• Fri 23 Jul 2021 13:18
    794905 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    794905

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Thu 2 Dec 2021 11:00
    Junii91 skrev 2021-12-01 19:15:39 följande:

    Jag känner som du. Har också ägglossning nästa vecka, troligen tisdag. Är så himla glad för alla som plussat! Men man känner ju också lite besvikelse och stress då jag inte gjort det än. Vet det är normalt att det kan ta 1 år men är så jobbigt att vänta på något som kanske inte ens är möjligt men försöker hålla hoppet uppe. Känns skönt att du skriver dina känslor, det fick mig att känna mig mindre ensam som inte plussat.

    Och grattis till alla er som plussat!!<3 Gläds så mycket med er. Hoppas det kommer gå fint för er alla!

    (Har varit dålig på att skriva här inne. Men läser så ofta jag orkar. Livet är tufft just nu. Fick nämligen besked att min mamma fått cancer... sorgen jag känner finns det inte ord för. Och att försöka ha bebisverkstad i denna sorg.. Ja jag vet inte hur det ska gå. Livets kontraster alltså.)


    Fy vilket hemsk besked med din mamma! Beklagar! Och förstår verkligen att det blir konstigt att försöka fokusera på barn mitt i all sorg men kanske också kan hjälpa lite.
  • Thu 2 Dec 2021 11:17
    Dalarna91 skrev 2021-12-01 15:41:03 följande:

    Då har man ägglossning nästa vecka. Blir både taggad men också nervös/orolig när de är så många nu som har plussat. Detta blir sjätte försöket med 1 tidigt missfall i september. Så hoppas de blir ett plus i december. Hoppas på tredje gången gilt en andra gång.


    Här är en till som känner så. Jätteroligt att läsa om alla plus vilket även ger hopp om att vår tur också kommer. Jag är på ÄL+2 och kommer bli såååå besviken om det inte blir ett plus, första försökte efter mitt tidiga MF. Har läst att det ska gå lättare efter MF men vet inte, tror egentligen det är som ett vanligt försök. Men det är bara att kämpa på och inte stressa upp sig över allt som händer runt omkring.
  • Thu 2 Dec 2021 11:37
    Jenek18 skrev 2021-12-02 11:17:05 följande:

    Här är en till som känner så. Jätteroligt att läsa om alla plus vilket även ger hopp om att vår tur också kommer. Jag är på ÄL+2 och kommer bli såååå besviken om det inte blir ett plus, första försökte efter mitt tidiga MF. Har läst att det ska gå lättare efter MF men vet inte, tror egentligen det är som ett vanligt försök. Men det är bara att kämpa på och inte stressa upp sig över allt som händer runt omkring.


    När jag fick mitt missfall så blev jag ledsen. Googlade en del och blev så glad och hade stora hopp att det skulle ta sig fortare. Men i mitt fall så är jag inne på tredje försöket efter missfall, blir lite besviken att det inte har gått än. Men hoppas att det går fortare för dig :)
  • Thu 2 Dec 2021 13:22
    Dalarna91 skrev 2021-12-02 11:37:58 följande:

    När jag fick mitt missfall så blev jag ledsen. Googlade en del och blev så glad och hade stora hopp att det skulle ta sig fortare. Men i mitt fall så är jag inne på tredje försöket efter missfall, blir lite besviken att det inte har gått än. Men hoppas att det går fortare för dig :)


    Tänkte samma, blev gravid så enkelt förra gången (fick avbryta i vecka 19) och tänkte att vi var så fertila och med alla hormoner i kroppen skulle vi bli gravida lätt. Men blev inte gravid förrän på fjärde försöket nu.
  • Thu 2 Dec 2021 14:06
    BounceBambi skrev 2021-12-02 10:28:10 följande:
    Åh förstår att det är drygt att inte ens få försöka :/ Men skönt att det blev en månad istället för två iaf! Går det inte vid detta försöket tröstar jag mig med att det kommer vara skönt att äta och dricka som vanligt på jul och nyår utan att hitta på några ursäkter. Ingen risk för illamående under den perioden heller, klen tröst men alltid något tänker jag :) 
    Ja det är faktiskt väldigt drygt, men jag super skönt ändå att det bara blev en månad :)
    Bra inställning tänker jag. Försöker trösta mig med samma argument angående maten och alkoholen över jul och nyår haha...  Sen tänker jag att det ju skulle vara helt underbart också att få starta det nya året med ett pluss på stickan :D
  • Thu 2 Dec 2021 16:35
    Semlan3 skrev 2021-12-02 13:22:37 följande:

    Tänkte samma, blev gravid så enkelt förra gången (fick avbryta i vecka 19) och tänkte att vi var så fertila och med alla hormoner i kroppen skulle vi bli gravida lätt. Men blev inte gravid förrän på fjärde försöket nu.


    Tråkigt du fick avbryta. Hoppas de går bättre denna gång.
  • Thu 2 Dec 2021 17:55
    Semlan3 skrev 2021-12-02 13:22:37 följande:

    Tänkte samma, blev gravid så enkelt förra gången (fick avbryta i vecka 19) och tänkte att vi var så fertila och med alla hormoner i kroppen skulle vi bli gravida lätt. Men blev inte gravid förrän på fjärde försöket nu.


    Så hemskt att höra att du fick avbryta så sent :(. Du kanske har skrivit om det innan, men var det något kromosomfel som upptäcktes? Upptäckes det på KUB?
  • Thu 2 Dec 2021 18:14
    Juli1990 skrev 2021-12-02 17:55:21 följande:

    Så hemskt att höra att du fick avbryta så sent :(. Du kanske har skrivit om det innan, men var det något kromosomfel som upptäcktes? Upptäckes det på KUB?


    Ja men långt tillbaka. Nej kub såg bra ut. I vecka 18+6 på rutinultraljudet fanns inget vatten kvar och huvudet var 3 veckor för litet. Valde att avbryta. Visade sig vara två kromosomfel som orsakat det. Så var inne frisk graviditet. Men var hemskt.
  • Thu 2 Dec 2021 18:43
    Semlan3 skrev 2021-12-02 18:14:48 följande:

    Ja men långt tillbaka. Nej kub såg bra ut. I vecka 18+6 på rutinultraljudet fanns inget vatten kvar och huvudet var 3 veckor för litet. Valde att avbryta. Visade sig vara två kromosomfel som orsakat det. Så var inne frisk graviditet. Men var hemskt.


    Vilken mardröm! Över allt kan har läst om nu så undrar jag om jag kommer verkligen kunna njuta av framtida graviditet. Kommer ha det i bakhuvud allt som kan gå fel.
  • Thu 2 Dec 2021 19:05
    Semlan3 skrev 2021-12-02 18:14:48 följande:

    Ja men långt tillbaka. Nej kub såg bra ut. I vecka 18+6 på rutinultraljudet fanns inget vatten kvar och huvudet var 3 veckor för litet. Valde att avbryta. Visade sig vara två kromosomfel som orsakat det. Så var inne frisk graviditet. Men var hemskt.


    Fruktansvärt att höra :(. Usch blev orolig nu! Har RUL 30/12 och allt såg jättebra ut på kub.. ändå kan man inte vara lugn! <3
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?