• Fri 23 Jul 2021 13:18
    795017 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    795017

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Mon 11 Oct 2021 22:16

    Är det bara jag som blir extra sugen på alkohol nu för att man vet att om man blir gravid så är det slut på det ett tag framöver? Jag brukar bara dricka typ en gång i månaden men har känt mig extra sugen nu bara för att? hur gör ni? Har ni slutat helt eller tar ni några glas på helgerna fortfarande?

  • Mon 11 Oct 2021 22:23
    Dagsattskaffabarn skrev 2021-10-11 22:16:13 följande:

    Är det bara jag som blir extra sugen på alkohol nu för att man vet att om man blir gravid så är det slut på det ett tag framöver? Jag brukar bara dricka typ en gång i månaden men har känt mig extra sugen nu bara för att? hur gör ni? Har ni slutat helt eller tar ni några glas på helgerna fortfarande?


    Jag tog ett glas när det va tillfälle fram tills jag fick ett positivt gravtest :)

    första gången vi försökte få barn tänkte jag mer så att jag levde som gravid trots att jag inte va det mellan äl och bim. Men efter ett antal månader och inget hände så blev det så deprimerande. Tog 9 eller 10 försök med ettan.

    De andra gångerna har jag tagit vin till maten med gott samvete när jag varit sugen (Fram tills jag fått det bekräftat att jag är gravid då :) )
  • Mon 11 Oct 2021 22:39
    Värphönan skrev 2021-10-11 22:23:10 följande:

    Jag tog ett glas när det va tillfälle fram tills jag fick ett positivt gravtest :)

    första gången vi försökte få barn tänkte jag mer så att jag levde som gravid trots att jag inte va det mellan äl och bim. Men efter ett antal månader och inget hände så blev det så deprimerande. Tog 9 eller 10 försök med ettan.

    De andra gångerna har jag tagit vin till maten med gott samvete när jag varit sugen (Fram tills jag fått det bekräftat att jag är gravid då :) )


    Ah vad skön att höra att jag inte är ensam. Känner mig som en syndare! Haha
  • Tue 12 Oct 2021 06:21
    +1
    Bez skrev 2021-10-11 18:21:12 följande:

    Va det den lila eller rosa du kör? Den lila rekommenderas att ta direkt på morgonen den rosa kan man ta när som som jag fattat de


    Jaha okej, ja det är de rosa jag har! :)

    Tur att jag provade igen på kvällen för fick glad gubbe, så nu är det bara att köra! Förra månaden fick jag ÄL på dag 19 men nu var det på dag 15 bara (idag). Är asglad bara för kortare cykel! Haha
  • Tue 12 Oct 2021 06:25
    +1
    Dagsattskaffabarn skrev 2021-10-11 22:39:39 följande:

    Ah vad skön att höra att jag inte är ensam. Känner mig som en syndare! Haha


    När ma läser här på fl tror jag att det är lätt att få en felaktig bild i all alla gör si eller alla gör så. Men att den andra gruppen är lika stor, bara kanske inte lika välrepresenterad här i forumet :)

    Fortsätt synda du med gott samvete fram till plusset ;)
  • Tue 12 Oct 2021 09:49

    Nu kom de bruna flytningarna jag har nojat över - så det här slutar väl tyvärr i ett missfall till. Typiskt. Nu är det svårt att vara positiv, tankarna på att jag kommer bli den här stackars barnlösa personen sköljer över.

    Men nej, vill verkligen inte tycka synd om mig själv. Är bara mf nummer 2 - än finns det hopp. Påt igen då!

    Uppdaterade aldrig bim-listan med mitt plus pga just det här, är svårt att bli glad för det precis efter ett missfall - iaf för mig. Jätteledsen för att jag är neggo här nu, jag kommer snart med tillbaka med ny energi igen :D jag lovar! Det här ska lösa sig det med.

  • Tue 12 Oct 2021 10:21
    Avokado92 skrev 2021-10-12 09:49:49 följande:

    Nu kom de bruna flytningarna jag har nojat över - så det här slutar väl tyvärr i ett missfall till. Typiskt. Nu är det svårt att vara positiv, tankarna på att jag kommer bli den här stackars barnlösa personen sköljer över.

    Men nej, vill verkligen inte tycka synd om mig själv. Är bara mf nummer 2 - än finns det hopp. Påt igen då!

    Uppdaterade aldrig bim-listan med mitt plus pga just det här, är svårt att bli glad för det precis efter ett missfall - iaf för mig. Jätteledsen för att jag är neggo här nu, jag kommer snart med tillbaka med ny energi igen :D jag lovar! Det här ska lösa sig det med.


    Be inte om ursäkt för att du är negativ. Den här resan är tuff för många. Det är okej att känna hopplöshet & vara ledsen. Man vill ju så himla mycket <3 fick MF I augusti efter 9 försök och har varit väldigt nedstämd sista tiden pga utebliven ägglossning. Men det hjälper att ventillera så det är väl därför vi har såna här forum. Allt är inte en dans på rosor hela tiden. Sen behöver det ju inte innebära MF heller, håller verkligen tummar och tår för dig! : )
  • Tue 12 Oct 2021 10:26
    Avokado92 skrev 2021-10-12 09:49:49 följande:

    Nu kom de bruna flytningarna jag har nojat över - så det här slutar väl tyvärr i ett missfall till. Typiskt. Nu är det svårt att vara positiv, tankarna på att jag kommer bli den här stackars barnlösa personen sköljer över.

    Men nej, vill verkligen inte tycka synd om mig själv. Är bara mf nummer 2 - än finns det hopp. Påt igen då!

    Uppdaterade aldrig bim-listan med mitt plus pga just det här, är svårt att bli glad för det precis efter ett missfall - iaf för mig. Jätteledsen för att jag är neggo här nu, jag kommer snart med tillbaka med ny energi igen :D jag lovar! Det här ska lösa sig det med.


    Känner med dig! <3 men det behöver väl inte vara ett missfall om det bara är lite bruna flytningar? Håller tummarna att det bara är en vanlig blödning men förstår att du känner dig orolig. Har du haft mens emellan senast mf eller blev du gravid direkt igen?
  • Tue 12 Oct 2021 10:35

    Fina ni är Zandra35 och Slo92! Det värmer. Jag hade en mens och sen blev jag gravid igen. Tror inte jag hade någon riktig ägglossning innan min mens, fick inte samma utslag på testerna och det kändes inte riktigt som de brukar.

    Jag verkar bli gravid väldigt lätt men sen är det ju ett frågetecken kring huruvida jag får ha kvar det. Anledningen att jag känner att det är missfall är också konsistensen på flytningarna. Det var precis såhär innan det satte igång på riktigt sist. Men vi får se vad som händer :)

  • Tue 12 Oct 2021 11:51
    Avokado92 skrev 2021-10-12 09:49:49 följande:

    Nu kom de bruna flytningarna jag har nojat över - så det här slutar väl tyvärr i ett missfall till. Typiskt. Nu är det svårt att vara positiv, tankarna på att jag kommer bli den här stackars barnlösa personen sköljer över.

    Men nej, vill verkligen inte tycka synd om mig själv. Är bara mf nummer 2 - än finns det hopp. Påt igen då!

    Uppdaterade aldrig bim-listan med mitt plus pga just det här, är svårt att bli glad för det precis efter ett missfall - iaf för mig. Jätteledsen för att jag är neggo här nu, jag kommer snart med tillbaka med ny energi igen :D jag lovar! Det här ska lösa sig det med.


    Så tungt, jag förstår verkligen att det är jobbigt, och man får vara negativ. Jag känner själv att det ibland kan hjälpa att anta det värsta också, för att slippa bli ledsen när saker händer. Har känts extra mycket så efter MA:t. Man får försöka ha lite tålamod och förståelse med sig själv, tänker jag. Det är ju ett trauma som lämnar spår. Jag blev gravid direkt efter p-pillerstopp i våras, men nu har det inte tagit sig på flera försök och jag tänker ibland att det är kört, jag är för gammal, det var min chans och nu kommer inga fler osv. Kanske lite för att gardera mig om det skulle bli så. Men fattar ju samtidigt att det är alldeles för tidigt att ge upp och att det är normalt att få ett eller flera mf. Så jag känner igen mig mycket i de tankar som du beskriver.

    (Sedan är det så klart bra att du redan kan se framåt, OM det nu är ett mf på gång. Efter vad jag läst här på forumet får jag intrycket att det kan komma olika blödningar under första veckorna och ändå vara helt okej, och att det kan vara jättesvårt att avgöra vad som är vad.)
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?