiska delen av mig säger typ ta det lugnt, der kommer gå bra. Sen kan jag helt plötsligt bli väldigt ledsen och avundsjuk på andra som ska få barn, även om jag såklart samtidigt är glad för deras skull och hoppas att det kommer bli vi som är näst på tur. Hade aldrig föreställt mig att det skulle vara så omtumlande att försöka skaffa barn. Jag hade en ganska chill inställning till en början och tänkte att det tar säkert tid, men efter missfallet så har jag svårare att koppla bort det även om jag verkligen försöker.
  • Lövsångerska1991
    slo92 skrev 2021-10-08 08:34:42 följande:

    Senaste två veckorna har 4 st i min närhet kommit ut med att de ska ha barn. En av dem ska få barn typ samma datum vi skulle fått om det inte blivit missfall. Jag har ingen koll på hur min ägglossning är efter missfallet och det stressar mig, det känns som att jag missat chansen denna månad. Har svårt att koncentrera mig på jobbet för att jag bara tänker på detta. Det är ingen bra dag idag :(


    Jag skickar en kram till dig <3 Livet är så orättvist. Men du kommer att hitta din ägglossning igen, kanske behöver det gå en mens först. Sen när ni väl fått ett barn kommer du inte att tänka på den här dagen. Då kommer du tänka på allt positivt som livet med barnet ger :)
  • senapp
    Zandra35 skrev 2021-10-07 20:45:53 följande:
    Jag kan bara föreställa mig sorgen man hinner ju bygga upp så mycket förväntningar på nolltid trots att man tänker att man ska va chill. Jag är så tacksam att det va ett tidigt MF, v 5 men eftersom vi hade försökt 8mån så blev jag otroligt tom och ledsen. Som du säger, det ända som hjälper är graviditet!! Jag vet inte om jag har PCOS, tror inte det för jag har regelbunden mens men man kanske kan ha det ändå. Har du? I november nu blir det 1år för oss. Jag tycker det är så orättvist på nå vis, har en bra livsstil, tränar lagom, äter varierat, undviker sådant man ska osv osv osv.... sen jobbar jag inom beroendevården och ser kvinnor som går på heroin och bli gravida på löpande band. Man får försöka att inte bli bitter.

    Har ni tänkt söka hjälp/utredning när det gått 1år?
    Vet inte hur stor roll det spelar med de där veckorna. Det är ju ändå ett barn i ens huvud liksom. Även om det är i v 5, särskilt efter så många månaders försök. 

    Jag tänkte på PCO eftersom du inte har ägglossning, visst var det så? Jag har inte det, men har ett högt AMH och typ tendens till PCOS. Jamen det känns ju vansinnigt orättvist när man gör allt "rätt". När har du din tid till gyn? 

    Jag har redan testat letrozol nu några månader, så om det inte tagit sig efter ett år, då blir det fan IVF tror jag. Orkar inte vänta, orkar inte må dåligt längre. Så kommer nog boka tid i januari. Kostar otroligt mycket pengar eftersom vi har ett barn, men finns inget jag hellre lägger pengar på inser jag Glad
  • Wave Mother
    slo92 skrev 2021-10-08 10:21:39 följande:
    Förstår att det måste kännas jobbigt, det blir ju en väldigt ensam sorg också när man inte berättat för nån. Men du har en bra inställning, jag ska försöka tänka mer som du gör. Du inspirerar mig som håller så gott mod fast du varit med om så tuffa saker som MA, verkligen stark :) <3

    Jag tycker att känslorna är väldigt uppochner, den logiska delen av mig säger typ ta det lugnt, der kommer gå bra. Sen kan jag helt plötsligt bli väldigt ledsen och avundsjuk på andra som ska få barn, även om jag såklart samtidigt är glad för deras skull och hoppas att det kommer bli vi som är näst på tur. Hade aldrig föreställt mig att det skulle vara så omtumlande att försöka skaffa barn. Jag hade en ganska chill inställning till en början och tänkte att det tar säkert tid, men efter missfallet så har jag svårare att koppla bort det även om jag verkligen försöker.
    Jag tror det är viktigt att känna att man får må som man mår liksom. Om man har en dålig dag så är det okej. Och första månaden så var det väldigt tungt med det mesta, och det kändes som att det enda som kunde få mig att må bra igen var att bli gravid på nytt. Men det har blivit enklare allteftersom, lite mindre mani, liksom. 

    Känner också igen att detta blev mer omtumlande än jag hade väntat mig. Speciellt efter missfallet. Innan hade jag också en väldigt avslappnad inställning. 

    För mig har det hjälpt rätt mycket att skriva och läsa här på familjeliv.
  • Wave Mother
    Wave Mother skrev 2021-10-08 12:11:54 följande:
    Jag tror det är viktigt att känna att man får må som man mår liksom. Om man har en dålig dag så är det okej. Och första månaden så var det väldigt tungt med det mesta, och det kändes som att det enda som kunde få mig att må bra igen var att bli gravid på nytt. Men det har blivit enklare allteftersom, lite mindre mani, liksom. 

    Känner också igen att detta blev mer omtumlande än jag hade väntat mig. Speciellt efter missfallet. Innan hade jag också en väldigt avslappnad inställning. 

    För mig har det hjälpt rätt mycket att skriva och läsa här på familjeliv.
    Sen ville jag skriva, fast det föll bort, att jag tänker att du ska ta hand om dig, och hoppas att det känns bättre snart. Men också att låta dig ha en dålig dag ibland. Det är ju en rätt så stor sak som händer, som påverkar en.
  • Dalarna91
    slo92 skrev 2021-10-08 08:34:42 följande:

    Senaste två veckorna har 4 st i min närhet kommit ut med att de ska ha barn. En av dem ska få barn typ samma datum vi skulle fått om det inte blivit missfall. Jag har ingen koll på hur min ägglossning är efter missfallet och det stressar mig, det känns som att jag missat chansen denna månad. Har svårt att koncentrera mig på jobbet för att jag bara tänker på detta. Det är ingen bra dag idag :(


    Jag har heller ingen koll när jag ska ha öl efter mf. Så jag tar äl test varje dag cirka kl 16:30 för att de så jag inte missar den.
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?