• Lövsångerska1991

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Rewner

    Tack Fyrklövern och LJM!

    Ja, jag kommer att testa imorgon. Efter mitt utomkveds då jag först fick mens precis som vanligt så vill jag testa oavsett om den kommer eller inte, men det känns ju ändå bättre att göra det i förväg. Och sen så åker jag bort lördag-söndag och vill berätta för sambon innan jag åker (om jag har något att berätta alltså ...).

  • Dalarna91

    Renwer; hoppas på positivt test imorgon :)

    Själv så skickar jag in pappren för utredning imorgon. Jag och sambon har pratat om allt liggande kring ägglossning. Man tappar motivation av all stress och press. Speciellt när man får positivt äl test och sen ingen ägglossning. Och detta händer nu oftare och oftare. 
    Så vi har kommit överens att om han inte är sugen på att ligga så blir det avsugning, sprut i kopp och sen tar jag en spruta och inseminera mig. Så jag tror det blir mycket bättre på detta sätt. Än stress ligga hela tiden. 

  • Vickan31

    Hej!


    Jag har följt den här gruppen i några månader nu (låter som en stalker, jag vet, haha) och verkligen dragits med i allt hopp och förtvivlan som ni fått kämpa med under den här resan, men inte riktigt känt att jag vågat skriva med risk för att lägga mig i någonting som många av er redan delat så länge. Jag har dock försökt att följa med i nyskapade BIM-trådar där jag inte heller känner att jag passar in för att det känns som att så många där antingen redan har barn eller att de plussar på första försöket medan det för mig tar längre tid med en annan historia än dem som slutat med preventivmedel och plussat direkt.
    Kort sammanfattat: jag och mitt ex försökte aktivt i ungefär 2 år utan att bli gravida och hann även med ett IVF-försök (en färsk återföring) som inte heller ledde till någon graviditet men enligt kliniken fina blastocyster där ett antal även gick att frysa ned. Vi valde dock att separera efter denna IVF och nu har jag och min nya kärlek börjat försöka aktivt sedan i våras ungefär. Varken jag eller min sambo har några barn. Jag vet att jag har en blockerad äggledare som försvårar det hela men enligt fertilitetsutredningen ska det inte vara omöjligt att bli gravid med bara en äggledare vilket jag förstått det som att flera av er i den här gruppen har. För mig känns försök nr 4 snarare som nr 24 eftersom jag som sagt försökte så länge med mitt ex, och det är svårt att hitta personer att få ventilera med som förstår hur den här berg-och-dalbanan av ofrivillig barnlöshet faktiskt känns.

    Jag skulle verkligen vilja dela lite tankar och känslor med likasinnade som, precis som jag, försökt ett tag och dessutom med första barnet. Om ni tror att den här gruppen inte är rätt för mig så tar jag inte illa upp, men jag vill verkligen att ni ska veta att jag beundrar er som gått igenom så mycket och fortsätter att kämpa månad efter månad, ni är verkligen fantastiska Hjärta
    Jag lägger till mig själv i den senaste listan jag kunde hitta, men som sagt om ni tror att den här gruppen kanske inte passar mig eftersom ni redan skrivit så många månader så får ni gärna säga till så hejar jag på er på avstånd istället Glad 

    P.S. Mitt användarnamn Vickan31 var för att jag var 31 år gammal när jag startade mitt konto här på Familjeliv, men det tog mycket längre tid än jag trodde att bli gravid så nu är jag 33 år och fortfarande ofrivilligt barnlös. 
    5/10, Sophiee92, (13:e försöket, första barnet)
    8/10 Rewner (15:e försöket, första barnet)
    11/10 dalarna91. 10e försöker. 1 tidigt missfall, 1 ma. Första barnet. 
    15/10, Fyrklöverns (13:e försöket, första barnet)
    16/10 Vickan31 (4:e försöket, första barnet ? försökte 2 år med f.d. sambo utan något plus)
    16/10 LJM91 (9:e försöket, första barnet
    28/10 Chilins, (10e försöket, första barnet) 
  • Dalarna91

    Vickan31: välkommen!!!! Såklart du får följa med i vårat lilla gäng :D 

    Men det är tråkigt du måste bli en av oss som kämpat nu. Tror vi alla har försökt ett år nu. 
    Förstår din tanke med försök nr 24 trots ny partner. 
    Jag och mitt ex försökte i 9 månader men separerade, så för mig känns det nästan två års försök. 
    Har dom inte tänkt spola din äggledare? Trodde man gjorde det när man ser stopp i den. 

    Har du testat olika "kurer"? Själv har jag testat det mesta känns det som, så nu försöker man hitta på nästa sätt att testa på. Så hem insemination står på tur hos mig. 
    Om du inte redan gör det skulle jag rekommendera tempa varje morgon. Önskar jag hade gjort det tidigare. Men bättre sent än aldrig :) 

  • Vickan31
    Dalarna91 skrev 2022-10-06 16:52:32 följande:

    Vickan31: välkommen!!!! Såklart du får följa med i vårat lilla gäng :D 

    Men det är tråkigt du måste bli en av oss som kämpat nu. Tror vi alla har försökt ett år nu. 
    Förstår din tanke med försök nr 24 trots ny partner. 
    Jag och mitt ex försökte i 9 månader men separerade, så för mig känns det nästan två års försök. 
    Har dom inte tänkt spola din äggledare? Trodde man gjorde det när man ser stopp i den. 

    Har du testat olika "kurer"? Själv har jag testat det mesta känns det som, så nu försöker man hitta på nästa sätt att testa på. Så hem insemination står på tur hos mig. 
    Om du inte redan gör det skulle jag rekommendera tempa varje morgon. Önskar jag hade gjort det tidigare. Men bättre sent än aldrig :) 


    Ååh tack så mycket för det fina välkomnandet Dalarna91! :D Ni verkar så fina och omtänksamma som tänker på varandra och stöttar varandra i allt det här. Då låter det som att vi har lite liknande syn på tiden där, att även om det på pappret är x antal månader med den nya partnern så känns det ju i hjärtat som ännu fler då man räknar in försöken med exet.

    Det var när de gjorde en spolning under fertilitetsutredningen med exet som de såg att den ena verkade vara blockerad, och då sa de att det kan vara tillfälligt eller permanent men det är ingenting de gör någonting åt, så därför blev vi rekommenderade IVF. 

    Jag har inte testat så många kurer faktiskt, försöker att komma ihåg mina vitaminer och ibland har jag testat med en extra boost av D-vitamin. Har du testat mycket olika? Det ska bli spännande att följa dig hur det blir med heminsemination!

    Ja tempa är jätteintressant, så det har jag gjort sedan ganska länge tillbaka men märker att det stressar mig ibland: som den här månaden när jag trodde att jag hade ägglossning 30/9 men tempen beter sig så knäppt och har inte varit hög nog för att bekräfta det så jag befarar att jag har en ovanligt sen ÄL eller att den kanske uteblivit den här månaden. Jag brukar ha en hyfsat regelbunden cykel men har varit med om en gång att ägglossningen och mensen uteblev en månad.  

    Din temp verkar också vara rörig och frustrerande den här månaden :( Du skrev något om att börja ta en kräm för att framkalla blödning, är du fortfarande inne på det eller kommer du att fortsätta tempa och se? Spännande med utredning också! Jag förstår om det är blandade känslor men personligen tyckte jag att det var skönt när man hade försökt så länge på egen hand att lite grann lägga ansvaret i händerna på proffs och få veta om det är någonting man kan påverka och i så fall hur. Håller tummarna för att allt ska gå bra för dig Hjärta
  • Dalarna91

    Vickan; nej jag hoppade över krämen men tror jag haft ägglossning nu. Men såklart bommade vi med sexet. 
    Så nytt försök nästa månad.
    Jag har testat; bisolvon gör det fortfarande från mens till ägglossning, min sambo ska göra det denna månad. Han är väldigt enkel på det sättet :)
     Sen vetegrodds olja, smakade riktigt illa men blev gravid, fick missfall nr 1. Tar inte det nu. 
    D vitamin boots. 
    Men det jag gör nu är inositol från mens till äl. Och ibland progrestron kräm från äl till bim. 

    Denna månad har varit hemsk, har två gravida på jobbet. Min syster har fått barn (igår). Och min temp har levt sitt eget liv. 

  • Sophiee92

    Liten uppdatering från mig

    Först och främst, varmt välkommen hit till vårt lilla gäng Vickan31. Du passar alldeles utmärkt in här med oss andra. Kan verkligen förstå att det känns som försök nr 24 för dig trots att du bara är på nr 4 med din nya kille, jag hade känt precis likadant. Åh, kommer nog bolla mycket tankar med dig ang IVF då du gått igenom den processen en gång redan. Jag om min man står nu i begreppet att gå vidare med IVF efter hösten, har gjort alla tester och undersökningar så väntar bara på slutbesöket.

    Här kom tyvärr mensen strax efter att stickan visade negativt, 2 dagar sent... Tack för erat stöd alla ni fina människor <3 Nu ska jag ladda om för försök nr 14

  • Sophiee92

    Rewner, vad lovande det låter med molvärk då du hade samma innan BIM förra gången du var gravid. Hejar på dig imorgon!

  • Chilins

    Välkommen Vickan till en av familjelivs mysigaste och finaste trådar: här stöttar vi varandra genom en av livets svåraste resor. du är välkommen till oss!

    sophie, åh så tråkigt.. höll tummarna. Men nya tag. vi Måste kämpa på! själv väntar jag På ett börja ägglossningstesta och denna månads försök? 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?