• Fri 23 Jul 2021 13:18
    795392 visningar
    8602 svar
    +4
    8602
    795392

    Försöka bli gravid i höst, följas åt?

    Hej!

    Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

    Mvh Lövsångerskan

  • Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Mon 10 Oct 2022 18:19
    Rewner skrev 2022-10-10 15:14:06 följande:

    Elin: Har fått tid för ultraljud nästa fredag. Då är vi i vecka 5+6. Inget blodprov eller så innan dess


    Jag hade också ultraljud typ då, 5+4/5 enligt ÄL men 5+2 enligt senaste mensen, jag har korta cyklar. Det enda som är lite jobbigt med så tidiga ultraljud är att det ofta är för tidigt att se hjärtaktivitet och då måste man komma tillbaka... jag har ett andra ultraljud nu på fredag och då hoppas hoppas hoppas jag att jag kan slappna av lite efter. 
  • Mon 10 Oct 2022 20:21

    Jag planerar inte testa tidigare just nu. Jag känner mig inte jättetaggad på resultatet då det finns oro över utomkveds. Är det positivt så påbörjas en process med kontroller som känns lite jobbig. Min inställning kan så klart ändras då min nyfikenhet ofta tar över. 


    Elin jag håller tummarna för dig på fredag att du får se hjärtaktivitet <3 Ni får hålla oss uppdaterade både du och Rewner. 

  • Tue 11 Oct 2022 09:18

    Fyrklövern: Jag kände precis som du och kände liksom en sorg över att jag inte skulle få bli riktigt glad igen om jag fick ett positivt resultat. Men kanske är det just för att man tagit ut det lite i förskott för jag kände och känner fortfarande bara glädje och tacksamhet över denna graviditet. Självklart en oro också, men jag har liksom insett att det hör till och jag är tacksam över att ha något att känna oro över. I ärlighetens namn så är jag nog också mer orolig för ett missfall än utomkveds. Håller alla tummarna jag har för att du också snart får göra din egen erfarenhet av detta.

    Och jag håller alla tummarna för att det är just små frön som håller på att gro och orsakar den där känslan i magen på er också, Dalarna och LJM.

  • Tue 11 Oct 2022 10:59

    Det här med att inte känna efter och leta symtom går sådär för min del :P klämmer på brösten typ varannan timme för att kolla om de ömmar och vid varje liten molning i magen stannar jag upp och känner efter. Försöker hitta minsta lilla tecken på att något skiljer sig från de vanliga symtomen såhär några dagar innan mens. Dock vet jag ju att det är lönlöst att förlita sig på tecken innan BIM då det för min del ändå är olika varje cykel.. Ska nog testa på fredag när jag kommer hem från jobbet, då kommer jag vara på ÄL+14 så det borde visa något om det har tagit sig. Om inte så är jag i alla fall beredd på att mensen kommer dyka upp under helgen.

  • Tue 11 Oct 2022 11:29

    LJM91: Vad skönt att känna att du fått den tidigaste ägglossningen på hela året nu, då kan den säkert bli ännu tidigare nästa månad om du tar dubbel dos letrozol. Eller ja, helst hoppas vi ju inte behöva tänka på nästa cykel för det hade ju varit så mycket roligare om det där efterlängtade plusset kom istället Glad

    Haha ja gud vad man letar efter tecken, och samtidigt vet man att det kan kännas precis som vanligt men vara ett plus, eller att det känns helt annorlunda men ändå kommer mensen, så kroppen är så otroligt oförutsägbar på det sättet. Spännande att du kanske ska testa på fredag, jag håller tummarna för att din mens håller sig långt långt borta!

    Tack för att du ville bolla det där med min ägglossnings vara eller icke vara, vad mycket du kan om det där med fallback rise och att tempa! När min temp väl har stigit i tre dagar brukar den oftast hålla sig över 36.5 innan mensen kommer men vissa cykler går min coverline snarare vid 36,4 eller så. Ska lägga upp en ny bild hur tempen ser ut nu när det gått några dagar. Jag använder för övrigt appen Flo men har också använt Premom en del parallellt med Flo. Ser att du använder Fertility Friend, är det något du kan rekommendera?

    Ville även tillägga att jag verkligen förstår det där du skrev om att längtan fysiskt gör ont, och att se de där söta små gummistövlarna. Kan också relatera till att man kan känna sig stressad över att folk i ens närhet som precis ska börja försöka riskerar att rusa förbi en om det skulle vara så att de plussar innan vi gör det. Jag känner samma sak med min syrra som redan har ett barn, som hon blev gravid med på första försöket, och nu ska hon och hennes kille börja försöka för ett syskon vilket ger så mycket splittrade känslor hos mig. Som du säger: man vill ju inte att någon ska behöva genomgå den årslånga väntan och sorg som vi ofrivilligt barnlösa tvingats gå igenom, men samtidigt skulle jag ärligt talat inte kunna låta bli att känna en viss orättvisa och sorg om det skulle vara så att hon lyckades på allra första försöket igen, trots att hon är min syster. Att känna sig missunnam är ju ingenting man är stolt över direkt, men jag försöker att vara förlåtande mot mig själv att man kan känna alla typer av känslor när man genomgår något som faktiskt kan klassas som en kris.

    Sorry för långt inlägg, och hoppas att du haft en trevlig helg Hjärta

  • Tue 11 Oct 2022 11:34

    Gimmeth: Nej precis, det är ju så svårt att säga något om tester man bara ser bilder på och inte hur det ser ut i verkligheten, men vi fortsätter att hålla tummarna för dig! Glad Hur känns det nu, har du tagit något mer test?

    Elin1989: Jag vet inte om jag har sagt det då jag ganska nyligen hoppade in i tråden, men GRATTIS till ditt plus! Jag håller också tummarna superhårt för dig på fredag med ultraljudet HjärtaFyrklöverns: Ja men precis, vi verkar ha en ganska lik cykel denna månad du och jag Glad Trist att det ska strula så, det gör ju att hjärnan går på högvarv och man försöker hitta mönster och analysera verkligen ALLT, haha. Ååh jag förstår verkligen att du känner efter extra mycket just med tanke på äggledaren, och den här väntan mellan ÄL och BIM känns ju evighetslång emellanåt. Har du någonting roligt du kan distrahera tankarna med i väntan på helgen?

    Rewner: Jätteintressant att läsa dina reflektioner om ni gjorde någonting annorlunda den här cykeln eller inte. Ibland känns det som att det är när man har lite lägre förhoppningar som det plötsligt händer. ?Skönt? eller vad man ska säga att du känner av graviditeten lite grann redan, hoppas att du får må så bra som möjligt Glad Så spännande med ultraljud nästa fredag, det är ju ganska snart trots allt (även om jag kan tänka mig att det vissa stunder känns alldeles för långt bort). Och vad roligt att du följt just den gruppen jag varit med i så länge, Vi som försökt en längre tid ? första barnet. Den gruppen har verkligen varit ett enormt stöd för mig och jag är så otroligt tacksam att du skriver att jag kan hitta samma stöttning i det här fina gänget HjärtaDalarna: Så många kloka kvinnor det finns i den här gruppen (där du såklart tillhör en av dem också) och jag såg nu det ni hade bollat i helgen om dina misstankar om lågt progesteron och ifall du skulle testa letrozol eller inte. Jag förstår verkligen känslan att man vill göra något nytt och frustrationen över att cykeln verkar ha blivit längre under det här året, men förhoppningsvis får ni göra en utredning eller att du ringer en privat gynekolog och rådfrågar. P.S. Det fastnade verkligen hos mig det du skrev: tanken på att vi alla skulle ?tvingas? vara nyktra på nyår för att det växer ett litet frö inuti var och en av oss Hjärta


     

  • Tue 11 Oct 2022 11:37
    Oj vad svårt det blev att läsa med radavståndet, jag försöker igen!
    Gimmeth: Nej precis, det är ju så svårt att säga något om tester man bara ser bilder på och inte hur det ser ut i verkligheten, men vi fortsätter att hålla tummarna för dig! Glad Hur känns det nu, har du tagit något mer test?
    Elin1989: Jag vet inte om jag har sagt det då jag ganska nyligen hoppade in i tråden, men GRATTIS till ditt plus! Jag håller också tummarna superhårt för dig på fredag med ultraljudet Hjärta
    Fyrklöverns: Ja men precis, vi verkar ha en ganska lik cykel denna månad du och jag Glad Trist att det ska strula så, det gör ju att hjärnan går på högvarv och man försöker hitta mönster och analysera verkligen ALLT, haha. Ååh jag förstår verkligen att du känner efter extra mycket just med tanke på äggledaren, och den här väntan mellan ÄL och BIM känns ju evighetslång emellanåt. Har du någonting roligt du kan distrahera tankarna med i väntan på helgen?
    Rewner: Jätteintressant att läsa dina reflektioner om ni gjorde någonting annorlunda den här cykeln eller inte. Ibland känns det som att det är när man har lite lägre förhoppningar som det plötsligt händer. Skönt eller vad man ska säga att du känner av graviditeten lite grann redan, hoppas att du får må så bra som möjligt Glad Så spännande med ultraljud nästa fredag, det är ju ganska snart trots allt (även om jag kan tänka mig att det vissa stunder känns alldeles för långt bort). Och vad roligt att du följt just den gruppen jag varit med i så länge, Vi som försökt en längre tid ? första barnet. Den gruppen har verkligen varit ett enormt stöd för mig och jag är så otroligt tacksam att du skriver att jag kan hitta samma stöttning i det här fina gänget Hjärta
    Dalarna: Så många kloka kvinnor det finns i den här gruppen (där du såklart tillhör en av dem också) och jag såg nu det ni hade bollat i helgen om dina misstankar om lågt progesteron och ifall du skulle testa letrozol eller inte. Jag förstår verkligen känslan att man vill göra något nytt och frustrationen över att cykeln verkar ha blivit längre under det här året, men förhoppningsvis får ni göra en utredning eller att du ringer en privat gynekolog och rådfrågar. P.S. Det fastnade verkligen hos mig det du skrev: tanken på att vi alla skulle vara nyktra på nyår för att det växer ett litet frö inuti var och en av oss Hjärta
  • Tue 11 Oct 2022 11:44

    Inte meningen att ta över tråden med flera superlånga inlägg, haha, men tänkte bara visa hur tempen ser ut nu. Kanske att jag haft ägglossning då tempen hållit sig hyfsat hög senaste dagarna, den brukar hålla sig ovanför 36,5 då men jag tycker inte att någonting har varit som det brukar den här månaden med fertilt sekret, tempen etc. Bara att vänta och se antar jag Glad

    Hoppas att ni alla får en fin tisdag!

  • Tue 11 Oct 2022 12:06

    Vickan: Jag distraherar med med att hänga på FL och jobba, så inget nytt hahah..

    Förstår hur du känner med din syster, man missunnar ju verkligen inte någon men livet kan kännas så orättvist. Man vill ju bara ha en i varje fall. Alla i min bekantskapskrets har gått om mig där och väntar på en andra eller har fått en tredje, då känns det extra orättvist. 

    Här är min kurva, rätt lik din kan jag tycka. 


  • Tue 11 Oct 2022 13:06

    Fyrklöverns: Haha jag fattar, men bra med något som kan få tiden att gå lite i alla fall Glad Ja men det är en ganska lik kurva vi har faktiskt! Då är du på ÄL+6 nu? Jag vet inte riktigt hur jag ska räkna, min app säger att ÄL (baserat på tempen tänker jag) var 4 oktober och då ligger min BIM kring 18 oktober så det känns ganska långt bort just idag, haha.

    Ska på en ost- och charkprovning i helgen men vet inte om jag ska försöka skippa alkohol även om min magkänsla säger att den här ägglossningen antingen inte blev av eller blev väldigt svag. Ni kanske har diskuterat det här i gruppen redan, men hur tänker ni med alkohol mellan ÄL och BIM?

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?